ה'פד': שוק המניות היה צריך לרדת ב-50% לרמה של 600 נק'

מחקר חדש שפרסם הבנק המרכזי של ניו-יורק, מצביע על כך שהתשואות שנרשמו בעשור האחרון בשוק המניות נגרמו בעיקר בשל פעולות שיזם הפדרל ריזרב

מחקר חדש שפרסם הבנק המרכזי של ניו-יורק, מצביע על כך שהתשואות שנרשמו בעשור האחרון בשוק המניות נגרמו בעיקר בשל פעולות שיזם הפדרל ריזרב, כגון התוכניות לרכישת אג"ח.

לפי המחקר, מדד הבנצ'מרק של ארה"ב, ה-S&P 500 היה באופן תיאורטי צריך להיות נמוך ב-50% ברמה של כ-600 נקודות, במקרה שה'פד' לא היה יוזם פעולות להמרצת השווקים.

המחקר שפורסם באתר האינטרנט של שלוחת ה'פד' בניו-יורק, נועד להסביר מדוע המניות השיגו תשואה עודפת על פני נכסים עם סיכון פחות, כגון אגרות חוב. החוקרים מצאו כי לפעולות שיזם ה'פד' הייתה השפעה גדולה יותר על המניות, מאשר על נכסים אחרים.

כך למשל, במרבית המקרים שנבחנו, שוקי המניות נטו לעלות כ-24 שעות לפני הצהרת הריבית של הבנק המרכזי וסימלו בכך את הציפייה של המשקיעים כי במקביל, יו"ר ה'פד' יכריז גם על תמריצים כלכליים שיזניקו את השווקים.

לכן, החוקרים, שבחנו את הצהרות הריבית ששיחרר ה'פד' משנת 1994, הגיעו למסקנה כי חלה עלייה מצרפית בשוק המניות שנגרמה מציפיות המשקיעים וללא עלייה זו מדד ה-S&P 500 היה אמור להיות ברמה של 600 נקודות ולא מעל 1,300 נקודות כפי שהוא כיום.