אנליסטים: סין הגיעה לתחתית - מכאן, הצמיחה רק תעלה

למרות נתוני התמ"ג המאכזבים שפורסמו הלילה בסין, אנליסטים רבים העוקבים באופן צמוד אחר האינדיקטורים המתפרסמים בכלכלה השנייה בגודלה בעולם מבהירים: יש סימנים חיוביים לכלכלה

למרות נתוני התמ"ג שפורסמו הלילה בסין, המצביעים על קצב הצמיחה הנמוך ביותר במדינה מזה 3 שנים, אנליסטים רבים העוקבים באופן צמוד אחר האינדיקטורים המתפרסמים בכלכלה השנייה בגודלה בעולם מבהירים: הגענו לתחתית - מכאן, הצמיחה רק תעלה.

הלילה, נזכיר, דווח כי הצמיחה בסין ברבעון השני של 2012 הסתכמה בכ-7.6% "בלבד", לעומת צמיחה של 8.1% ברבעון הראשון של השנה ו-8.9% ברבעון הרביעי של 2011 - כאשר לראשונה מזה 5 שנים, ירדה הצמיחה מתחת ל"רף ה-8%".

כלכלנים ומשקיעים רבים העלו בחודשים האחרונים חשש מהאטה משמעותית בצמיחה בסין, והחשש מ"נחיתה קשה" במדינה על רקע המשבר באירופה וההאטה בארה"ב, הובילו את הבנק המרכזי בסין לחתוך את הריבית המרכזית פעמיים תוך חודש (מהלך שלא ביצע מאז משבר 2008) - לרמה של 6%.

אולם כאמור, אנליסטים מציינים כי אלה העוקבים באופן צמוד אחר אינדיקטורים כלכליים המתפרסמים במדינה, דוגמת הגידול בהיקף האשראי המוענק על ידי בנקים לעסקים ולקוחות, מדד הייצור, היקף ההשקעות החדשות בפרויקטים, הביקוש לנפט, ונתונים נוספים - כולם מייצרים תמונה של כלכלה חזקה שאף הולכת ומתחזקת, ועדיין לא מגולמת כראוי בנתוני הצמיחה הסופיים.

זיווי זאנג, מנהל השקעות בכיר בבנק נומורה, מציין למשל כי מתוך 32 אינדיקטורים אחריהם הוא עוקב, יותר משני-שליש דווקא הראו התחזקות בחודש מאי (בהשוואה לאפריל). "יש לנו נתונים שליליים וחיוביים, שטף מעורב שכזה, ובדרך כלל הדבר מצביע על נקודת מפנה בכלכלה", הוא מציין.

לדברי זאנג, בנומורה מעריכים כי "כלכלת סין הגיעה לתחתית שלה ברבעון השנה של השנה. יש כבר סימנים להתאוששות, ונראה שאפילו המדיניות המקלה של הממשל החלה להשפיע בפועל כבר בחודש יוני".

כך למשל, מציינים בנומורה את מדד MNI (סנטימנט העסקים) - הסוקר את סנטימנט בעלי העסקים בקרב 32 ערים מרכזים במדינה, והצביע על שיפור בקריאתו האחרונה ב-29 ביוני, לעומת אומדן מקדים למדד שפורסם שבועיים מוקדם יותר. הקריאה הסופית של המדד הייתה 53.21 נקודות, לעומת 51.92 נקודות בקריאה המקדימה.

גם בגזרה הפיננסית חדשות טובות: ההלוואות החדשות שהתקבלו מבנקים בחודש יוני עלו בכ-16% ל-919.8 מיליארד יואן (144.3 מיליארד דולר), לעומת 793 מיליארד יואן (124.4 מיליארד דולר) במאי ו-682 מיליארד יואן (107 מיליארד דולר) באפריל. "נראה כי מאמצי הממשלה להמריץ את הסקטור הפיננסי עובדים", ציין זאנג.

לדבריו, "המשמעות של כל אלה היא שהרבעון השני היה הגרוע ביותר שנראה בתקופה הקרובה". זאנג צופה כי לאחר נתוני הצמיחה של הרבעון הנוכחי, הכלכלה הסינית תציג זינוק מרשים בצמיחה לכ-8.6% ברבעון השלישי ו-8.9% ברבעון הרביעי - ובסופו של דבר, תציג צמיחה מרשימה של כ-8.4% בסיכומה של השנה כולה.