S&P ממליצים: תמכרו מהר ככל האפשר אחזקותיכם בספרד

על רקע ההתדרדרות ביומים האחרונים במצבה הכלכלי של ספרד, אסטרטג של S&P מעריך שספרד תאלץ לבקש סיוע ■ על פי S&P ספרד צריכה 280 מיליארד אירו על מנת לשרוד ב-18 החודשים הקרובים

הצרות שממשיכות להכות בספרד, ושהחמירו אתמול עם העלייה החדה בתשואות על האג"ח שלה לרמה מעל ל-7%, הקריסה של מחוז ולנסיה והודעת שר התקציבים על כך שהמדינה לא תחזור לצמיחה גם ב-2013, הובילו את חברת דירוג האשראי S&P להוציא הודעה חריגה בה הם ממליצים למכור כל המניות שיש לכם בספרד, לפני שהמדינה תצטרך לפנות לגופים הבינלאומיים לסיוע.

"אנחנו מאמינים כי ספרד תקבל סיוע בינלאומי ברבעונים הקרובים ובכך תצטרף ל'טרויקה' של המדינות שכבר קיבלו סיוע: יוון, פורטוגל ואירלנד ובכך ינותקו מהאפשרות לגייס הון בשווקים", כתב רוב קווין, אסטרטג בחברת S&P, בסקירה שפרסם לגבי המצב בספרד.

לפי קווין, ספרד, הכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו, תצטרך לא פחות מ-280 מיליארד אירו על מנת לשרוד ב-18 החודשים הקרובים - אך על פי קווין, ל"חומת האש" יש רק 260 מיליארד דולר בקופה שלה. אם ספרד תאבד את האפשרות לגייס הון מהשווקים זה יגביר את הלחצים על קרן החילוץ הזמנית של האיחוד האירופי וקרן הייצוב החדשה והקבועה של אירופה.

קווין אומר שבשבועות האחרונים נדחק נושא המשבר באירופה לשוליים עם התפוצצות פרשת המניפולצייה בריבית הליבור אך הוא טוען שזה רק זמני ושבקרוב מאוד יחזור המשבר באירופה למרכז הבמה. האסטרטג של S&P מעריך שהשווקים באירופה ירדו ב-5% עד סוף השנה הנוכחית, כשביצועים המדדים במדינות הדרום יהיו פחות טובים מאלה של הצפון.

"אנחנו מורידים את הכובע בפני מנהיגי אירופה על ההתקדמות שהושגה במהלך פסגת המנהיגים האחרונה, אבל אנחנו מצפים שהמחלוקות הפוליטיות יתעצמו לפני שהבנק המרכזי האירופי יתערב", כתב קווין בסקירה. "בשל כך אנחנו מאמינים שהבנקים ביבשת יציגו שוב ביצועי חסר".