גיאוקרטוגרפיה: מחירי הדיור עלו ב-3% מאז פרוץ המחאה

ד"ר רינה דגני, מנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה: "המחאה כמעט ולא השפיעה על השוק אלא עצרה את הביקוש, כיום מסתמנת חזרה אל השוק"

מראשית המחאה החברתית לפני כשנה ירדו מחירי הדירות בתל-אביב, בפתח תקווה, באר-שבע ורחובות, בכ-2-4%, באשדוד, בת-ים, בני ברק ונתניה ירדו יותר מ-5%. אולם, המחירים עלו בין 2-3% בירושלים, חולון. בחיפה, רמת-גן וראשון לציון המחירים נשארו דומים - כך עולה מבדיקת קבוצת גיאוקרטוגרפיה שבוצעה היום.

בקבוצה גיאוקרטוגרפיה ציין כי מחירי השוק לא ירדו בתקופת המחאה ואפילו הם עלו בכ-3% בממוצע שנתי (יולי 2011-יוני 2012).

מספר עסקות חודשי
 מספר עסקות חודשי

"המחאה כמעט ולא השפיעה על השוק אלא עצרה את הביקוש", אומרת היום ד"ר רינה דגני, מנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה. "הביקוש פחת והיום מסתמנת חזרה אל השוק, אולם מספר העסקאות בשוק בחודשים האחרונים נע סביב 7,500 עסקאות מכל הסוגים לעומת כ-8,500 בחודשים שלפני המחאה".

תנועת המחאה, כאמור, הקטינה את מספר העסקאות. ההאטה בשוק נבעה מצד אחד מפעולות הממשלה ומצד שני מתוך ציפייה של הציבור לירידת מחירים על רקע הפשרת קרקעות על ידי המינהל.

לדברי דגני, "נוצר מצב של ישיבה על הגדר, אולם גם על הגדר יש מקום מוגבל וככל שעובר הזמן ומתיישבים עליה יותר משקי בית, הראשונים שהתמהמהו ברכישה חוזרים לשוק. בחודשים האחרונים ניכרת התעוררות מחודשת שמקבלת ביטוי בגידול מספר העסקאות, בגידול של לוקחי המשכנתאות וכאמור גם בעליית מחירים".

עוד הוסיפה כי "במאי האחרון חל גידול ניכר במספר העסקאות בשוק, והגיע לכ-8,900 עסקאות בחודש לעומת כ-6,200 עסקאות באפריל. הגידול אינו מלמד בהכרח, על מה שיקרה בעתיד, בייחוד לאור כוונת המוחים לחזור לרחובות. ממוצע העסקאות מתחילת השנה עומד על כ-7,500 יחידות בחודש, שהם כ-90 אלף יחידות בשנה, נמוך בכ-10,000 ממספר העסקאות הממוצע בשנים 2007-2010".