עורך הדין של "מעריב": "המצב עכשיו הכי גרוע שיכול להיות"

(עדכון) - הדברים נאמרו בדיון בביה"ד בעתירת ארגון העיתונאים נגד פיטורי 30 עובדים ■ עו"ד פינברג: "אין לנו כסף למשכורות בחודש הבא" ■ מנכ"ל "מעריב", טל רז, במכתב הבהרה לעובדים: "בניגוד לפרסומים, אין סכנה לאי-תשלום שכר"

"המצב של 'מעריב ' עכשיו הוא הכי גרוע שיכול להיות. אין לנו זמן לתוכנית הבראה. הבנק עומד בדלת ודורש מאיתנו כסף עכשיו" - כך אמר היום (ד') עורך הדין של "מעריב", נחום פינברג.

הדברים נאמרו במסגרת דיון שהתקיים בבית הדין לעבודה בעתירה שהגישו ארגון העיתונאים וההסתדרות, בבקשה להוציא צו מניעה ארעי האוסר על הנהלת "מעריב" לפטר 30 מעובדיו עד למיצוי המשא-ומתן מול נציגות העובדים במקום.

"אנו מבקשים מהנהלת 'מעריב' לדבר על המשמעויות של צעדי ההתייעלות ומבקשים מהם לאפשר לנו להיות פרטנרים בתהליך הצמצום", אמר עורך דינו של ארגון העיתונאים, אמיר בשה, המייצג גם את התארגנות העובדים ב"מעריב".

לדבריו, כבר היום ניתן למצוא מיני פתרונות שונים, ובכך למנוע את פיטוריהם של חלק מהעובדים.

עו"ד בשה הדגיש כי העובדים מודעים היטב למצבו הכספי ההבעייתי של העיתון, אך לדבריו, "הדרך שלנו היא להציע למעסיק לשבת איתנו במיידי להידברות מהירה, אינטנסיבית ועניינית - במקום להתנהל מולנו בבתי המשפט".

בתגובה לדברים טען עו"ד פינברג כי המתלוננים אינם מבינים את מצבו של "מעריב". "אין לנו כסף למשכורות של החודש הבא", הוא אמר, "הבנק עומד בפתח. אתם בכלל לא מבינים איפה אנחנו עומדים".

אף שעו"ד פינברג חזר פעמים רבות כי "המפוטרים הם אנשים טובים", הוא הדגיש כי הפיטורים הם צעד הכרחי. "אני בצמצומים, אין לי מה לעשות", הוסיף.

על מנת להבהיר עד כמה מצבו של "מעריב" בכי רע, חזר עו"ד פינברג מספר על כך ש"מעריב" החליט למכור חלק מנכסיו. "אנחנו מוכרים את בית הדפוס - את אמצעי התפעול שלנו, את הבשר שלנו. אם אתם לא מבינים את זה, אתה לא מבינים כלום", הטיח בעו"ד בשה.

בהתייחס לדבריו של עו"ד בשה על כך שיש עוד הצעות יצירתיות שאפשר להציע כדי להציל אפילו "5-6-7 עובדים", כדבריו - הודיע עו"ד פינברג כי "אני לא אוריד עכשיו שכר אפילו בשקל לעובדים שנשארו כדי למנוע פיטורים, כפי שעשינו בעבר. אולי בהמשך אני אאלץ להוריד להם בשכר... אני רוצה שתבינו, המצב הוא כבר לא נזיל. החברה שמפסידה כל חודש. מה, הבנקים מטומטמים? זה המצב, אין מה לעשות".

נציג עובדי "מעריב" אמר בדיון כי הוא מבקש שההנהלה תשקול לקצץ גם משכר הבכירים ולא רק במשרותיהם של העובדים בעיתון. כזכור, לפני כחצי שנה מונה טל רז למנכ"ל החברה בעלות שכר שנתית של 2 מיליון שקל.

לבסוף סוכם בין הצדדים כי ועד העובדים יעביר עד יום שני בבוקר רשימה שמית של עיתונאים שמוכנים להיות מפוטרים במקום אלה שקיבלו מכתבי פיטורים או מיועדים להיות מזומנים לשימועים.

עו"ד פינברג דרש כי ליד כל שם תהיה חתימה של העובד. לדבריו, מדובר בהסכם ג'נטלמני שאינו בר-אכיפה משפטית ובכל אופן. "העורך הראשי יחליט אם להחליף את העובד לפי שיקול-דעתו המוחלט ועל לפי צורכי העיתון".

עוד נקבע כי בית הדין ייפגש ב-6 באוגוסט לדיון ביציגות ארגון העובדים ב"מעריב", זאת לאחר שעו"ד פינברג הטיל ספק בעצם כך שהארגון אכן מייצג את העובדים.

טל רז: המשכורות לא בסכנה

מנכ"ל "מעריב", טל רז, סותר את הדברים שאמר עו"ד פינברג בבית הדין לעבודה. רז הפיץ לפני כחצי שעה מייל לכל עובדי העיתון תחת הכותרת "הבהרה לעובדים", ובו הוא כותב כי "בהמשך לפרסומים המופיעים לאחרונה בכלי התקשורת השונים בקשר למצבו הכלכלי של 'מעריב', ברצוני להבהיר כי לא קיימת סכנה לאי-תשלום שכר לעובדי החברה. כפי שדיווחנו, אנו עושים כל מאמץ כדי לשפר את מצבו העסקי והתזרימי של "מעריב"".

בשיחה שנערכה עם "גלובס" לאחר הודעת המנכ"ל לעובדים, ביקש עו"ד פינברג להבהיר כי "בדיון עצמו הודגש המצב הקשה של 'מעריב', אבל לצידו היה ברור כי אם תוכנית ההבראה תצא לפועל - כולל פיטורי העיתונאים שבית הדין התיר את פיטוריהם - אז הודעת מנכ"ל העיתון כי יש כסף למשכורות ראויה ונכונה".