דוח קדמי יוגש בשבוע הבא: "המזון לא יוזל כבמטה קסם"

מנכ"ל משרד התמ"ת יגיש את המלצותיו לממשלה ■ בסביבתו מנמיכים ציפיות: "יצטרכו לקרות כמה תהליכים מורכבים בו זמנית"

אחרי כמעט שנה מאז שהוקמה ו-35 ישיבות שקיימה, ועדת המזון בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, תגיש בתחילת השבוע הבא את המלצותיה לשר האוצר יובל שטייניץ ולשר התמ"ת שלום שמחון. הדוח הסופי מפרט את ההמלצות למהלכים שבכוחם להוביל להוזלה בכלל ענף המזון, ויכלול גם את ההמלצות שכבר הגיש קדמי בעבר בעניין הוזלת מוצרי החלב.

בימים האחרונים השלימה הוועדה את שלב השימועים שעשתה לציבור לקראת גיבוש ההמלצות הסופיות שלה. בשלב השימוע האחרון הופיעו בפניה עשרה נציגים של ארגונים שונים, חברות, יבואנים ורשתות, שביקשו להבהיר את עמדתם אודות ההשפעה של ההמלצות המתהוות על פעילותם העתידית.

כפי שעולה מדוחות ביניים שנמסרו בעבר לשמחון ולשטייניץ, ההמלצות של קדמי יתרכזו במהלכים שיעודדו וירחיבו את התחרות בענף המזון באופן שיוביל להורדת מחירים. בין המהלכים, הסרת מכסי מגן, שתאפשר להרחיב יבוא של מוצרי מזון; הגברת השקיפות על מחירים וחשיפתם לצרכן באמצעות המדיות השונות; הנהגת רגולציה באופן שתגביל את השליטה של רשתות השיווק באזורים שבהם הן מוכרות מעל 40%; הרחבת המותג הפרטי של הרשתות; הרחבת המודעות של הצרכן לזכויותיו ועוד.

לקראת הגשת הדוח הסופי טרחו בשבועות האחרונים גורמים שמקורבים לעבודת הוועדה להנמיך ציפיות בנוגע להוזלת מחירים כללית, ואמרו כי "לא תהיה בעניין זה הוזלת מחירים כמו במטה קסם. יצטרכו להתקיים כמה תהליכים מורכבים ועמוקים בו זמנית, שכולם יחד יאפשרו את הורדת המחירים". חלק מההמלצות המתהוות גוררות מזה זמן רב תרעומת מצד התעשיינים, שטוענים כי הרחבת הייבוא תיעשה על חשבון הייצור המקומי, ותוביל לפיטורים של עובדים רבים.

הרפתנים נאבקים בהמלצות

דוח המזון יכלול גם המלצות שכבר הוגשו לשרים, ומתייחסות להוזלת מחיר מוצרי החלב. זאת, למרות שמאז שהוגשו, הממשלה טרם אישרה אותן בהיעדר רוב ובשל התנגדות של שרים רבים על רקע מחאת הרפתנים.

בין ההמלצות, הורדת מחיר המטרה - מחיר החלב הגולמי שמועבר מהרפתות למחלבות. קדמי סבור שהורדת מחיר המטרה תוביל לירידה גורפת במחיר מוצרי החלב, אך הרפתנים מזהירים כי חרף העובדה שבשנה החולפת ירד מחיר המטרה - מחיר מוצרי החלב נותר גבוה. לטענת הרפתנים, המלצות אלה לא מתייחסות לרשתות ולמחלבות שהשיאו רווחים גבוהים, בעוד שהורדת מחיר המטרה, שהוא מחיר מפוקח, תוביל לסגירת מאות רפתות בפריפריה.

בעוד הרפתנים נאבקים בהמלצות, מנסה מנכ"ל משרד רה"מ, הראל לוקר, להשיג פשרה בין משרד החקלאות, שתומך בעמדת הרפתנים, לבין משרדי התמ"ת והאוצר. על פי המתווה המוצע, כמה מאות רפתות קטנות ייסגרו ובעליה של כל רפת יקבל מהמדינה כחצי מיליון שקל פיצוי בתמורה למכסות החלב שיועברו לרפתות בינוניות. בתמורה להגדלת המכסות לרפתות הבינוניות, הרפתנים יסכימו על הורדת מחיר המטרה ב-9 אגורות. אולם, הפערים בין הצדדים עדיין גדולים, ומשרד התמ"ת אף לא לוקח חלק בדיונים.

ועדת קדמי
 ועדת קדמי