מחאת ה"פראיירים": כ-35 א' איש השתתפו בעצרת המרכזית; "קרובים למצב שבו הרוב לא מתגייסים"

(עדכון) המפגינים צעדו ממאהל המחאה עד למוזיאון תל אביב, והכבישים באזור נחסמו ■ בין הנואמים: יובל דיסקין ואיציק שמולי ■ גם בשדרות רוטשילד צעדו מאות מאנשי תנועת הצדק החברתי במחאה על "הסטת השיח הציבורי"

"מחאת הפראיירים" הגיעה הערב לרגע השיא שלה: צעדה של אלפים ביוזמת הסטודנטים ואנשי המילואים הפעילים במטה "מאבק הפראיירים" בקריאה לשוויון בנטל הגיוס. בעצרת שנערכה ברחבת מוזיאון ת"א השתתפו על פי הערכות המשטרה כ-35 אלף בני אדם, בהם גם הרמטכ"ל לשעבר רא"ל גבי אשכנזי, שמצטרף לקודמיו בתפקיד דן חלוץ, ויו"ר האופוזיציה שאול מופז שהגיע לעצרת למרות הודעת ראש הממשלה הבוקר שבכוונתו להביא את המלצות ועדת פלסנר לאישור סיעת הליכוד מחר.

על בימת העצרת נאמו אישים רבים, בהם ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, יושב ראש אגודת הסטודנטים איציק שמולי, אנשי מילואים, יו"ר מועצת התלמידים והזמר דיויד ברוזה. הרמטכ"ל לשעבר עלה על הבמה לדקה קצרה והצדיע למפגינים. "לא יכולתי שלא לבוא לכאן היום", אמר אשכנזי לקול תשואות עשרות אלפי המפגינים.

שמולי לנתניהו: קבל החלטה אמיצה

"הערב הגיעה שעת ההכרעה האישית שלך. כל עם ישראל מצפה שאתה, ראש ממשלת ישראל, תקבל את ההכרעה החשובה ביותר בחיים הציבוריים שלך. זוהי הזדמנות נדירה שלא ניתנת לכל אישיות ציבורית. אבל אתה, אדוני ראש הממשלה, קיבלת אותה - ואני שואל אותך מכאן: האם תיזכר בספרי ההיסטוריה של מדינת ישראל כעוד אחד מיני פוליטיקאים רבים, או שתיזכר כמנהיג?"- כך פתח הערב את נאומו בהפגנת המילואימניקים איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים שהתגייס למאבק בשוויון בנטל.

"מר נתניהו, תענה לעם בקול רם וברור: האם אתה פוליטיקאי, או מנהיג? אם אתה פוליטיקאי - תקים עוד צוותים וועדות. אם אתה מנהיג - קבל אתה הכרעות ברורות! אם אתה פוליטיקאי - המשך לעשות דילים ולמרוח זמן. אם אתה מנהיג - מצא את האומץ לקבל החלטות נכונות עכשיו. אם אתה פוליטיקאי תמשיך לספסר במחויבות שלנו להגן תמיד על המדינה, ואם אתה מנהיג קיים את המחויבות שלך להקים כאן חברה שוויונית. מחר".

שמולי הוסיף: "אדוני ראש הממשלה: הסתכל היטב - הרוב הדומם כבר לא שותק והגיע לכאן הערב כדי לומר לך דבר אחד בקול רם וברור: "לא ניתן עוד לפגוע במשרתים! הפעם הזו אנחנו לא מוותרים!". אדוני ראש הממשלה: הישראלים שהגיעו לכאן הערב אינם עומדים למכירה. אנחנו תורמים - ורומסים אותנו. אנחנו משרתים - ומפלים אותנו. אנחנו מסורים - ומזניחים אותנו".

במאבק לקח הערב גם יו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד שאמר כי "מדובר בעצרת פוליטית. במאבק הזה אנחנו אומרים לפוליטיקאים: "לא עוד". אנחנו נמצאים כאן כדי שנתניהו לא 'ימרח' אותנו עוד. כולם צריכים לשרת, ואני מקווה שראש הממשלה מבין שמדובר בעניין פוליטי". עוד אמר לפיד, כי "מי שלא מבין את השינוי בין הפוליטיקה הישנה לחדשה - צפוי לאבד את משרתו. אנחנו מתואמים עם אנשי המאבק, מפני שאנחנו חלק מאותו מאבק".

בליכוד הגיבו בבוז לדבריו של לפיד, ובהודעה מטעם הסיעה נאמר כי "יאיר לפיד, שהיה כתב של עיתון 'במחנה', הוא האחרון שיכול להטיף מוסר לנתניהו - שהיה קצין בסיירת מטכ"ל".

