מופז פועל להדחת ה"מורדים" מקדימה: "מי שרוצה להצטרף למושחתים ולמשתמטים - שיילך; לא נצטרף לפעולה צבאית נמהרת שתסכן את עתיד ילדינו"

(עדכון) - יו"ר קדימה משתלח בנתניהו: "נשים סוף לחרפת העבדים, משלמי המסים, המשרתים" ■ "אף אחד לא יוריד את קדימה על הברכיים"

יממה לאחר פרסום ניסיון החבירה של כמה מחברי הכנסת של קדימה לקואליציה של נתניהו, נראה כי הניסיון לפלג את המפלגה נכשל. לאחר שאמש סברו יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, והשר לשעבר, צחי הנגבי, שתיווכו בין אנשי קדימה ללשכת ראש הממשלה כי יש בידם שבעה חברי כנסת שמעוניינים לפרוש מקדימה, הבוקר (ב') חטפו כמה מהם רגליים קרות והודיעו כי אין בכוונתם לעזוב את קדימה לפי שעה.

חברי הכנסת יעקב אדרי, נינו אבסדזה, זאב ביילסקי ונחמן שי, שהוזכרו כמי שעומדים לפני פרישה מהמפלגה, הוציאו הבוקר הודעות כי הם לא נותנים ידם לפיצול קדימה. על פי ההערכות, לאחר שפורסם כי ח"כ הטרי אבי דואן ימונה לסגן שר הרווחה, החלו חברי הסיעה לחשוש שיצטיירו כאופורטוניסטים וחזרו בהם מהסכמתם למהלך.

עם זאת, חברי הכנסת יוליה שמאלוב ברקוביץ, עתניאל שנלר, אריה ביבי ודואן, לא חזרו בהם מכוונתם לפרוש, לאחר שהובטחו להם תפקידים בממשלת נתניהו: שמאלוב היתה אמורה להתמנות לסגנית שר התקשורת, ביבי לסגן השר לביטחון פנים, דואן כאמור לסגן שר הרווחה ושנלר, כפי שאומרים בסביבתו, לא ביקש דבר. חברי הכנסת ששמותיהם הוזכרו כמועמדים לפרוש אינם היחידים שזכו להצעות מנתניהו. בקדימה אומרים כי פרט למופז, זכו 27 חברי הכנסת האחרים של המפלגה למחוזרים ביממה האחרונה. ההבטחות לפורשים כללו תיקים בממשלה הנוכחית וכן תפקידים גם מחוצה לה. לו היתה יוצאת התוכנית אל הפועל היתה מסתכמת עלות ההצטרפות לממשלה בכ-10 מיליוני שקלים.

הבוקר החליט יו"ר קדימה, ח"כ שאול מופז, לנקוט בפעולת תגמול והודיע כי יסלק את ארבעת חברי הכנסת שביקשו לחבור לאופוזיציה. "לקדימה יש דרך, יש אג'נדה ומי שפועל על פי מפת האינטרסים הפרטית שלו יכול ללכת. אף אחד לא יהלך עלי איימים", אמר מופז בהצהרה שנשא בכנסת. "כל מי שניהל מו"מ עם נתניהו והיה מוכן להיות חלק מחרפת נתניהו-הנגבי צריך לעשות חשבון נפש עם עצמו, עם ילדיו ועם הציבור ששלח אותו לכנסת", אמר. "מי שרוצה ללכת להצטרף למושחתים שילך, מי שרוצה להצטרף למשתמטים שילך, מי שרוצה לקבל שוחד פוליטי ולמכור את ערכיו שילך, מי שרוצה לחברו לנתניהו שילך עכשיו".

מופז כינה את המהלך לפילוג קדימה "שוחד פוליטי" והוסיף: "מי שרוצה להצטרף למושחתים, שיילך. מי שרוצה להצטרף למשתמטים, שיילך. מי שרוצה לקבל שוחד פוליטי ולמכור את ערכיו, שיילך. מי שרוצה לחבור לנתניהו ולהשתמטות, שיילך עכשיו. אין לו מקום בקדימה ואין לנו רצון שיישאר. אף אחד לא יוריד את קדימה על הברכיים. קדימה תטרפד את חוק ההשתמטות של ביבי. לא ניתן לו להביא חרפה על מדינת ישראל ולפגוע בצעירות ובצעירים ובמשלמי המסים.

