לראות את התמונה המלאה

כחלון מקדם בכוח את הרפורמה בשוק הטלוויזיה, אף שזהו שוק מפסיד ומקרטע

המשתתפים בכנס MAD של "גלובס" שנערך בשבוע שעבר דיברו על עולם הטלוויזיה החדש - זה שבו ישתלבו סלקום ופרטנר, שיעבירו שידורים על גבי האינטרנט. שר התקשורת משה כחלון דיבר בכנס על כוונתו להוריד את המחיר החודשי של שירותי הטלוויזיה מתחת לרף של 100 שקל.

אבי גבאי, מנכ"ל בזק, הצהיר כי החברה מוכנה להעמיד את התשתיות הרלוונטיות, כדי להתמודד עם הביקוש החדש לרוחב פס.

בהמשך לדברים של כחלון וגבאי, כדאי להזכיר כי הסדרת השידורים בישראל היא צרה צרורה. הזכיינים הקיימים מפסידים כסף, והשידור הציבורי רחוק מהסדרה כוללת. במקביל פועלות שתי מועצות רגולטריות, שכל אחת מהן מתבוננת במצב הבעייתי דרך המשקפיים שלה.

כחלון דיבר בכנס על הכניסה של פרטנר וסלקום לטלוויזיה ובמקביל הודיע על הכוונה שלו ליישם חבילה צרה ומוזלת בהוט וב-yes. ההצהרות האלה מעוררות חשש שמשרד התקשורת יורה בכל התותחים בבת-אחת, במקום לתכנן מראש לטווח ארוך.

כחלון, אדם שיש לו מעלות ויתרונות, הוא בסופו של יום אדם פוליטי. הוא רוצה להוביל רפורמה בתחום הטלוויזיה, בדומה לבשורה שהביא לסלולר.

שימו לב שהשיח על השוק הסיטונאי - שכבר היה אמור לקום - כמעט ונעלם. הסיבה לכך פשוטה. עם כל הכבוד לשוק הסיטונאי, רפורמה בטלוויזיה תגרור גל הדף ציבורי הרבה יותר משמעותי. כחלון שולף מהמגירות כל רעיון אפשרי, אבל לא בטוח שמדובר ברגולציה במיטבה.

ההתנהלות בתחום הטלוויזיה מזכירה במקצת את הכנסת המפעילים הווירטואליים, במקביל להכנסת המפעילים שמשקיעים מאות מיליוני שקלים בהקמת תשתית סלולרית. אם רגולטור רוצה להכניס שחקני תשתית והם קונים תדרים במאות מיליונים, אז למה נותנים למפעיל וירטואלי להתמודד מולם כאילו הקים רשת?

התשובה היא שכחלון לא יודע מה יעבוד ומה לא יעבוד. נדמה שהשר מעדיף את טובת הציבור, על פני איכות השידורים והרווחיות של החברות. בעיני עצמו, כחלון הוא שר הצופים בטלוויזיה, בדיוק כמו שהוא מחשיב את עצמו לשר המשתמשים הסלולריים.

אבל טלוויזיה היא לא סלולר. מדובר בשוק אחר, שבו כולם מפסידים כסף. פרטנר וסלקום יצטרכו להשקיע מאות מיליוני שקלים בתוכן כדי לגרום לצופים לעבור אליהן. האם הן יכולות להציע אלטרטיבה לתוכן של הוט ו-yes ולעשות את זה ב-99 שקל לחודש (ואפילו פחות, לטענת פרטנר)?

yes והוט משקיעות מאות מיליוני שקלים בהפקת ורכישת סדרות וסרטים. מאיפה בדיוק יוכלו פרטנר וסלקום להשקיע סכומים כאלה כאשר הרווחיות שלהן בתחום הסלולר נשחקת? ואם כל זה לא מספיק, מדברים במשרד התקשורת על חבילה צרה ושוקלים להרחיב את מערך השידורים החינמיים (DTT). אולי כדאי לעשות חושבים ולראות את התמונה המלאה, לפני שנכנסים להרפתקה חדשה.