אל רחבת המוזיאון הגיע גם סגן הרמטכ"ל לשעבר משה קפלינסקי, ואמר כי "אם ממשלת ישראל לא מבינה שזו הזדמנות שלא תחזור על עצמה ולא תקבל החלטות - הציבור צריך להגיד את דברו. אני כאן כי רוב האנשים שמאחוריי היו חיילים שלי בעבר, ונושאים על גבם את הנטל בצורה לא סבירה לחלוטין. יש קריאה לממשלה: 'תתעשתו'".

את אלפי בני אדם שלקחו חלק באירוע איבטחו מאות שוטרים שנפרסו כבר בתחילת הערב לכל אורך נתיב הצעדה, שיצאה מ"מאהל הפראיירים" שבפינת הרחובות ארלוזורוב ודרך נמיר, ועשתה את דרכה לכיוון רחבת המוזיאון שברחוב שאול המלך - שם התקיים האירוע המרכזי.

עקב קיום ההפגנה, נחסמו לתנועה צירים ראשיים בתל אביב, וביניהם דרך מנחם בגין, שתיסגר לכיוון צפון מדרך נמיר. התנועה תופנה לכיוון רחוב ז'בוטינסקי בר"ג. כמו כן, נסגרה דרך נמיר לכיוון דרום מרחוב ארלוזורוב והתנועה הופנתה לדרך על פרשת דרכים ובחזרה לדרך בגין. שדרות שאול המלך נסגרו גם הן לתנועה בין אבן גבירול לדרך נמיר לשני הכיוונים, ורחוב ויצמן נסגר משדרות דוד המלך לשאול המלך, לשני הכיוונים. בנוסף לכך נחסמו כל הרחובות המובילים לצירים אלה. ציבור הנהגים התבקש לנסוע בדרכים חלופיות ולהישמע להוראות השוטרים.

אולם רחבת מוזיאון תל אביב הייתה רק מוקד אחד של הפגנות, כשבשדרות רוטשילד צעדו מאות אנשים מאנשי המחאה החברתית אל עבר מתחם הבנקים. המפגינים הפגינו מול הבנקים באזור והניפו שלטים בגנות הטייקונים.

מופז הודיע כי ישתתף בעצרת; המארגנים: "לא ניתן לפוליטיקאים לנאום"

יו"ר קדימה שאול מופז הודיע מוקדם יותר היום על כוונתו להשתתף באירוע המחאה, וקרא לתומכיו לנהוג כמוהו ולהגיע להפגנה. "התמיכה שלכם חיונית כדי לתת לי את הכוח להוביל הסכם היסטורי", מסר מופז בהודעה והוסיף: "זהו מאבק משותף על עתידה ועל צביונה של ישראל. אני קורא לכל אזרחי במדינה להגיע - יחד נוביל את השינוי". לאחר הודעתו של מופז, הודיעו מארגני ההפגנה כי לא ייתנו לפוליטיקאים לנאום בעצרת.

"לא יקנו אותנו בהצהרות - רק במעשים"

עם זאת, במטה "מחאת הפראיירים" בירכו את מופז על החלטתו להשתתף באירוע ואמרו כי הוא "וכל פוליטיקאי ישראלי באשר הוא מוזמן להיות חלק מהקהל בעצרת. כך נזכיר לכולם שאנחנו לא פראיירים, ולא יקנו אותנו בהצהרות - אלא רק במעשים".

מוקדם יותר הבוקר הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי ייכנס מחר בבוקר את סיעת הליכוד כדי לדון בעקרונות דו"ח ועדת פלסנר. אם הסיעה תסכים על העקרונות, ייפגש נתניהו עם יו"ר קדימה, השר שאול מופז, כדי לדון בהקמת צוות שינסח השבוע הצעת חוק. בינתיים חלה התקדמות במגעים וגם נושא שירות הערבים אמור להיכלל בחוק. שר הביטחון, אהוד ברק, אמר כי יש למצות את כל הסיכויים להעביר את החוק במועד שנקבע, תוך התחשבות באילוצי צה"ל ובהתאמות המתבקשות.

ח"כ יוחנן פלסנר נאם הערב בכנס של תנועת "מתפקדים" בתל אביב ואמר כי הוא מברך על החלטת ראש הממשלה להביא את הדוח לאישור סיעת הליכוד, והוסיף כי "אני מקווה שהדוח יאומץ ויביא לחקיקה בהקדם". עוד אמר פלסנר, כי "המאבק לשוויון בנטל נמצא בעיצומו. אני מצפה רק כשנראה שיש חוק ושמאמצים את העקרונות שגיבשנו - נדע שהבאנו לשינוי היסטורי".