"בירושלים יש שופטים - אבל אין יועץ משפטי לממשלה"

עו"ד יורם ראב"ד, ששימש כיועץ משפטי לאריאל שרון, ושותפו עו"ד יוסי בנקל, מוטרדים מהתנהלות רשויות התביעה, זאת בעיקר על רקע זיכויו של אולמרט: "התחושה היא שאף אחד לא מנהל את הפרקליטות ושאיש לא בודק מה היא עושה"

6 שנים, מהסוערות בחייו, עברו על עו"ד יורם ראב"ד לצדו של ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון. ראב"ד התחיל לעבוד עם שרון בשנת 2000. בתחילה הוא שימש כיועצו המשפטי, ועבודתו הייתה משפטית נטו. בהמשך רכש ראב"ד את אמונו של שרון, ומיועץ משפטי הוא הפך ליועץ אישי קרוב ולחבר קבוע בצוות הקרוב ביותר לשרון, שכונה "פורום החווה" (ע"ש מקום הכינוס שלו - חוות השקמים שבה גר שרון. ח' מ').

כששרון נבחר לראש ממשלה, ניהל ראב"ד את המשא-ומתן הקואליציוני. בהמשך היה ראב"ד שותף בכיר לרעיון של הקמת מפלגת קדימה ואף כתב את תקנון המפלגה. אחרי השבץ של שרון וכניסתו של אהוד אולמרט לתפקיד ראש הממשלה, עבר ראב"ד לייעץ לציפי לבני.

השנים האלה חלפו. שרון שוכב היום בבית-חולים, לבני הודחה מהנהגת קדימה על-ידי שאול מופז, אולמרט הורשע בהפרת אמונים ומתמודד עם אישום בלקיחת שוחד; וראב"ד חזר לעיסוקו המלא כעורך דין במשרד ההולך ומתרחב שהוא שותף בו עם עורכי הדין יוסי בנקל ודודי מגריזו.

ימי המעורבות הציבורית של ראב"ד, לפחות באופן זמני, חלפו, אבל המעורבות הרגשית שלו בחיים הציבוריים בישראל לא פחתה כלל.

יד קלה על ההדק

על רקע הכרעת הדין של בית המשפט המחוזי בירושלים במשפטו של אולמרט - שבו הוא זוכה משני האישומים המרכזיים נגדו בפרשות ראשונטורס וטלנסקי, והורשע בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות - אחד הנושאים שמטרידים את ראב"ד ואת שותפו למשרד, עו"ד בנקל, הוא אופן התנהלותה של הפרקליטות והשפעתה הרבה על החיים הציבוריים בישראל.

ראב"ד: "כשעבדתי לצדו של שרון החליט היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, שניהל נגד שרון חקירה בפרשת האי היווני, שלא להגיש כתב אישום נגד שרון. זו הייתה החלטה נכונה שביטאה תפיסה שרק במקרים שבהם יש ודאות גבוהה להרשעה הולכים לכתבי אישום. לצערי, בשלב מסוים חזר מזוז לשיטה שקדמה של יד קלה על ההדק בהגשת כתבי-אישום. כך היה גם בנוגע לאולמרט.

"בכלל, קיימת תחושה כי לתביעה הכללית אין מדיניות ברורה. התביעה צריכה שיהיה לה מדיניות ולא רק את הקו של הפרקליט הבודד בתיק הבודד, שרוצה להגיע לתוצאה שאני בטוח שבעיניו היא נכונה".

- בראש הפרקליטות עומדים היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, ההחלטות הן שלהם ולכן המדיניות היא שלהם.

ראב"ד: "התחושה היא שאף אחד לא מנהל את הפרקליטות ושאף אחד לא בודק מה היא עושה, לאן היא חותרת, מה היא רוצה להשיג ואיך היא מתנהלת. התחושה היותר חמורה היא שאין מי שלוקח את כל המגוון הזה, בודק אותו לעומק, מפיק לקחים ולא פחות חשוב - מיישם אותם. תהליך שאופייני להרבה מאוד גופים אחרים".

בנקל: "פסק הדין בעניין אהוד אולמרט מלמד שיש שופטים בירושלים, אבל שאין יועץ משפטי לממשלה בירושלים. אולמרט הוא לא מקרה בודד, הוא השיא של שרשרת תיקים שכללה, בין היתר, גם את הזיכוי בתיק הלבנת ההון בבנק הפועלים והזיכוי של עו"ד יעקב וינרוט.

"צריך לזכור כי בתוך המסכת הזאת של משפט פלילי יש בן אדם. הסיפור הזה של העמדה לדין או הגשת כתב אישום נגד אדם זה כמו אקדח טעון - קשה לשרוד את זה. אני לא אומר לא להעמיד לדין, ובמקומות שצריך - צריך, אבל יש מקומות שלא צריך".