האתגר של בזק והוט

התגלגל לידינו מסמך שכתב מהנדס באחת מחברות התקשורת, אשר מבצעת פרויקט לשידורי טלוויזיה על גבי האינטרנט. האיש מתאר את המצב שבו נמצאים בעלי התשתיות, בעקבות מסמך המדיניות שפרסם משרד התקשורת לגבי השימוש של פרטנר וסלקום בתשתיות של בזק והוט.

וכך כותב המהנדס: "לפני מספר ימים הוציא משרד התקשורת את המסמך לשימוע הסכם הג'יגות (השימוש בתשתיות), במסמך זה מופיעה פיסקה אחת, שמהווה את 'היטל העל' עבורנו - הפסקה על היטל ההעמסה. בפסקה הזו מוסבר שהיטל העמסה הינו האחוז בפועל של רוחב הפס שמוקצה ללקוח - זה הנטו שיוצא לנו בסוף.

"כאשר בודקים בנקודת זמן מסוימת, את רוחב הפס שלנו, היא תראה לנו שאנו מקבלים את החבילה שהזמנו - לדוגמה 10 מגה ביט לשנייה, אבל אם כל מדינת ישראל תבצע את הבדיקה באותה שנייה, לפי יחס העמסה של משרד התקשורת, נקבל רק... חצי מגה.

"משרד התקשורת הצליח לשנות את שוק התקשורת הסלולרית, והוא יצליח להשיג התייעלות בשוק הטלוויזיה. אבל הסכם הג'יגות הנוכחי לא יתקרב אפילו למה שצריכים סלקום ואורנג' כמי שמצטיירים כגולן טלקום והוט מובייל של שוק הטלוויזיה.

כדי ליצור תחליף ל-yes והוט, צריך לייצר מוצר שיספק שעתיים של תוכן לילדים ביום, שעה של סדרה טובה, ועוד שעה של סרטי טבע לדוגמה, כל יום. כל זה, במקביל לערוץ 10 וערוץ 2 שאותם משרד התקשורת הצליח לספק לי דרך האוויר.

"כדי לספק את הנ"ל צריך לספק לבית שעות רציפות של אינטרנט ב-5 מגה ביט לשנייה, שזה קצב זרימה טוב של נתונים כדי לראות ווידיאו באיכות טובה - בממיר אחד! אם סלקום ואורנג' לא יציעו כמה שעות של ווידיאו כל יום, לא יחליפו את הוט ו-yes, מאות אלפי הלקוחות אליהם משרד התקשורת רוצה להביא את הבשורה".

לדברי האיש, "בווידיאו המודלים הסטטיסטיים של 5% לא עובדים. כל החברים בשכונה, שיהיו מנויים לשרות העתידי של סלקום ואורנג', צריכים בעשר בלילה 5 מגה לפחות, לא 5% מהם, כמו שמגדיר היטל העמסה. טלוויזיה, בדיוק כמו שירות סלולרי, היא צורך בסיסי, ולכן מתחייב מוצר שב-99% מהזמן משרת את הלקוח, לא מגמגם, ולא עובד רק חלק מהזמן".

"מצד אחד מבינים שהרשתות כרגע בנויות על יחס העמסה של 5%, רחוק מאספקה במקביל של רוחב פס ראוי למאות אלפי לקוחות, מצד שני כדי להציע מוצר תחליפי למיליון וחצי בתי-האב שמשלמים 250 שקל בחודש, צריך לספק להם שעות של וידיאו ביום.

"למרבה הצער, שכאשר מחברים את שני המימדים מבינים שעם תשתית האינטרנט הקווי שמספקות בזק והוט, שמאפשרת רק יחס העמסה של 5 אחוז, ומשרד תקשורת שתומך ביחס העמסה זה, לרשתות בזק והוט תהיה בעיה להתמודד עם נפחי התעבורה המתבקשים".