כלכלן: "משבר גוש האירו לא יפתר ב-20 השנים הבאות"

בטור דיעה שכתב ב"פיינשל טיימס", יוצא הכלכלן וולפגנג מנצ'או בתחזית עגומה במיוחד לגבי גוש האירו וטוען כי האיחוד הבנקאי הוא חסר שיניים ובבחינת 'מס שפתיים' של מנהיגי גוש האירו

בטור דיעה שכתב ב"פייננשל טיימס", יוצא הכלכלן וולפגנג מנצ'או בתחזית עגומה במיוחד לגבי גוש האירו וטוען: "משבר גוש האירו לא ייפתר גם בעוד 20 שנים".

מנצ'או טוען כי יוזמת האיחוד הבנקאי שהציעו מנהיגי גוש האירו בפסגה הגורלית שערכו בשלהי חודש יולי, היא בבחינת "מס שפתיים" שנועד להרגיע את השווקים, אך במציאות הפוליטית רעיון זה לעולם לא יתממש ולא ישפיע על משבר החוב.

מנצ'או מבסס את ההנחה שלו על דברים שהצהירה קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שהופנו בעיקר כלפי הציבור הגמרני. "אנגלה מרקל אמרה (לבנקים) כי אין להם מה לדאוג משום שהמשמעות של האיחוד הבנקאי היא אחריות משותפת על הבנקים ולא ערבות משותפת על הפקדונות". בנוסף, מנצ'או טען כי למרקל קיימת הבנה שונה לגבי הרעיון של האיחוד הבנקאי, מאשר לבנק המרכזי האירופי וליתר מנהיגי גוש האירו.

"לכל היותר אני מצפה כי האיחוד הבנקאי יכסה רק את 25 הבנקים הגדולים, אך לא יכלול בתוכו את הבנקים הקטנים שישארו באחריות הלאומית של המדינות. זה כמו אלכוהוליסט שמבטיח לשתות רק את הקוניאק הטוב ביותר מעתה והלאה". במילים אחרות, מנצ'או טוען כי האיחוד הבנקאי לא יכלול את אותם בנקים המוצפים בחובות ומתקשים להיחלץ מהמשבר שאליו הם יקלעו.

במצב הנוכחי, טוען מנצ'או, לוחות הזמנים לרפורמה פיסקאלית מהותית בגוש האירו יתארכו לכדי 20 שנים והמצב הנוכחי הופך להיות מסוכן יותר ובניסיון להציל את גוש האירו גרמניה מציבה תנאים מחמירים יותר לספרד ולאיטליה ומאיצה בהן לבצע רפורמות.

נזכיר, היום מתקיימת פגישה בין שרי האוצר של גוש האירו, בה הם מתכננים להקים את היסודות לסוכנות שתפקח על 25 הבנקים הגדולים באיחוד האירופי. בנוסף, הם אמורים לדון בחבילת הסיוע שהוענקה לספרד לפני מספר שבועות ובבקשת הסיוע של קפריסין. האם תצא משם בשורה מהותית?