דיויד גילה: "נבדוק פיצול מבנים קיימים במערכת הבנקאית"

דיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, הגיב על מסקנות ועדת זקן: "הוועדה לא דנה בשאלה אם ראוי לפצל מבנים קיימים של המערכת"

דיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, הגיב היום (ג') בוועדת הכלכלה על מסקנות הביניים של ועדת זקן, כשאמר כי "אנחנו חושבים שהוועדה הגיעה למסקנה חשובה בעניין הצפת הבעיה: שקיימת בעיה תחרותית במשקי הבית ובעסקים הקטנים".

"לא רק ששוק הבנקאות למשקי בית ועסקים קטנים הוא ריכוזי ולא תחרותי, אלא שהמוצר הבנקאי הוא מסובך ומעורפל", ציין גילה. "בפרט צרכנים לא יכולים להשוות בין בנק לבנק וקשה להם לעבור בין בנקים. החוזה בין הבנק לצרכן הוא עבור הצרכן כמו כתב חידה שקשה לצרכן לפצח".

"לדעתנו כל המסקנות של הוועדה הן ראויות ותורמות לתחרות - בפרט בהורדת חלק מהחסמים שמונעים מצרכנים לעבור מבנק לבנק. עם זאת, כמו שהוועדה מציינת במפורש, המסקנות שלה לא מתיימרות לפתור את כל כשלי התחרות הקיימים במערכת הבנקאית, ובפרט הוועדה לא דנה בשאלה אם ראוי לפצל מבנים קיימים של המערכת. הוועדה המליצה לרשות ההגבלים העסקיים להמשיך ולבדוק את השוק, והרשות תבדוק את השאלה אם ראוי לפצל מבנים קיימים של המערכת, כמו גם אם יש הוראות נוספות שיכולות להקטין חסמי מעבר או להגדיל את השקיפות, והיא תביא את מסקנותיה בהמשך".

בין המלצות הוועדה שהתפרסמו אתמול שורה של צעדים שמטרתם לשפר את מצב הלקוח הקטן והעסקים הקטנים, ביניהם לפרסם את דירוג האשראי של הלקוח, לטפל בעמלות ני"ע ובעמלות של עסקים קטנים.