בקרוב בהיי-טק: 12 שעות עבודה ביום בלי שעות נוספות?

כיום, כל שעת עבודה מעבר ל-43 שעות בשבוע מחויבת בתשלום על שעות נוספות, ואילו המעסיקים מעוניינים שתשלום השעות הנוספות יחל רק לאחר מכסה של 186 שעות עבודה בחודש

ועדה חדשה שהקים משרד התמ"ת צפויה לגבש המלצות לשינוי מהותי בחוק שעות עבודה ומנוחה, שלא שונה משמעותית מאז 1951. גורם במשרד הסביר היום (ב') ל"גלובס" כי ההחלטה להקים את הוועדה התקבלה לפני מספר שבועות, ובימים הקרובים היא אמורה להתחיל את עבודתה.

הוועדה, שבראשה עומד אלי פז, לשעבר סמנכ"ל בתמ"ת, תדון בהצעה "להגמיש את שעות העבודה", כך שיום עבודה רשמי לא יעמוד עוד בהכרח על 9 שעות עבודה. על פי החוק הקיים, מעבר לעבודה של 9 שעות המעסיק מחויב בתשלום מוגדל בגין שעות נוספות.

על פי ההצעה שמונחת על שולחן הוועדה, מעסיק יורשה להעסיק עובדים 12 שעות ביום מסוים מבלי לשלם על כך שעות נוספות, ואילו ביום אחר להפחית את סך שעות העבודה בהתאם, למשל 4-5 שעות עבודה בלבד. למעשה, הכוונה היא לחשב את מכסת שעות העבודה באופן חודשי, במקום יומי ושבועי.

כיום, כל שעת עבודה מעבר ל-43 שעות בשבוע מחויבת בתשלום על שעות נוספות, ואילו המעסיקים מעוניינים שתשלום השעות הנוספות יחל רק לאחר מכסה של 186 שעות עבודה בחודש.

ארגוני המעסיקים בישראל ובראשם ראשי חברות ההיי-טק דורשים מזה מספר שנים לשנות את חוק שעות עבודה ומנוחה, בטענה כי החוק הקיים לא רלוונטי וכופה עליהם לעבור עליו. מנגד, גורמים רבים בשוק העבודה סבורים כי הגמשת שעות העבודה תשרת רק את המעסיקים, שכן העובדים בישראל ימשיכו לעבוד יותר שעות ביחס למקובל בעולם מבלי לקבל על כך גמול ראוי.

גורם במשרד התמ"ת הודה כי החשש הזה קיים, ולכן הוועדה תצטרך למצוא את האיזון הראוי וההסדרה הדרושה תוך התאמת חוק שעות עבודה ומנוחה לתנאי השוק הקיימים.

יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ', שעסקה רבות בתיקוני חקיקה בתחום העבודה, תקפה בחריפות בשיחה עם "גלובס" את מבנה הוועדה והטילה ספק בכוונות שלה: "צורת ההעסקה בישראל באמת השתנתה באופן משמעותי ויש מקום להגמיש את צורת ההעסקה, אלא שיש לי חשש כבד נוכח ההיסטוריה של המשתתפים - שהכוונה כאן היא כלל לא גמישות אלא הטלת עומס עבודה חורג מעל המכסות הקבועות בחוק, בלי לשלם שעות נוספות. הרכב הוועדה בלתי קביל לחלוטין, הוא מורכב כולו ממעסיקים בין אם הם פרטיים או ממשלתיים, שעה שבפועל להסתדרות צריכה להיות נציגות של לפחות 50% בוועדה, ובוודאי שצריך להיות מקום גם לגורמים כלכליים חיצוניים, אובייקטיביים ושוחרי טוב".

על מי שדחף להקמת הוועדה אומרת יחימוביץ': "מדובר בקבוצה של אנשים שהמציאו שתי שיטות נצלניות במיוחד - העסקה באמצעות קבלנים והעסקה בחוזה גלובאלי ירוד, שגם בו יש עבירה על חוק שעות נוספות. לכן לא הייתי מפקירה בידיה של הממשלה הנוכחית על שלוחותיה, עיסוק בעניין עדין כל כך שקשור לגורלם ולביטחונם התעסוקתי של רוב אזרחי ישראל".