"הנהר של השוק הדובי תמיד הסתיים רק בתחתית המפל"

מניתוח מעמיק שערכה חברת ההשקעות Comstock Partners, עולה כי לא קיימת קורלציה בין שוקי המניות לבין המצב הריאלי של הכלכלה ולכן הירידות בשווקים יימשכו ■ "הראלי בשווקים הוא רק הפוגה"

אומנם השווקים דוהרים כעת בוול סטריט, אך יש מי שסוברים כי השוק הדובי התנודתי נמצא רק בתחילת דרכו. בניתוח מעמיק שערכה חברת ההשקעות Comstock Partners המתמחה בניהול קרנות גידור, עולה כי לא קיימת קורלציה בין שוק המניות לבין מצב הכלכלה הריאלית ולכן השווקים בדרכן מטה.

הניתוח שערכה החברה מצביע על מספר עובדות שמכבידות על הכלכלה הגלובלית. הגרעון הכבד של ממשלת ארה"ב, החשש מנפילה מ"צוק פיננסי", ההאטה בכלכלה הגלובלית, הנתונים המדאיגים בסין ומשבר החוב באירופה, כל אלו היו בין הגורמים המרכזיים שעליהם התבססה החברה בתחזית השלילית שלה.

לפי הנתונים שפרסמה החברה, חלה האטה כלכלית חמורה גם במנועי הצמיחה של הכלכלה הגלובלית - השווקים המתעוררים. כך למשל ברזיל עדכנה את שיעור הצמיחה שלה כלפי מטה ונתוני הייצור במדינות אסיה אינם מבשרים טובות.

"אז מדוע השווקים ירדו כל כך מעט?" על השאלה הזו, מציינים בחברה, הם ניסו לענות באמצעות הניתוח שהם ביצעו. "משקיעים רבים טענו בפנינו כי נראה שהשווקים התחסנו כבר לחדשות הרעות", נכתב בדוח שפרסמו. "לדעתנו, הדשדוש בשוק המניות משקף את ההכחשה של המשקיעים למצב הכלכלי הריאלי, זהו מצב טיפוסי שקורה תמיד לקראת שוק דובי גדול, שכן, המשקיעים פשוט מנסים להיאחד בכל קצה חוט שורי שהם מוצאים".

בחברה מציינים כי חלק מ"אחיזת העיניים השורית", כוללת את הסברה כי המניות זולות כעת וכדאי לאסוף אותן וכי התוצאות הכספיות של החברות הגדולות הן עדיין חזקות. בנוסף, קיימת ציפייה גדולה בשווקים לכך שהבנקים המרכזיים בעולם יבצעו מהלכים של הקלות כמותיות ויספקו לכלכלה את הנזילות הדרושה לה, עניין שיזניק את השווקים.

אנליסטים בחברה, שוללים טענות אלו וטוענים כי השווקים אינם מתומחרים נמוך מדי וכי לפי כל התחזיות, הרווח המצרפי של החברות הנסחרות בוול סטריט צפוי לרדת ב-2%-4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בנוסף, האנליסטים טוענים כי הדפסות כספים נוספות לא יימנעו את המיתון כיום כפי שהם לא מנעו את המשברים הכלכליים בעבר. מעבר לכך הם טוענים גם כי המינוף הפיננסי בעולם גדול מדי ומונע מהבנקים המרכזיים להדפיס עוד כספים.

לבסוף, הניתוח שערכה חברת ההשקעות מתייחס להיסטוריה של השווקים: "ב-4 השווקים הדובים האחרונים, הירידות החלו בצורה איטית ואף נעצרו ע"י תקופות של ראלי, אך הנהר של השוק הדובי הצליח לתפוס תאוצה והסתיים רק בתחתית של מפל עצום. לכן, אנו סוברים כי התבנית הזו נכונה גם למצב השווקים כיום".