ילדת? אנשי השיווק ידחפו לך מוצרים כבר בבית-החולים

נוסחת הפלא של משווקי המוצרים לתינוקות: הקהל - יולדות מותשות ותינוקות שזה עתה נולדו; המקום - בית-החולים ■ "גלובס" חושף: כך עובדת מכונת השיווק המשומנת של חברות מסחריות בבתי-חולים, מבלי שמשרד הבריאות נוקף אצבע

השעות והימים שאחרי לידה מרגשים ללא ספק. כמה מרגשים? החברות המסחריות ממש יוצאות מגדרן לנוכח צרכן קטן וטרי שזה עתה הגיח לאוויר העולם. הוריו, כך יודעות החברות, ישפכו עליו כספים רבים, וההזדמנות להתחיל עוד לפני שמגיעים הביתה קוסמת מאוד.

התוצאה היא שמוכרנים מסתובבים במחלקות היולדות - כאילו לא מדובר במקום שבו רצוי להמעיט במספר המבקרים (והחיידקים שהם מביאים עמם מבחוץ) ולתת ליולדות לנוח - ומנסים לצבור לקוחות לעתיד לבוא. הפעילות המסחרית אינה פוסחת גם על השוהות במלוניות שבבתי-החולים.

לא מדובר בבית-חולים אחד ולא בחברה מסחרית אחת. עדויות דומות הגיעו ל"גלובס" מכמה וכמה בתי-חולים - מיולדות ששהו לאחרונה בבית-החולים הדסה בירושלים, דרך יולדות שילדו בבני ציון בחיפה ועד נשים שילדו זה מכבר ב"שיבא" בתל-אביב.

"לא ייאמן איך מרשים פה לגורמים מסחריים להסתובב במחלקה ולבלבל את המוח ליולדות", כתבה אחת היולדות ל"גלובס", "מעת לעת עוברת במחלקה נציגת מכירות שמציעה חבילת מתנה עם מוצרים שונים, בתנאי שתמלאי טופס שחושף כמובן פרטים אישיים: מייל, טלפון וכדומה, ותאשרי לקבל פרסומים. לא רק שבלי זה לא תקבלי את החבילה - היא מוודאת שלא פספסת אף פרט".

כותבת אחרת ציינה: "צלצלו אליי מחברות הביטוח ואמרו לי שיש מבצע ליולדות. הם היו די נודניקים, לא ברור מאיפה הגיע אליהם הטלפון שלי, והם הציקו בטלפונים בשבועות הראשונים, וזה גם היה ממש לא מתאים..."

במקרים רבים מדווחות היולדות כי המתקפה המסחרית ממשיכה גם בבית באמצעות טלפונים מנציגי מכירות או מכתבים הממוענים ישירות אליהן. "בימים הקרובים ניצור עמך קשר לצורך מתן ההטבה", כך התבשרה השבוע יולדת ששהתה בבית-החולים הדסה, בברושור שקיבלה מטעם חברת AIG.

האם בתי-החולים משמשים כקרקע פורייה לפעילות שיווקית מסחרית? האם משרד הבריאות מודע למתרחש? מתגובות משרד הבריאות ובתי-החולים (ראו בהמשך) עולה כי התופעה מתרחשת ממש מתחת לאפם, לכאורה מבלי להיות לגיטימית, אולם ככל הנראה באין מפריע.

כל בתי-החולים המוזכרים בכתבה השיבו כי הם אוסרים כל שיווק מסחרי בתוך המחלקה. האם הם מעלימים עין מהמתרחש מתחת לאפם - או שמדובר בהסתננות שיטתית?

מה משווקים?

לא רק בבתי-החולים, גם רשתות הפארם קיבצו "ערכה ליולדת" המאגדת כמה מוצרים לתינוק במחיר סמלי, כך שבמעמד איסוף הערכה תוכל היולדת לרכוש עוד כמה פריטים.

חלוקת השוברים לערכה מתפצלת בין בתי-החולים, בהתאם לרשת שממוקמת בקרבת מקום. בבית-החולים שיבא, למשל, מקבלות היולדות שובר לגשת לסניף סופר-פארם ולרכוש ערכה ליולדת. הערכה כוללת מארז סימילאק, אריזת התנסות חיתולי האגיס, בקבוק "לייף", מגבונים, מגזין להורים, מים מינרליים וחטיפי פיטנס - כל הסיפור הזה ב-10 שקל.

חבילת הלידה של ניו-פארם, העולה 20 שקל, כוללת חבילת חיתולי בייביסיטר, תחליף חלב נוטרילון ובקבוק Bfree.

במחלקות היולדות הדוגמיות הנפוצות הן משחות החתלה, סבוני רחצה (ד"ר פישר), שמפו לשיער (הד אנד שולדרס), חולצות מודפסות (שילב), מים מינרליים (מי עדן), שוברי הנחה למימוש בחנויות (בעיקר כאלה שנמצאות בקומת המסחר של בית-החולים), דוגמיות של מוצצים ובקבוקים (אוונט), מגבונים ובחיתולים ועוד.

יועצת המכירות של חזיות הנקה מסתובבת גם היא חופשי במחלקה, מוהלים מציעים דילים לברית, ואפילו נציגים של גני אירועים מנסים לסגור את המסיבה לרך הנולד.

