אבנר ודלק קידוחים: ינפיקו אג"ח למיחזור חוב?

מדובר בחוב שיילקח לצורך פיתוח "תמר" ■ ההנפקה הצפויה - לאחר שיושלם פיתוח המאגר ברבעון השני של 2013 ■ הסכם המימון מאפשר פירעון מוקדם של החוב ■ עד כה הצליחו השותפויות לממן חלקן בפיתוח המאגר בדרכים "יצירתיות"

שותפויות החיפושים שבשליטת דלק אנרגיה, דלק קידוחים ואבנר, ישקלו ב-2013 להנפיק אג"ח בהיקף של עד 1.5 מיליארד דולר לצורך מיחזור חוב בהיקף של כ-900 מיליון דולר שיילקח לצורך פיתוח מאגר הגז "תמר". זאת לאחר שיושלם פיתוח המאגר ברבעון השני של 2013. ל"גלובס" נודע כי הסכם המימון של השותפויות מאפשר פירעון מוקדם של החוב.

כפי שנחשף בוועידת שוק ההון של "גלובס" במאי האחרון, החליטה רשות ני"ע להתיר לשותפויות מוגבלות העוסקות בחיפושי גז ונפט להנפיק חוב בכפוף לשמירה על כללי ממשל תאגידי, הדומים לכללים החלים על חברות ציבוריות.

למרות שקבלת המימון העיקרי לפרויקט "תמר" התעכב בכ-6 חודשים, הצליחו עד כה דלק קידוחים ואבנר (וכן שותפה נוספת - אלון גז) לממן חלקן בפיתוח הפרויקט מבלי שנאלצו לבצע הנפקות זכויות חדשות, זאת בדרכים "יצירתיות", ובהן הלוואות מבעלת השליטה ושיעבוד זכויות השותפויות בלווייתן. היום נחתם באופן סופי הסכם אספקת הגז המתוקן בין שותפויות "תמר" לחברת החשמל. בכך הושלמה עסקת ענק שהיקפה הכספי עשוי להגיע ל-10-23 מיליארד דולר. החתימה פותחת את הדרך בפני השותפות הישראליות לקבלת המימון העיקרי לחלקן בפיתוח המאגר. פיתוח הפרויקט צפוי להסתיים ב-1 באפריל 2013, והיקפו הכספי נאמד ב-3.1 מיליארד דולר.

ההלוואה העיקרית הייתה מותנית בקבלת כל האישורים הרגולטוריים להסכם הגז עם חברת החשמל; בחתימה על הסכם בין "תמר" לפרויקט "ים תטיס" לשימוש בתשתיות של האחרונה להולכת הגז לישראל; ובקבלת אישור לשעבוד זכויות השותפויות ב"תמר".

ההסכם עם חברת החשמל נחתם כאמור היום, וההסכם עם "ים תטיס" צפוי להיחתם בימים הקרובים. בד בבד, הודיעו הבוקר שותפויות "תמר" כי קיבלו אישור לשעבוד זכויותיהן בפרויקט לטובת הגופים המממנים. ההלוואה העיקרית לפתוח המאגר, בהיקף 900 מיליון דולר, היא "נון-ריקורס", המובטחת בזכויות השותפויות בפרויקט, במתקני התשתית ובהסכמי אספקת הגז.

אבנר ודלק קידוחים, המחזיקות ב-15.67% כל אחת ב"תמר", יקבלו 800 מיליון דולר בחלקים שווים, ואילו אלון גז, המחזיקה ב-4% מתמר, תקבל 100 מיליון דולר נוספים.

את המימון יספק קונסורציום של 11 בנקים, בהובלת HSBC וברקליס. בקבוצה שותפים בין היתר בנקים מצרפת ויפן וכן הבנקים הישראלים מזרחי טפחות, דיסקונט והפועלים, שחלקם בחבילת מימון מוערך בכ-250 מיליון דולר. ההלוואה היא ל-8 שנים בריבית התחלתית של ליבור פלוס 4.75% שתרד לאחר מכן ב-0.5%.

במקביל, צפויה שותפות החיפושים ישראמקו, המחזיקה ב-28.75% מ"תמר", לקבל את ההלוואה שתשמש למימון חלקה העיקרי בפרויקט. מדובר בהלוואה בהיקף 400 מיליון דולר מדויטשה בנק, שתהיה צמודה למדד המחירים הישראלי, בתוספת ריבית שנתית של 5%.

ועוד בגזרת דלק אנרגיה, רו"ח יוסי גבורה, סמנכ"ל הכספים בחברה, ימונה למשנה למנכ"ל דלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט, השותפויות הנשלטות על ידה. גבורה (42), מונה לתפקיד סמנכ"ל הכספים של דלק קידוחים ב-2007. מאז התמקד בניהול האסטרטגי והפיננסי בחברה. ההחלטה על קידומו באה לאחר שהוביל, בשיתוף מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו ומנכ"ל אבנר חיפושי נפט ויו"ר דלק קידוחים גדעון תדמור, את חבילת המימון לפרויקט תמר.