דמי הניהול בקרנות יוסיפו לרדת

למהפכה השקטה בדמי הניהול בקרנות לוותה בהפחתת עמלות מסחר דרמטית

אתמול פורסם כי רשות ניירות ערך החליטה להפחית את שיעור עמלת ההפצה בקרנות הנאמנות באופן מהותי, ובכך לתרום באופן אקטיבי להורדה נוספת של דמי הניהול בענף הקרנות. לתפיסתנו, מדובר בהחלטה מבורכת, אבל עוד בטרם יבשה הדיו על החלטת הרשות, באיגוד הבנקים תקפו את המהלך וקבעו כי הוא "לא יוזיל, ולו באגורה אחת, את דמי הניהול שמשלם הציבור, ויוביל להעברת כסף מהבנקים לברוקרים הפרטיים".

זו התבטאות מקוממת שאינה מבוססת במאומה על ההתפתחויות בשנים האחרונות בתחום דמי הניהול בתעשיית קרנות הנאמנות. החל מינואר 2008 צנחו דמי הניהול הממוצעים בקרנות בעשרות אחוזים: באותה עת עמד שיעור דמי הניהול הממוצע על רמה של 1.91%, ואילו דמי הניהול החציונים עמדו אז על 1.8%. נכון לכתיבת שורות אלו עומדים דמי הניהול הממוצעים בענף קרנות הנאמנות על 1.3%, ואילו דמי הניהול החציונים הם 1.12%.

וצריך גם לזכור כי דמי הניהול הממוצעים והחציונים מוטים כלפי מעלה, שכן עיקר הנכסים של הציבור מושקע בקטגוריות סולידיות, בהן דמי הניהול הממוצעים נמוכים משמעותית מן הממוצע והחציון. בנוסף, הפחתת דמי הניהול באה על אף הגידול המהותי בעלויות ניהול קרנות נאמנות בשנים האחרונות, כתוצאה מרגולציה אין סופית.

למהפכה השקטה של הפחתת דמי הניהול בקרנות הנאמנות נלוותה בשנים האחרונות גם הפחתת עמלות מסחר דרמטית, וזו שיפרה עוד יותר את מצב מחזיקי היחידות בקרנות הנאמנות. לכל אלה אחראית התחרות בענף הקרנות, שהיא, ולא עוד ועדת חכמים ייעודית, הביאה לירידת דמי הניהול בענף.

הבנקים חוששים מגל של תקנות

עולם הריביות שונה בשנים האחרונות באופן דרמטי מעולם הריביות ששרר במשק ערב ועדת בכר, שקבעה את עמלות ההפצה. בהינתן ריביות נמוכות נוצר כורח להפחית את דמי הניהול בענף, על מנת שאלו לא ישחקו באופן דרמטי את התשואה בקרנות הנאמנות, וכך אכן קרה.

רצפת הבטון של עמלת ההפצה הגבוהה ביחס לדמי הניהול האפקטיביים הקשתה על מנהלי הקרנות להפחית עוד את דמי ניהול, והדבר בלט במיוחד בקטגוריית קרנות הנאמנות המנייתיות והגמישות, בהן עמלת ההפצה עמדו ערב השינוי הנוכחי על 0.8%. כך הפכו דמי הניהול בקרנות הללו לגבוהים במיוחד, ופגמו בצמיחת הקטגוריה הזו שבעולם המפותח היא בגדר קטגוריית השקעה מובילה.

צריך גם להזכיר כי למערך הייעוץ במערכת הבנקאית השפעה חשובה במיוחד על היצרנים בהפחתת דמי הניהול בקרנות, שכן היועצים בבנקים הפכו את נושא דמי הניהול לכלל החלטה חשוב ברכישת קרנות ללקוחותיהם.

לאור כל אלה, אין ספק כי בניגוד לקביעה הנמהרת של איגוד הבנקים, הפחתת עמלות ההפצה תתרום באופן ישיר להמשך המגמה המבורכת של הורדת דמי הניהול בתעשיית הקרנות. התגובה של איגוד הבנקים למהלך נובעת ככל הנראה מחשש מבוסס כי הבנקים בישראל עלולים למצוא עצמם בחודשים הקרובים תחת גל של תקנות ולחץ ציבורי להפחתת עמלות.

אף גוף עסקי אינו מתלהב כאשר הרגולטור מחליט על מהלך הפוגע בהכנסותיו, אולם בראייה ארוכת טווח, המשך הפחתת דמי הניהול יביא עימו צמיחה מוגברת של תעשיית קרנות הנאמנות, וכל המשולש המניע את התעשייה הזו - ברוקרים פרטיים, בנקים ולקוחות - ייהנה מכך.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון