ההמלצות החמות לפסטיבל החם באילת: "ג'אז בים האדום"

בסוף החודש, ייערך בנמל אילת פסטיבל "ג'אז בים האדום", שמתקיים זו הפעם ה-26. אוהבי הג'אז שיירדו לאילת יצטרכו להתמודד עם החום של שיא הקיץ, אך בתמורה ייהנו משורת אמנים מרשימה

ריצ'רד בונה

שמו של ריצ'רד בונה לא חדש לקהל הישראלי. הוא הופיע כאן לא מזמן בבית האופרה בתל-אביב, וזכה לביקורות נלהבות. הייתי בהופעה הזו, וההמלצה עליו שלמה: זהו מוזיקאי מצוין עם נוכחות בימתית כובשת, שעושה מוזיקה מעניינת וסוחפת.

בונה, 45, נולד בקמרון ושם התחיל את התעניינותו במוזיקה. בגיל 22 עבר לאירופה ומשם לניו-יורק, שבה הוא מתגורר ועובד עד היום.

במהלך שני העשורים האחרונים, הוא שיתף פעולה עם גדולי עולם הג'אז והמוזיקה הקובנית, ביניהם פט מת'יני, הארי בלפונטה, קווינסי ג'ונס, הרבי הנקוק, צ'יק קוריאה ורבים אחרים. לארץ יגיע עם מופע הנקרא "מאנדקאן קובאנו" (Mandekan Cubano), המשלב את הסגנונות המוזיקליים של מערב אפריקה וקובה. במופע יופיע בונה בשירה ונגינת באס, ולצידו חמישה נגנים בכלי הקשה, טרומבון, חצוצרה ופסנתר.

להתרשמות ביוטיוב: Richard Bona

חמישיית קני גארט

הופעתו של קני גארט צפויה להיות חגיגה לאוהבי הסקסופון. גארט, יליד דטרויט בן 52, הוא סקסופוניסט בחסד. הוא ניגן עם מוזיקאים כמו מרסר אלינגטון, פרדי האבארד, מיילס דיוויס, ארט בלייקי ואחרים. הנגינה שלו נוטה לכיוון הנמרץ והסוחף, וכמלחין הוא משלב אלמנטים מוזיקליים מרחבי העולם.

בהופעה באילת ינגן גארט בסקסופון סופרן וסקסופון אלט. איתו יופיעו נגנים בגיטרה בס, תופים, כלי הקשה ובפסנתר.

להתרשמות ביוטיוב:

Kenny Garrett

גרי אלן ו"טיימליין"

להערכתי, זו תהיה אחת ההופעות הזכורות בפסטיבל. גרי אלן (שמופיעה באתר הפסטיבל כג'רי), היא פסנתרנית ג'אז ילידת מישיגן, בת 55. אלן היא מוזיקאית ג'אז ותיקה ומוערכת, שהופיעה עם מיטב אמני הג'אז והקליטה יותר מ-20 אלבומים.

הופעתה בארץ תציג שילוב יוצא דופן של מוזיקה ומחול. אלן מנגנת במהלך המופע בפסנתר, ואיתה הרכב בן שלושה מוזיקאים ששמו "טיימליין". זהו הרכב ייחודי שמשתתפים בו נגן באס, נגן תופים ומתופף סטפס. נקישות נעליו של רקדן הסטפס משתלבות עם הנגינה, והופכות לכלי הקשה נוסף.

האזנה לדיסק של המופע מגלה שהשילוב המסקרן לא הופך לסתם קוריוז. המוזיקה שאלן וחברי "טיימליין" מפיקים נשמעת מורכבת ומעניינת, ונעה בין קטעים איטיים ומהורהרים לבין גרוב סוחף.

להתרשמות ביוטיוב: Geri Allen

חמישיית שון ג'ונס

שון ג'ונס, 34, נולד באוהיו והחל לנגן חצוצרה לאחר שהאזין לתקליטים של מיילס דייויס. הוא היה חצוצרן מוביל בתזמורת הג'אז של ווינטון מרסליס, והקליט חמישה אלבומים כמוביל הרכב.

ג'ונס יופיע בארץ עם המוזיקה מהאלבום האחרון שלו, "No need for words". באלבום הוא מנגן חצוצרה, ולצידו נגנים בסקסופון, פסנתר, בס ובתופים. זהו אלבום מהנה מתחילתו ועד סופו: נגינתו של ג'ונס וירטואוזית, והשילוב עם יתר הנגנים מושלם. האלבום עוסק באהבה, ולכן הדגש בו הוא לא רק על ברק חיצוני אלא גם על עומק הבעה ורגש.

להתרשמות ביוטיוב: Sean Jones

פסטיבל הג'אז ה-26 באילת יתקיים בין ה-30 ביולי ל-2 באוגוסט. אתר הפסטיבל: redseajazzeilat.com