נטישה זה לא כל הסיפור

כל עוד בגולן ובהוט פחות מ-100 שקל, החברות הוותיקות ייאלצו להתיישר

איך שלא מסתכלים על זה, פלאפון היא החברה שהכי פחות נפגעת מבין החברות הסלולריות הוותיקות. ראשית, מספר המנויים שנטשו אותה הוא הנמוך ביותר ביחס לפרטנר וסלקום. שנית, השחקן החדש שמגייס הכי הרבה לקוחות - הוט מובייל - יושב על הרשת שלה ומשלם לה עבור כל מנוי שמצטרף אי-אילו עשרות שקלים בחודש. כך גם לגבי רמי לוי שלו כ-60 אלף מנויים.

מצד שני, נתוני הניידות שחושף היום (ב') "גלובס" מגלים כי סלקום היא אמנם החברה שהכי ננטשת, אבל גם היא מתקנת את הנזק על-ידי הצטרפות המנויים של גולן טלקום שיושבת על הרשת שלה. פרטנר, לעומת זאת, נמצאת במצב מורכב יותר, כיוון שאין אף גורם שמאזן את הנטישות שלה.

אבל, בסך-הכול, הנזק האמיתי שנגרם לחברות הוא לא רק מהנטישות אלא מירידת ההכנסה פר מנוי. כאשר כל השוק מתכנס להכנסה של פחות מ-100 שקל לחודש ממנוי, המשמעות לגבי הרווחיות של החברות ברורה. בתוך שבועות ספורים יפורסמו הדוחות לרבעון השני (חודש וחצי בלבד - גולן טלקום והוט מובייל נכנסו לשוק ב-14 במאי), וניתן יהיה להיווכח בעוצמת הנזק שהחברות יספגו.

מאזן אימה

מכאן שהנזק שבכניסת המתחרים החדשים לשוק הוא בעיקר בקביעת רף מחיר של 99 שקל לחודש - מחיר אותו תובעים היום הלקוחות בתוקף. כל עוד המחיר של גולן טלקום והוט מובייל ימשיך להיות נמוך מזה - החברות הוותיקות ייאלצו להתיישר לפיו. כך נוצר למעשה מאזן אימה שמקשה מאוד על השחקנים הוותיקים לבדל את עצמם, מכיוון שכולם מוכרים את אותו המוצר.

אם נחזור לתחילת המאמר, נראה שהתמונה ברורה: פלאפון סופגת הכי פחות נזק, סלקום אחריה, ופרטנר נדרשת להמציא את עצמה מחדש. כך שמי שתהה מדוע פרטנר הייתה כל-כך להוטה לחבור לרמי לוי ולהעביר את מנוייו אליה - מקבל עכשיו תשובה.

פלאפון אמנם סובלת מלוי, אבל גם מרוויחה ממנו, כמו שהיא מרוויחה מהוט מובייל.

לסיכום, פרטנר הפסידה בגדול לאחר שנפלה ברשת של רמי לוי וגרמה לו להפעיל מנוף על פלאפון ולקבל ממנה חבילת "הכול כלול". אם הוא לא היה מצליח, סביר להניח שהיה נפגע קשות ואולי אף יוצא מהשוק.