"קדימה תשים סוף לחרפת העבדים, משלמי המסים, המשרתים. קדימה לא תצטרף לפעולה צבאית נמהרת שתסכן את עתיד ילדינו... הנחנו בצהריים בקשה על שולחן הכנסת לקבוע שהח"כים שלקחו חלק בפילוג פרשו מסיעת קדימה".

מופז ביקש לכנס את ועדת הכנסת ו"להפריש" את הארבעה. מחר בבוקר צפויה להתכנס הוועדה אלא שלנוכח העובדה שבראשה עומד ח"כ יריב לוין מהליכוד, כלל לא בטוח שבקשתו של מופז תאושר. בישיבה ידון כל חבר כנסת לגופו. כל ח"כ יוכל להגיע לדיון בלוויית עורך דין והוועדה תצביע בנפרד על כל אחד מהם. מי שירצה להגיש ערעור על החלטת הוועדה יאלץ לעשות זאת בבית משפט מחוזי שכן מדובר הליך חקיקתי.

אם תתקבל בקשתו של מופז, העונש שיאלצו לשאת בו המורדים יהיה קשה: הם לא יוכלו להציע יותר הצעות חוק, להגיש שאילתות, או הצעות לסדר. העונש החריף יותר - החלטת הוועדה תסתום את הגולל על מגעיהם עם הליכוד שכן הם לא יוכלו להתמנות לשרים, סגני שרים, או לראשי ועדות, וכן לא יוכלו להצטרף לליכוד בבחירות הבאות שכן הפרשת חברי כנסת מסיעה אינה מאפשרת להם להתמודד בבחירות הבאות ברשימה שקיימת בכנסת הנוכחית. על מנת להתמודד הם יהיו חייבים להתפטר מהכנסת. בנוסף, הם לא יזכו למימון מפלגות או לתקציב, ומעמדם יהיה זהה לזה של ח"כ חיים אמסלם מש"ס שפרש ממפלגתו אך עדיים מכהן בכנסת הנוכחית כחבר במפלגה החרדית. אם יחליטו להתפטר מהכנסת, תוכל קדימה להכניס במקומם חברי כנסת אחרים מהרשימה.

כישלון הניסיון ש חברי הכנסת להצטרף לקואליציה לא סתם את הגולל על ניסיונות הפילוג במפלגה. לניסיון הפילוג הנוכחי חברו שתי קבוצות - אלו המעוניינים להצטרף לקואליציה ואלו המעוניינים להקים סיעה חדשה בראשות ציפי לבני, בעזרתו של חיים רמון. הבוקר פנו רמון ולבני לחברי הקבוצה שלהם וביקשו מהם להמתין עד לסוף השבוע, אז לפי הערכותיהם יהיו שבעה חברי כנסת שיפרשו. המהלך הזה סיכל גם את הפרישה הבוקר ועתה לא ברור האם יצלח מהלך פיצול המפלגה למפלגה חדשה או לא.

בתוך כך, גם הנגבי, שצפוי להתמנות לשר להגנת העורף במקום מתן וילנאי, עלול לגלות בקרוב כי גם אם לא יעבור לליכוד, לא יוכל להישאר בקדימה. בכירים בקדימה מובילים מהלך שלא יאפשר לשר לשעבר לחזור למפלגה גם אם יעזוב אותה. כיום קובע תקנון קדימה כי מי שהוטל עליו קלון וגם ריצה עונש מאסר בפועל לא יוכל לשמש חבר במפלגה. הבוקר החליטו בכירים בקדימה לקדם מהלך לשינוי התקנון כך שרק אחד מהתנאים יספיק לשלול את חברותו של אדם במפלגה. עם זאת, לאחר שיחסיהם של מופז והנגבי עלו על שרטון, קשה לראות את הנגבי חוזר לקדימה.