היציבות מעל לכל

בבנק ישראל מאמינים בוועדת זקן, וחושבים שתשנה את הריכוזיות של המערכת הבנקאית. בדוח ארוך ומלא סעיפים הם גם מציגים את הדרך שבה זה יתבצע. ואולם קשה לומר שיש דרמה אמיתית בוועדה.

מדובר בשורה של צעדים, רובם קטנים, שאמורים לשפר במקצת את מצב הלקוחות, את השקיפות ואת הטיפול בעסקים קטנים, אך לא נראה שמדובר בצעדים שישנו סדרי עולם. על פניו, לא נראה שהם יפתרו את הבעיות בהקצאת האשראי, לא את העיוותים במרווח הפיננסי, לא יביאו להגדלה משמעותית בתחרות ולא יקטינו את הריכוזיות הענפית.

עוד ראיה לכך שלא מדובר ברעידת אדמה היא, שההמלצות כבר פחות או יותר ידועות זה כמה שבועות, ולא שמענו את הלובי הבנקאי החזק יוצא נגדן. כנראה שאין להם סיבה אמיתית להתנגד.

מה בכל זאת תהיה ההשפעה? הערכה שמרנית מאוד אומדת את הפסדי ההכנסות לבנקים ברמה השנתית ב-600-800 מיליון שקל. נשמע המון? לא כשמסתכלים על ההכנסות המצרפיות.

הכנסות הבנקים גבוהות מ-40 מיליארד שקל בשנה. גם אם המלצות ועדת זקן יגרעו 800 מיליון שקל, מדובר ב-2% מההכנסות, זה הכול. וכמובן שהפגיעה האמיתית אחרי פעולות מקזזות שיעשו הבנקים תהיה נמוכה יותר.

אין כאן דרמה גדולה, כי אי אפשר לצפות ממפקח לכרות את הענף שעליו הוא יושב. המפקח על הבנקים, כמו המפקח על הביטוח וכמו קודמיו לתפקיד, מחויב בראש ובראשונה ליציבות החברות. הוא לא רוצה שבמשמרת שלו ייפול בנק. היציבות מעל הכול, גם מעל לצרכן.