האמריקנים איתנו: תבוסה גדולה ליזמי חרם כלכלי על ישראל

הכנסיה הפרזביטריאנית בארה"ב לא תמשוך השקעות מחברות ש"מסייעות לכיבוש הישראלי" ■ תומכי החרם התמקדו בקטרפילר, מוטורולה ויוליט פקארד, והפסידו על חודם של שני קולות באסיפת העצרת הכללית של הכנסיה

הכנסיה הפרזביטריאנית בארה"ב, אחד מהגופים הנוצריים הגדולים באמריקה הצפונית, החליטה אתמול (ה') לדחות יזמה למשיכת השקעות של קרן הכנסיה משלוש חברות ש"מסייעות לכיבוש הישראלי" - קטרפילר, מוטורולה והיוליט פקארד. ההחלטה התקבלה על חודם של שני קולות באספת העצרת הכללית של הכנסיה, שהתכנסה בפיטסברג, פנסילווניה. 333 הצביעו נגד משיכת ההשקעות, 331 הצביעו בעד ושניים נמנעו.

דו"ח של ועדה כנסייתית, שפורסם ב-2011, קבע שקטרפילר מספקת לישראל בולדוזרים ואלה משמשים להריסת בתים של פלסטינים; מוטורולה מספקת ציוד למעקב וניטור אחר פלסטינים שחיים בכפרים בגדה המערבית; ויוליט פקארד מספקת לישראל סורקים ביו-מטריים שמשמשים לבדיקת זהויות של פלסטינים וכן במחסומים וכן טוכנולוגיה שבה משתמש חיל הים להטלת מצור על עזה.

ההחלטה להימנע ממשיכת הכספים משלוש החברות שמה קץ למאבק בן שמונה שניהלה תנועה בינלאומית שידועה בראשי התיבות של שמה באנגלית: די.בי.אס - חרם, משיכת השקעות, סנקציות. התנועה קוראת להפעיל לחצים כלכליים על ישראל, במאמץ לשכנעה להפסיק כיבוש שטחים פלסטיניים.

תנועה זו, במימון פלסטיני-ערבי, שזוכה לתמיכה רחבה בארגונים כנסייתים מסוימים בארה"ב, ניהלה פעילות לוביסטית נמרצת בקרב מקבלי החלטות בכנסיה הפרזביטריאנית מאז 2004. החלטה של הכנסיה למשוך השקעות מ"משתפות פעולה עם ישראל" היתה אמורה להיות הישגה הגדול ביותר של התנועה, ותקדים שינחה ארגונים כנסיתיים ואחרים בעתיד. זה לא קרה, לרווחת ישראל ועשרות ארגונים יהודיים, שניהלו קמפיין נגדי מתוקשר במאמץ לסכל את תנועת החרם. אפילו תנועת שלום עכשיו בארה"ב יצאה נגד הפגיעה בשלוש החברות.

פרזביטריאנים שמצדדים במשיכת ההשקעות טענו שהעקרונות המוסריים שאמורים להנחות את התנהלות הכנסיה אינם מאפשרים לה להחזיק מניות בחברות שמסייעות להאריך כיבוש בן עוולה ובעקיפין חותרות תחת הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים. אלה שמתנגדים לצעד זה טענו, כי משיכת ההשקעות משלוש החברות רק תוקיע את ישראל באורח בלתי הוגן. יתר על כן, צעד כזה רק יגביר עוד יותר את הפילוג בכנסיה בלי שישיג הרבה בקידום היחסים הבין ישראל לפלסטינים.

ביטוי להלך הרוח של המתנגדים למשיכת השקעות נתן ציר בעצרת הכללית, ארתור שיפי, בראיון ל"ניו יורק טיימס": "משיכת ההשקעות תשיג רק זאת: נוסיף לחישה שתאבד בסערה, אך נעמיק את המחלוקות בכנסיה שלנו, בשעה שעלינו להתמודד עם בעיות רציניות משלנו, ואנו נחולל מחלוקות עם בתי-כנסת בקהילות שבהן אנו חיים, בתי-כנסת שעימם אנו עובדים יחדיו על פתרון בעיות שונות. צעד כזה יוכל להתפרש רק כהיטפלות לישראל, ואיך לא"?

ציר אחר, טים סימפסון, שמצדד במשיכת ההשקעות, אמר: "אחים ואחיות. הפלסטינים אינם מבקשים מאיתנו צ'ק. הם מבקשים מאיתנו צדק. הם מבקשים מאיתנו כבוד. איך אפשר לכתוב צ'ק לאנשים שאין להם שליטה על מקורות המים שלהם"?

כנסיות פרוטסטנטיות מהזרם המרכזי מקיימות זה מכבר קשרים הדוקים עם פלסטינים נוצרים בשטחים ותומכות בבתי-חולים, ארגוני צדקה, כנסיות ומוסדות אחרים, ציין ה"טיימס". כאשר קבוצות מכנסיות שונות מבקרות בישראל, במסעות של עליה לרגל למשל, הן מבקרות גם בשטחים ונפגשות עם פלסטינים שמביעים באזני המבקרים את תסכוליהם מחיים תחת כיבוש ישראל.

הכנסיה המתודיסטית המאוחדת דחתה במאי יזמה למשיכת השקעות בחברות שמסייעות לישראל וכמוה נהגה גם הקבוצה הלותראנית הגדולה ביותר, הכנסיה הלותראנית האוונגלית, ב-2011.