אופנה אומנותית: מוזיאון העיצוב מציג את עיצוביו של ימאמוטו

תערוכת היחיד של מעצב האופנה יוז'י ימאמוטו מצטרפת לגל של תערוכות אופנה, המוצגות במוזיאונים החשובים בעולם ■ ימאמוטו אמנם ביטל ברגע האחרון את בואו לפתיחה הערב

היצירה הראשונה מעשה ידי אדם המוזכרת בכתובים היא עיצוב אופנה. עוד לפני שעשו להם אוכל או כלים, יצרו בני האדם כסות לעורם. את האנקדוטה המרתקת הזו הזכירה גלית גאון, האוצרת הראשית ומנהלת מוזיאון העיצוב בחולון, בפתיחת תערוכת היחיד של מעצב האופנה יוז'י ימאמוטו אמש (ד'). גם אם רב המרחק בין עלי התאנה שחגרו למותניהם אדם וחווה לבין עיצוביו של ימאמוטו, אין להתכחש לעובדה שלבוש ואופנה היו ונותרו לאורך הדורות מסימני הזמן, המעמד והמצב של התרבות האנושית.

ימאמוטו הוא אחד ממפתחי הטקסטיל הגדולים של ימינו ומבסס חלק ניכר מעיצוביו האוונגרדיים על החומרים שמהם הוא בונה אותם. בשנת 1981, ייסד את המותג Yohji Yamamoto בפריז. אף שהמבקרים כינו את קולקציית הביכורים שלו בשם "הירושימה שיק", ולמרות המוטיבים היפניים השזורים בעבודותיו, ימאמוטו אינו מחשיב את עיצוביו כיפניים, אלא כמסרים אישיים המייצגים אותו בלבד, בדגש על שאלות של זהות ותדמית.

אלה ניכרים בתערוכה, שמהווה הזדמנות נדירה לבחון את פועלו מקרוב, ולספוג ממקורות ההשראה שלו ומפרשנותו לחוויות של אורבניות סואנת, של הגוף האנושי בתנועה ובמנוחה, של יחסי המינים. התערוכה כוללת עשרות דגמי לבוש, המוצגים בשלושה חללים ובוחנים דיאלוגים בין אנשים, מקומות, לבוש ועיצוב - כביטויים של תרבות.

ימאמוטו היה אמור להשתתף בפתיחת התערוכה אך ביטל את בואו ברגע האחרון מסיבות אישיות. נודע, כי ככל הנראה לא חש בטוב והתקשה להגיע במועד זה. גורמים במוזיאון העיצוב מעריכים שיצליח להגיע בשלב מאוחר יותר של התערוכה, המוצגת עד אוקטובר.

התערוכה הותאמה במיוחד לחלל המוזיאון. בגלריה העליונה למשל, בחר המעצב להציג את דגמיו באור טבעי תחת פילטר אדום היוצר הזרה ותחושת הילוך איטי בחלל. בחדר המעבדה ניצבת שמלת אישה בודדת, שיצר ימאמוטו ל"מוזה" הרקדנית והיוצרת פינה באוש - אל מול קבוצת דמויות בבגדי גברים, הנבדלים זה מזה בניואנסים קטנים אך משמעותיים. בחלל הראשי מוצבים הדגמים כקבוצת הולכי רגל בעיר של ניאון.

ממדפי החנויות לאולמות המוזיאון

זוהי תערוכת היחיד הראשונה במוזיאון העיצוב, ואף שהיא מוקדשת למעצב אופנה, היא מציגה בראש ובראשונה את התפיסה של חלל המוזיאון כמקום חווייתי. לא לעתים קרובות אנחנו מקדישים מחשבה לשולי הבגד הפרומים או המהודקים, לרקמה שעל הדש או לצמר הכבוש היוצר מרקם לבד עשיר לצעיף כרוך על צוואר. ימאמוטו מעניק לאריג, למרקם ולהדפס, לברק, לתנועה ולכובד נפילתו של הבד, תשומת לב שאינה נופלת מזו המוקדשת לקווי המתאר של הבגד.

אך ימאמוטו לא לבד בנוף האומנותי-אופנתי. בשנים האחרונות, חצתה האופנה קו בלתי נראה ועברה ממדפי החנויות לאולמות המוזיאונים. גל של תערוכות אופנה החל כניסיון מהוסס והתגלה כמושך קהל של מיליונים - ג'ורג'יו ארמאני בגוגנהיים ואלכסנדר מקווין במטרופוליטן בניו-יורק - תערוכת להיט שעיתויה מספר חודשים לאחר התאבדותו של המעצב הכוכב משך למוזיאון קהל שמעולם לא הגיע אליו. תורים של שעות התארכו בכניסה לתערוכת איב סאן לורן בפטיט פאלה (שנודדת כעת בעולם).

התערוכה הסוקרת את פועלו של כריסטובל בלנסיאגה נדדה למוזיאונים נוספים אחרי סיום הצגתה במוזיאון דה יאנג שבסן פרנסיסקו. במארס האחרון, הוצגה רטרוספקטיבה של כריסטיאן לבוטין במוזיאון העיצוב הבריטי ובאותו חודש נפתחה גם תערוכת המעצב מארק ג'ייקובס לבית לואי ויטון במוזיאון Les Arts Decoratifs שבפריז. בין אלה בלטה גם תערוכתו של ימאמוטו במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, וכעת בחולון.

במקביל לתערוכה במוזיאון העיצוב, שתימשך עד ה-20 באוקטובר, תיפתח מחר גם חנות קונספט מיוחדת של ימאמוטו במתחם "בית בנמל" של קום איל פו בתל-אביב. במשך חודשי התערוכה יימכרו בה מגוון פריטים של המעצב (לנשים בלבד). קולקציית קפסולה של עיצובים מיוחדים תימכר בטווח מחירים שבין 1,650 ל-4,890 שקל, וקולקציית וינטג' מעיצוביו בתקופות מוקדמות תימכר בין 5,890 ל-32,761 שקל.

מוזיאון העיצוב, רח' פנחס אילון 8, חולון. ב', ד' 10:00-16:00; ג', ה' 10:00-22:00; ו' 10:00-14:00; ש' 10:00-20:00. 35 שקל