"הרשתות החברתיות הם המקום לאיסוף מודיעין"

כך אמר אבי בניהו, דובר צה"ל לשעבר במושב "רשתות חברתיות ללא גבולות" ■ ד"ר חיים אסא, מומחה לסייבר: "כל המרכיבים הטכנולוגיים בסייבר מפותחים בעולם האזרחי"

במושב רשתות חברתיות ללא גבולות: חברה, תקשורת וביטחון, ניסו לבדוק המשתתפים, כיצד ארגון יכול לנהל משבר שפרץ בפייסבוק. נועה פרג, עורכת הבלוג Feeder ציינה שבנק לאומי הסתייע בגולשים במקרה מסוים, בכדי לבדוק לאיזה עמותה כדאי לו לתרום. הקמפיין הוביל לתגובות שליליות ובנק לאומי החליט להוריד את הקמפיין.

"כאשר ארגון שומע שיש רעש שלילי בפייסבוק, זה מלחיץ אותו מאוד", אומר ערן גפן, מייסד ויו"ר FanGager. "נעשתה התקדמות מאוד טובה בתחום של המשברים בארץ. למשל בקמפיין של אסם עם במבה והמשלחת האולימפית שהוביל למשבר בפייסבוק, החברה הורידה את הקמפיין, אבל הם כן החליטו לשלם את הכסף למשלחת". לדברי גפן, כל מי שעשה את הבאזז השלילי לא כועס על במבה, אנשים חיפשו באותו זמן לשתף משהו וזה היה הנושא הכי מעניין. "אפשר היה לנצל את המשבר ולהראות שהתינוק נעלב מזה שבעטו אותו", המליץ גפן.

בחלק השני של המושב עסקו בדרך לאיסוף מודיעין על-ידי ארגונים. לדברי ד"ר חיים אסא, מומחה לסייבר. "מדינות רבות כמו אמריקנים, סינים וישראליים מתעסקים בסייבר. מה שמיוחד בסייבר שכל המרכיבים הטכנולוגיים מפותחים בעולם האזרחי, שמפתחות טכנולוגיות חדשניות. החידוש הוא שדווקא העולם האזרחי מפתח את הטכנולוגיות החדשות והצבאות מתעסקות בו ומאיצות וכך זה חוזר לשוק האזרחי".

לדברי עומר לביב, מנכ"ל חברת אתנה, אנחנו כבר מ-2004 שומעים על עולם ללא גבולות. הטרור הגלובלי מעסיק אומות רבות שלא מתעסקות במלחמות, אלא מתעסקות בטרור. פיגוע בישראל יכול להיות מתוכנן באפגניסטן או גרמניה. פייסבוק, טוויטר ולינקדאין הם המקומות העיקריים לאיסוף מודיעין. בארגונים יש תקציבים גדולים לנתח את המידע הרב שם".

עודד גלטמן, מומחה סייבר אמר ש"יש אמצעי אבטחה שונים בארגונים, כמו חומות אש. יש דבר שהם מתקשים להתעסק איתו שהוא ההנדסה החברתית. מדובר באנשים שיכולים להעביר את המידע מהאבטחה החיצונית לתוך הרשת הפנימית של הארגון. הנשק הוא סוסים טרואיינים ולא טילים. אפשר לקנות כאלו דברים באינטרנט במחיר שמתחיל מ-500 דולר. את הנשק הזה מסבים בתוך PDF תמים".

עוד אומר גלטמן, "40% מהאנשים ששולחים להם לינק פיקטיבי עם הצעה למתנה, ילחצו עליו. באותו מקרה הם מופנים לאתר מזויף ממנו יכול להתבצע איסוף שם המשתמש והסיסמא של עובדי הארגון".

צחי בירן, ראש תחום תקשורת אינטרקטיבית בצה"ל, אמר כי "אנחנו מזהים תמונות ומסירים אותה מהרשת במקרה של הסתה. למשל, תמונה של ילדה פצועה מאוד. אנחנו מזהים שהתמונה ישנה מאוד ומבקשים תיקון. בעמוד הפייסבוק שלנו, דובר צה"ל הכחיש בפייסבוק את נושא הגבלת החיילים בנסיעה ברכבות, לאחר שהיו פרסומים לא נכונים בתקשורת. מיד לאחר מכן התקשורת ישרה קו".

אבי בניהו, דובר צה"ל לשעבר, "עולם המודיעין הצבאי והאזרחי בטלטלה. מרחב המודיעין הגלוי הולך תופס חלקים משמעותיים מאוד בבלוגספירה. זה מוריד מהסקסיות של העניין, כי לאסוף מודיעין ממודיעין גלוי הופך ללא סקסי, אבל שם נמצא המידע".

"אנחנו נמצאים בתוך מהפכה, המצלמה בטלפון הצליחה לפרוץ את המשטר האיראני עם תמונה של מפגינה חוטפת כדור. המצלמה הזו יותר יעילה מהמודעין של ארה"ב", אומר בניהו. "המלחמה הבאה אני מקווה שלא תהיה קרבות שיריון ברחבות סיני, אלא המלחמה הבאה תצטרך גם מפקד וגם במאי ועדיף שזה יהיה איש אחד".