7 הרוגים ו-33 פצועים בפיצוץ אוטובוס ישראלים בבולגריה

(עדכון) - אוטובוס מטעם סוכנות הנסיעות "קווי חופשה" שהסיע ישראלים נפגע מפיצוץ שנגרם ע"י מחבל מתאבד ■ נתניהו: "כל הסימנים מובילים לאיראן. ישראל תגיב בעוצמה לטרור האיראני" ■ כלל הטיסות מישראל לבולגריה נדחו עד הודעה חדשה

פיגוע התרחש הערב (ד') בעיירת הנופש בורגס שבבולגריה. על-פי הדיווחים, אוטובוס מטעם סוכנות הנסיעות "קווי חופשה" שהסיע תיירים ישראלים נפגע מפיצוץ פתאומי שנגרם ע"י מחבל מתאבד. מהפיצוץ נהרגו 5 ישראלים ו-2 בולגרים ונראה כי ישנם כ-33 פצועים, כך לפי דיווח מהטלוויזיה הבולגרית. לפי עדי ראיה, המחבל היה צעיר שנשא דרכון אמריקני, ככל הנראה מזויף, והוא הסתובב באזור האוטובוס כשעה לפני הפיגוע.

הנפגעים נחתו בבורגס הערב בשעה 16:50, לאחר שטסו מתל-אביב עם חברת Air vin. התנועה אל שדה התעופה וממנו הופסקה, ואמבולנסים הגיעו למקום וחילצו אנשים לבתי חולים.

שושי, עדת ראייה, סיפרה לחדשות 2: "עברנו את ביקורת הדרכונים, וחיכו לנו נציגים שפיזרו אותנו לאוטובוסים לפי המלונות. שמנו את התיקים בתא המטען, ואחרי כמה דקות התפוצץ אוטובוס שיצא איתנו בלהבות. לאחר מכן החזירו אותנו לטרמינל ועכשיו בודקים מי נעדר ומי נמצא.

בנה של שושי הוסיף: "אנשים שניצלו מהפיצוץ ברחו מהחלון כדי לא לדרוך על הגופות. רואים את תא המטען מנופץ משני הצדדים. מהר מהר הכניסו את כולם לטרמינל".

אנשי משרד החוץ והנציגים הישראליים בבולגריה עוסקים בשעה זו בניסיונות להבין את תמונת המצב בשטח. במד"א נערכים להטסת צוותים ישראלים לבולגריה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים התייעצויות ביטחוניות בעקבות הפיגוע. לדבריו, "כל הסימנים מובילים לאיראן. רק בחודשים האחרונים ראינו את הניסיונות של איראן לפגוע בישראלים בתאילנד, הודו, גיאורגיה, קניה וקפריסין ועוד. 18 שנים בדיוק אחרי פיגוע התופת בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה הטרור האיראני הרצחני ממשיך לפגוע באנשים חפים מפשע. זוהי מתקפת טרור איראנית שמתפשטת בעולם כולו. ישראל תגיב בעוצמה לטרור האיראני".

שר החוץ וסגן רה"מ, אביגדור ליברמן, שוחח עם שר החוץ של בולגריה ניקולאי מלדנוב, בנוגע לפיצוץ שאירע באוטובוס המטיילים הישראלי. השר מלדנוב נמצא בדרכו למקום הארוע ויעדכן את השר ליברמן במתרחש עם הגעתו למקום. השר ליברמן הורה לקיים ישיבה בחדר המצב של משרד החוץ יחד עם כל הגורמים הרלוונטיים והישיבה תתקיים בעוד זמן קצר. השגרירות הישראלית בבולגריה כבר מטפלת בארוע.

בעקבות הנחיית השב"כ לעכב טיסות יוצאות ליעדים במזרח אירופה, הורה שר התחבורה ישראל כץ להקים חדר מצב בנתב"ג שיעניק מידע לציבור על הטיסות היוצאות משדה התעופה בן גוריון.

יצויין כי בתחילת השנה נמנע פיגוע רצחני בבולגריה. ברגע האחרון התגלה מטען על אוטובוס שהסיע תיירים ישראלים.

מוקדם יותר החודש עצרו הרשויות בקפריסין אדם בחשד שתיכנן פיגוע טרור באי. החשוד שנעצר בקפריסין הוא פעיל חיזבאללה שתכנן לפגוע במטוסי נוסעים ישראלים באי. אחרי מעצרו התברר כי מדובר באזרח לבנוני שנכנס לשטח קפריסין באמצעות דרכון של שוודיה.

בורגס הפך בשנים האחרונות לאחד מאתרי הנופש הפופולאריים עבור ישראלים, ובמיוחד לאחר מחיקתה של טורקיה מעל מפת התיירות. חביב על משפחות אך גם על וועדי עובדים. לפני מספר שנים, כך טוענים גורמים בענף, עובדי אלביט נפשו בבורגס.

סיטונאית התיירות "קווי חופשה" שהאוטובוס מטעמה נפגע בפיגוע מסרה הערב בתגובה כי "בהתאם לאינפורמציה שקיבלנו מהנציג המקומי שלנו בבורגס אירע פיצוץ באוטובוס שהסיע תיירים שלנו באזור שדה התעופה. לא ידוע לנו דבר על מקור הפיצוץ ועל מספר ומצב הנפגעים. שלחנו לאזור שדה התעופה ולבית החולים הסמוך את כל הנציגים שלנו באזור בורגס על מנת להגיש סיוע ככל שניתן. במקביל אנו שולחים נציגים שלנו מהארץ לבורגס בטיסה הראשונה שיוצאת היום לאחר חצות מהארץ. אנו נעשה כמיטב יכולתנו ולא נחסוך במאמצים להגיש את כל העזרה האפשרית לנוסעים ולבני משפחותיהם".

הפיגוע יקטין מאוד את התיירות בישראלית בבורגס

23 אלף תיירים ישראלים ביקרו מתחילת השנה (ועד חודש יוני) בעיר הקיט בורגס. עד לסוף השנה, כך לפחות היה הצפי טרום הפיגוע, היה לכ-40 אלף תיירים. הפיגוע היום, כך על פי ההערכות, יקטין עד מאוד את מספר הישראלים שיטוסו ליעד תיירותי זה.

בסוכנות הנסיעות "גוליבר" אמרו הערב ל"גלובס" כי כל לקוחות "גוליבר" שהיו אמורים לטוס מחר לבורגס ביטלו את נסיעתם. "כל הספקים דרכם הוזמנו חבילות הנופש ללקוחות 'גוליבר' אישרו לנו להציע חבילות נופש חלופיות ביוון במקום בורגס", אמרו לנו ב"גוליבר". עוד נמסר כי טרם התקבלו ביטולים לימים הבאים אך סיטונאי תיירות (ספקים) מציעים מגוון פתרונות החל מהחזר כספי, מתן זיכוי או יעד חלופי, כך טענו הערב ב"גוליבר".