הסיבה שבגינה המניות ממש לא זולות כפי שחושבים

מכפיל הרווח ב-S&P 500 עומד על 12 בלבד, לעומת 14 בממוצע של 25 השנים האחרונות ■ אך לפי לינקולן אליס, זה ממש לא אומר שהמניות זולות

אנליסטים ומשקיעים רבים מביטים מדי יום על מכפיל הרווח של מדד S&P 500 בארה"ב ורואים מניות זולות. המדד נסחר לפי מכפיל רווח של 12 בלבד, נמוך לעומת מכפיל ממוצע של 14 ב-25 השנים האחרונות. זו הסיבה שרבים סבורים כי השוק יעלה. אך יש מי שחושב אחרת.

הכלכלן לינקולן אליס מ-Strategic Financial Group מציג היום (ו') עמדה שונה למדי וטוען כי קונספציית המכפיל הנמוך שגויה, מהסיבה הפשוטה שההשוואה למכפיל הממוצע ב-25 השנים האחרונות אינה נכונה, וכי יש להשוות את המכפיל הנוכחי לתקופות אחרות, חיוביות פחות.

"אנחנו בסביבה אחרת", הוא אומר. לדבריו, מכפיל הרווח הממוצע במדד בתקופה של שנות ה-50 עד שנות ה-80, שהייתה תקופה פחות טובה באופן כללי בשוק המניות, עמד על כ-10 בלבד. אם כך, בהשוואה לתקופה זו, שוק המניות היום דווקא יקר.

אליס מציע להשתמש ביחס אחר לבדיקת שוק המניות: מכפיל רווח של שילר, אשר עורך התאמות לאינפלציה ב-10 השנים האחרונות. לפי אינדיקטור זה, מכפיל הרווח עומד על לא פחות מ-22 - הרבה מעל הממוצע ההיסטורי.