תחזית: מחירי הפאנלים הסולאריים יצנחו בעוד 60%

את התחזית הדרמטית מספק ד"ר סטיוארט וונהאם, המדען הראשי של יצרנית ה-PV הסולארי הסינית סאנטק ■ התחזית מצדיקה את הפחתות התעריף האגרסיביות שהנהיגה רשות החשמל בשנה האחרונה

מחירי הפאנלים הסולארים יצנחו עד לסוף העשור ויגיעו לרמה של 40 אחוז מרמת המחירים הנוכחית. את התחזית הדרמטית הזו סיפק אתמול הד"ר סטיוארט וונהאם, המדען הראשי (CTO) של יצרנית ה-PV הסולארי הסינית סאנטק. וונהאם דיבר בכנס שערכה סאנטק עם איגוד חברות אנרגיה מתחדשת בניהולו של איתן פרנס.

סאנטק נחשבת ליצרנית הפאנלים הסולארים הגדולה בעולם. בשוק האנרגיה המתחדשת מעריכים כי אם תתממש תחזיתו של וונהאם - יהיו לכך משמעויות מאקרו מרחיקות לכת על הכיוונים שבהם תתפתח התעשייה הצעירה. ייצור חשמל מרוח, ביומסה, ובטכנולוגיית תרמו-סולאר - עתידן של כל התעשיות האלה מוטל בספק.

"לאף תעשייה אחרת אין סיכוי להתמודד מול ה-PV ברמות מחירים כאלה" אמר ל"גלובס" מנכ"ל יזמית סולארית הבודקת בימים אלה כניסה לתחום ייצור החשמל מאנרגיית הרוח. אם תתממש התחזית של וונהאם יהפוך ה-PV הסולארי לענף ייצור חשמל כלכלי שלא יזדקק לסבסוד או תמריצים כספיים אחרים מהמדינה.

התחזית מצדיקה גם את הפחתות התעריף האגרסיביות שהנהיגה רשות החשמל בשנה האחרונה. מדובר בין היתר בהפחתת תעריפים רטרואקטיווית למתקני PV סולאריים בינוניים ומתן תעריפים נמוכים מאד למכסות ייצור חדשות ב-PV הקטן. לאחרונה החלה הרשות לשקול הפחתת תעריפים רטרואקטיווית גם במכסות שאושרו ל-PV הגדול.

מאז 2010 נוהגת בישראל מדיניות של תעריפי הזנה שנועדה לעודד את ענף ייצור החשמל הסולארי. מדובר בתעריפים מתמרצים שלפיהם מתחייבת חברת החשמל לרכוש חשמל מיצרני ה-PV בהתחייבות מראש ל-20 שנה. התעריפים הראשונים ל-PV הקטן שפורסמו ב-2010 עמדו על 2.04 שקלים לקוט"ש. בהסדרה האחרונה ל-PV הקטן שפורסמה בתחילת יוני עמד התעריף על 65 אגורות לקוט"ש, מחיר קרוב לתעריפי המכירה של חברת החשמל.

דבריו של וונהאם מנפצים הערכות קודמות שדיברו על התייצבות במחירי הפאנלים, לאחר שרשמו ירידה דראסטית של כ-50% בשנה האחרונה. הירידה הגדולה הוסברה בהצטברות מלאים גדולים בעיקר אצל יצרנים מסין, כתוצאה מההאטה בצמיחת ה-PV באירופה. ירידות המחירים כבר הביאו לדחיקתן מהשוק של המתחרות הגרמניות של היצרנים הסיניים. השבוע הודיעה שוט (Schott) הגרמנית על סגירת קו הייצור של הפאנלים מסיליקון. שוט שוט תמשיך במתן שירות לפהאנלים שהתקינה וכן לייצר PV בטכנולוגיית Thin Film וציוד לתעשייה התרמו-סולארית.