דוח פלסנר: הסנקציות על חרדים שלא יתגייסו - ביטול קצבאות, קנסות ושלילת תמיכה בדיור ומשכנתאות

(עדכון) - ועדת פלסנר ממליצה לגייס 80% מהחרדים לצה"ל או לשירות לאומי ■ חרדי שלא יתייצב ייקנס ב-7,500 שקל באופן מיידי וב-75 שקל על כל יום של אי התייצבות לשירות צבאי ■ אחרי 5 שנים: רישום פלילי

על רקע משבר האמון החריף בין ראש הממשלה בנימין נתניהו למשנה שלו השר שאול מופז, מציגה הבוקר (ד') קדימה את המלצות ועדת פלסנר לגיוס חרדים לצה"ל. במרכז ההמלצות עומדות הסנקציות האישיות שיוטלו על מי שישתמט משירות בצבא המהוות סלע המחלוקת בין הסיעות החרדיות לקדימה והגורם העיקרי למשבר הקואליציוני החריף ובהן: שלילת קצבת הישיבה והזכאות למלגת הבטחת הכנסה לאברכים באופן אוטומטי, ביטול המעמד בביטוח הלאומי, שלילת זכאות לתמיכה מהמדינה בדיור ובמשכנתאות. במקרה שכבר התקבלה תמיכה כזו, היא תקוזז מתשלומי הביטוח הלאומי.

בנוסף תישלל ממי שלא יתייצב לשירות צבאי הזכאות להנחה בארנונה, וכן יוטלו קנסות כספיים: קנס מיידי של 7,500 שקלים וקנס כספי בגובה של 75 שקל על כל יום של אי התייצבות לשירות צבאי. לאחר 5 שנים ממליצה הוועדה להוסיף גם רישום פלילי.

על-פי המלצת הוועדה, כלל בחורי הישיבות ייקראו לשירות צבאי או לשירות אזרחי עד הגיעם לגיל 23, למעט 1,500 מתמידים שיקבלו פטור משירות. אורך השירות המינימלי למשרתים בצה"ל יעמוד על 24 חודשים. עד שנת 2016, כ-80% מכל שנתון של אוכלוסיית הציבור החרדי ישרתו במסלולי שירות משמעותי בצבא או בשירות האזרחי.

אם יתקבלו המלצות הוועדה, עד שנת 2016 כ-80% מכל שנתון של אוכלוסיית הציבור החרדי ישרתו במסלולי שירות משמעותי בצבא או בשירות האזרחי.

לצד הסנקציות ממליצה הוועדה על מתן תמריצים למי שיחליט להתגייס. בין היתר, ישיבות שתלמידיהם ישרתו במסלולי השירות, יתוגמלו ביתר לעומת ישיבות אחרות שיתוגמלו בחסר. במקביל יינתן תמריץ חיובי לגיוס מוקדם החל מגיל 18.

באשר לצבא קובעת הוועדה כי עליו להקים גדוד חרדי נוסף: "נצח ישראל" שייועד למשימות מבצעיות. בטווח רחוק יותר יוקמו עוד 3 גדודי לוחמים חרדים נוסף על גדוד "נצח יהודה". במסגרת פרויקט השח"ר על הצבא להרחיב את הפרויקט ביחידות הקיימות ולפתוח יחידות שח"ר חדשות גם ביחידות בהן חרדים אינם משרתים כיום כלל. בנוסף לכך, על הצבא בתיאום עם המשרד לביטחון פנים לפתוח מסלולי שירות ייעודיים לחרדים במסגרת כוחות הביטחון השונים, ובכללם: משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, כיבוי אש, מגן דוד אדום, שירות הביטחון הכללי והמוסד.

בתום הצגת המסקנות צפוי מופז להיפגש עם נתניהו, שיאמר האם הוא מוכן לקבל את הדוח כבסיס להצעת חוק חלופית לחוק טל. בקדימה איימו בימים האחרונים בפרישה אם נתניהו לא יקבל את המסקנות.

"הדור שלנו קיבל את הפטור אבל הדור הזה הוא דור שונה ודורש שוויון בנטל", אמר פלסנר עם הגשת הדוח. "כולנו יצאנו למסע האלונקות הזה ביחד ולא מפסיקים אותו באמצע, גם אם לקו הסיום לא מגיעים כולם. אני וחבריי נמשיך במסע הזה".