תופעה גורפת

נקודה נוספת שמעוררת תהייה היא שאין תחרות - ברוב המקרים לא ייווצר מצב שהיולדת תקבל במקביל דחיפה מסחרית מחברות מתחרות. במילים אחרות, אם תקבלו דוגמיות של יצרנית חיתולים אחת, סביר להניח שהמתחרה תצטרך לחפש לה בית-חולים אחר; ואם מוכרנית של חזיות זכתה באישור מבית-החולים, היא לא תפגוש במתחרה המשוטטת בין מיטות היולדות.

התמונה הזו מתוארת מפי יולדות ששהו במחלקות היולדות בבתי-החולים שונים ברחבי הארץ, ממשלתיים או לא.

אז נכון שכיף לקבל דוגמיות חינם, אבל האם לשם המטרה (להתנסות, להתאהב, לקנות) מכשירים בתי-החולים את מחלקות היולדות ככר פורה לפעילות שיווקיות מסחרית?

המכרזים יבוטלו?

לאחרונה טיפל משרד הבריאות בנושא עידוד ההנקה, בהתאם להצעת החוק של ח"כ דני דנון (ליכוד), בין היתר באמצעות שבירת המכרזים המעניקים בלעדיות ליצרניות תחליפי החלב בבתי-החולים.

מכרזים אלה מאפשרים למטרנה או לסימילאק לשווק ליולדות את מרכולתן, בתמורה למיליוני שקלים ש"תורמות" החברות למחלקות היולדות, בהתאם להסכמים לשנים ארוכות עם בתי החולים.

למטרנה, למשל, יש בלעדיות במחלקת היולדות של תל-השומר, ואילו לסימילאק - בבית-החולים מאיר. הסכמים אלה מקבעים את נתחי השוק הגבוהים של שתי היצרניות לאחר היציאה מבית-היולדות, ודוחקים הצידה כל מתחרה שמנסה להיכנס לענף ולא זוכה להגיע לצרכניות השבויות בשלב מחלקת היולדות.

במסגרת החוק דובר על כך שלא תתאפשר חלוקת מוצצים לתינוקות היונקים במחלקות. אלא שכאמור, לא רק תחליפי חלב מוצעים ליולדות - תופעה שבה נציגים ונציגות של חברות מסחריות מסתובבים במחלקות היולדות הפכה לעניין שבשגרה.

תגובות

משרד הבריאות: היולדות הן שמוסרות את פרטיהן

"חל איסור מוחלט על בית-חולים למסור פרטי יולדות (או כל מטופל אחר) לחברות מסחריות, אולם מתלונות בודדות שהתבררו על-ידי משרדנו עולה כי במרבית המקרים היולדות הן אלה המבקשות לקבל מידע, שי ושירותים אחרים המוצעים על-ידי החברות, והפרטים להתקשרות נמסרים על-ידי היולדות לנציגי החברות".

בתגובה לשאלה כיצד מגיעות היולדות לאותם נציגים, מסבירים במשרד הבריאות כי בתי-החולים הם מקום ציבורי ונגיש: "אמנם על בית-החולים להקפיד ולהשגיח כמיטב היכולת שיולדות ומטופלים אחרים אינם מוטרדים על-ידי סוכני מכירות, אולם בית-חולים הוא מקום מעין-ציבורי. יש מגבלות על היכולת למנוע כניסת גורמים שונים. במקרה שתלונה פרטנית תופנה אלינו, נוכל לבדוק אותה ולטפל בכל ליקוי, אם יימצא".

המרכז הרפואי הדסה: אישור רק למכירת חזיות

"המרכז אוכף מדיניות ברורה בנושא קידום מכירות ליולדות ואוסר על שיווק מוצרים מסחריים באופן פרטי וללא תיאום. כיום חברה אחת אחראית על חלוקת ערכת שי מרכזית, הכוללת מגוון פריטים ממספר חברות. מאחר ששימוש בחזיות הנקה מחייב התאמה אישית, הדסה מאפשרת לגורם אחד, באופן מסודר, להעניק שירות ייעוץ במקום. היולדות בהדסה עומדות במוקד תשומת-הלב, וכל פנייה שעניינה חריגה מהמתואר תיבדק לעומקה".

המרכז רפואי בני ציון: מאשרים רק ל"טנא קט"

"אין היתר לגורמים מסחריים להסתובב במחלקה ולהציג את מרכולתם, וקל וחומר לא לפנות ישירות ליולדות ולשווק להן מוצרים ו/או דוגמיות מכל סוג שהוא. במקרה שנעשית פעילות כזו, הרי שהיא נעשית ללא אישור וללא ידיעת הצוות. בעת השחרור מקבלות היולדות שי מחברת טנא קט, והן מתבקשות (אך לא נדרשות) למלא גלויה. המעוניינות חותמות על הגלויה, ובכך למעשה מאשרות למסור את פרטיהן לחברות מסחריות. בגלויה מצוין כי אין חובה למסור את המידע הזה (את פרטיהן האישיים), וכי תמיד עומדת להן הזכות לבקש את מחיקת הפרטים. אין התניה למילוי פרטי היולדת כתנאי לקבלת השי, וכל יולדת מקבלת אותו - בין אם מילאה פרטים ואם לא".

המרכז הרפואי שיבא: אין אישור לאף חברה

"לאף חברה מסחרית אין אישור לחלק מוצרים, עלונים והטבות ליולדות. ברושורים המחולקים לעיתים ללא אישור נאספים. במקביל נשלח לחברה מכתב על איסור הפצת פרסומים במרכז הרפואי. העלונים היחידים המאושרים לחלוקה הם אלה המופקים על-ידי מחלקת השיווק של בית-החולים".