ענף המזון והמשקאות התכווץ 1.7% ברבעון השני

תנובה עם ירידה של 0.9% במכירות במחצית והיחלשות בנתח השוק מ-15.4% ל-15.1% ■ שטראוס ונטו רושמות התחזקות במחצית הראשונה ■ ספק גדול: "לא זוכר כזה רבעון מזה שנים"

שוק המזון והמשקאות רשם ברבעון השני של 2012 צמיחה שלילית של 1.7% - כך עולה מנתוני סטורנטקס.

בעקבות הנתונים שהגיעו לידי "גלובס", אמר ספק גדול ל"גלובס", כי "חודש יוני והרבעון השני הם חסרי תקדים לרעה בשנים האחרונות. אני לא זוכר בשנים האחרונות שראינו רבעון עם צמיחה שלילית. נכון שעיקר מכירות הפסח נפלו השנה ברבעון הראשון ואילו אשתקד ברבעון השני, אבל זה שטויות. השוק לא טוב. אנשים הרבה יותר זהירים, שומרים על הכסף מסתכלים על המחירים וקונים רק מה שבטוח צריך. פסח עוד החיה את הצמיחה אבל עכשיו כשאנחנו בישורת, המיתון כאן ועוד מוקדם לומר אם חודש יולי מראה התאוששות".

בסיכום המחצית הראשונה של השנה רשם שוק המזון והמשקאות צמיחה של 1.1% בלבד והסתכם ב-16.21 מיליארד שקל. שוק מוצרי הטיפוח והפרט גרר את השוק כלפי מטה וכלל שוק מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG) רשם בחציון צמיחה של 0.9% בלבד והסתכם ב-18.87 מיליארד שקל, לעומת 18.71 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

החברה המרכזית נחלשת בנתח שוק

העיצומים שנקטו עובדי תנובה בחודש מארס השנה, השפיעו לרעה על הקבוצה שחתמה את המחצית הראשונה של השנה עם ירידה של 0.9% במכירות לצרכן. במקביל רשמה קבוצת תנובה היחלשות בנתח השוק שירד מ-15.4% במחצית הראשונה של 2011 ל-15.1% במחצית הראשונה של 2012.

כוחם של עשרת הספקים המובילים בשוק ה-FMCG נחלש במעט ונתח השוק המצטבר שלהם הסתכם ב-58.5%, לעומת נתח שוק של 58.7% בתקופה המקבילה אשתקד.

מי שבעיקר ניהנות מההיחלשות של תנובה הן שטראוס ומחלבות גד, אם כי באופן מוגבל, בשל חוסר יכולתן לכסות על כלל החוסרים שהיו למוצרי תנובה בשוק כתוצאה מהעיצומים.

מי שבולטת עוד במחצית היא החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה ישראל) שחותמת את מחצית עם ירידה של 2.3% במכירות וכתוצאה מכך, רושמת היחלשות בנתח השוק.

קבוצת נטו, הספקית השישית בשוק, רושמת התחזקות על רקע עלייה של 6.5% במכירות לצרכן.

ספקית נוספת שרושמת עלייה מרשימה של 13.1% במכירות היא חברת ליימן-שליסל שהרחיבה את פעילותה עם המותג מנטוס לקטגוריית המסטיקים.

התפלגות ספקי
 התפלגות ספקי