עוד סכסוך מסחרי: "אחדות" הפסיקה לספק ליינות ביתן

"אחדות" משווקת מוצרי חלבה וטחינה ■ הסכסוך נפתח עקב קיזוז כספים חד-צדדי ע"י יינות ביתן בגין "פתיחת חנויות חדשות" ■ הרשת מצויה בסכסוך גם מול סנו

סכסוך מסחרי נוסף בין ספקים לבין רשת יינות ביתן: שבוע לאחרי שמוצרי חברת סנו הוסרו ממדפי הרשת, נודע ל"גלובס" כי סכסוך מסחרי פרץ בין הרשת לבין חברת "אחדות".

עוד נודע כי לפני ימים אחדים הפסיקה "אחדות" לספק את מוצריה לרשת, וזאת בעקבות חיוב כספי חד-צדדי בסך 60-80 אלף שקל.

"אחדות" מייצרת ומשווקת בעיקר מוצרי חלבה וטחינה ואחראית לכמחצית ממכר החלבה ברשתות השיווק.

מתברר כי בחשבונית האחרונה שהועברה לחברת "אחדות" קיזזה הרשת את הסכום בנימוק של פתיחת סניפים חדשים. הקיזוזים החד-צדדיים התבצעו מול ספקים רבים, אך מרביתם ממשיכים לפי שעה לספק את המוצרים לרשת.

לדברי ספק אחר, "יינות ביתן הורידה לכל ספק סכום שונה, בעקבות פתיחת חנויות חדשות. אלה דברים שקרו בעבר עם רשתות, ובסוף מי שעומד על שלו - מחזירים לו את הכסף. אין כמעט רשת שזה לא קרה איתה, כולל השוק המאורגן (שופרסל ומגה, א"ח). אלה דברים שחוזרים על עצמם".

ספק נוסף מאשר ל"גלובס" כי הרשת קיזזה לו כספים, כאשר החישוב הוא 20 אלף שקל עבור כל סניף חדש של יינות ביתן, ובסך-הכול עבור 3 סניפים. לדבריו, "העניין באמצע ויכוח, ואני מניח שנקבל את הכסף חזרה. במובן הזה, יינות ביתן לא שונה מכל רשת אחרת".

"שיטת מצליח"

כל רשתות השיווק חוו בחודשים האחרונים שחיקה ברווחיות על רקע ירידת מחירים וריבוי מבצעים לצרכן, הן בעקבות המחאה החברתית, אך בעיקר בשל התחרות שהולכת ומחריפה בין הרשתות. להוציא את החודש האחרון - שבשל ההאטה במשק חלק מהמבצעים הם מבצעים יזומים של הספקים - מרבית המבצעים נעשים ביוזמת הרשתות. את הלחץ ההולך וגובר על הרשתות הן מבקשות להעביר לספקים.

"אם אני מוכר סחורה ליינות ביתן, והוא מחליט כמה הוא משלם לי, זה אומר שהוא עושה עם הכסף שלי מה שהוא רוצה. אנחנו מבינים את המצב התחרותי ומה שקורה בשוק, אבל לא מוכנים לכך. לא הפסקתי לספק לרשת, כי אני ביחסים תקינים איתה. הם אנשים מדהימים שעשו הכול בעשר אצבעות. אני מבין מה שקורה בשוק, רק חבל שזה בא על חשבון יצרנים. מבחינתי שיבוא על חשבונם. אם הם יידעו שזה יגיע נטו מהכיס שלהם, כמו שקורה בשופרסל, ולא מכסף מהספקים - הם יתנהגו אחרת. דיברתי לפחות עם 9 ספקים שהורידו להם כסף, לאף אחד אין עניין שזה יתפרסם", אומר ספק בינוני בשוק ל"גלובס".

לדבריו, "זו 'שיטת מצליח'. יש מיליון שיטות לקחת כסף מהספקים. גם אם נרצה מחר להיכנס לרמי לוי עם מוצר שלא בגיוון, הוא יאמר שהוא רוצה את המוצר ב-30% פחות. הם רוצים שנממן את המלחמות שלהם. אם נעבור לסדר היום, אז עוד רשת תראה שאפשר, ואנחנו צריכים לקחת את זה בחשבון. אני מאמין שכל ספק שיעמוד על שתי רגליו האחוריות - יינות ביתן יחזירו לו את הכסף, כי הם לא בריונים".

אותו ספק אומר שמדובר באותה שיטה "בשינוי אדרת", ושכל רשת מוצאת את הדרכים להוציא את הכסף מהספקים. "כששופרסל או מגה עושות הסבת סניפים, אותו סניף, אותו מדף ורק השם שונה, זה לא נקרא להכניס יד לכיס הספקים? וכשדורשים מאיתנו להשתתף, לתת הנחה של 15% בערך ל-3 עד 6 חודשים? השוק הפרטי התעצם בזכות הספקים כי ידענו שמחיר זה מחיר, אבל אם נאבד את האמון בהם, נצטרך לקחת את זה בחשבון בתמחור. אנחנו לא מתכוונים לוותר ליינות ביתן, כי אם נוותר, אנחנו נצטרך כל הזמן לכבות שריפות ברשתות אחרות".

מיינות ביתן נמסר בתגובה: "איננו מנהלים את יחסינו עם לקוחותינו בתקשורת".