- מה דעתכם על האמירות שפרקליט המדינה, משה לדור, חייב להתפטר?

ראב"ד: "בשיח על תיק אולמרט יש הרבה מאוד, סליחה על הביטוי, בלבול מוח. למשל, הקריאה להדחתו המיידית של לדור. אף אחד לא חושב שאם נאשם - ולא חשוב אם בכיר או זוטר - מזוכה, אז הפרקליט שטיפל בתיק צריך להיות מודח, מושעה או מפוטר. אלה שטויות במיץ עגבניות, בוודאי שלא. זאת בכלל לא השאלה, ולכן העיסוק הפרסונלי בלדור שהוא צריך להתפטר אחרי פרשת אולמרט הוא לא עניין בכלל, ומחמיצים פה את העיקר".

בדיקה לעומק

- אתם קוראים להקמת ועדת חקירה שתבדוק את תיק אולמרט?

ראב"ד: "אני בהחלט חושב שבעקבות תיק אולמרט צריך לעשות בדיקה לעומק. למשל, בדרך של ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק אחת ולתמיד איך צריך התהליך להיראות, ותסיק מסקנות, ותמליץ המלצות, ויתחילו לעבוד על-פיהן.

"הפרקליטות עשתה פעולה שכתוצאה ממנה נדרש ראש ממשלה להתפטר. לי כאזרח חשוב לדעת, לא שזה לא יקרה שוב, אלא שאם זה כן יקרה שוב - שזה ייעשה נכון.

"אני לא רוצה לערוף ראשים, זה לא מעניין אותי. אני רוצה זה לדעת שדרך העבודה בפרקליטות היא הדרך המיטבית במקצוע שלנו. היום אני לא יכול להגיד שזה המצב".

עו"ד משה כהן בתגובה: התגוללות מוזרה

עו"ד משה כהן, דובר משרד המשפטים, מסר בתגובה: "עורכי הדין יורם ראב"ד ויוסף בנקל שיתפו את הציבור בתחושתם ש'אף אחד לא מנהל את הפרקליטות' וש'אין יועץ משפטי לממשלה בירושלים'. ביקורתם בוססה על הכרעת הדין בעניינו של אהוד אולמרט ועל הזיכויים בתיק הלבנת ההון בבנק הפועלים והזיכוי בעניינו של יעקב וינרוט.

"מה ששכחו עורכי הדין ראב"ד ובנקל לציין בפני הקוראים הוא שהיועץ המשפטי לממשלה דהיום, שעליו הם מתגוללים, היה סנגורו של אהוד אולמרט, וכן בפרשת בנק הפועלים. כמה מוזר, אפוא, לבסס טיעונים נגד תפקודו של היועץ המשפטי לממשלה, על תיקים מלפני תקופת כהונתו כיועץ, שבהם לימד סנגוריה על הנאשמים.

"באשר ליתר הדברים שאמרו עורכי הדין ראב"ד ובנקל נגד הפרקליטות - די אם נזכיר את דברי היועץ המשפטי לממשלה, שהוא ראש התביעה במדינת ישראל והמנחה המקצועי של כל גורמי אכיפת החוק, באיגרת לפרקליטי המדינה לאחר הכרעת הדין בעניינו של אולמרט: 'כלי מלאכתנו הם סעיפי החוק, הנחיות הפסיקה והמצפון המקצועי. הם יורונו דרך, וממנה לא נסטה ימין או שמאל. פסקי דין מזכים - ואף פסקי דין מרשיעים - יילמדו ויופקו מהם לקחים ככל שישנם כאלה. ברם, כשם שלא נשמח בהרשעות, מתקפות אישיות על פרקליטים בעקבות זיכוי, מלא או חלקי, של אישי ציבור, לא ירפו את ידינו במאבק התמידי על דמותה של ישראל כמדינת חוק'".

מצרפים 8 עורכי דין חדשים

משרד עוה"ד ראב"ד, מגריזו, בנקל השלים באחרונה תהליך לצירופם של 8 עורכי דין חדשים למשרד.

השמונה הם: עו"ד מיכל גורן-מילר, המתמחה בתחום הבנקאות, הפיננסים ושוק ההון; עו"ד רו"ח סיגל רוזן-רכב, המתמחה בייעוץ פיננסי; עו"ד הילה רינות, שתחום התמחותה תשתיות ומכרזים; עו"ד תומר בירן, המתמחה בנדל"ן; עו"ד עדי בוקי, המתמחה במשפט מסחרי, מיזוגים, רכישות וניירות ערך; ועורכי הדין יוחאי שפירא, ענת קידר ולירן ולצמן, שסיימו התמחות במשרד.

עם צירופם של עורכי הדין החדשים חוצה המשרד את רף 50 עורכי הדין ועולה ל-51 עורכי דין, מתוכם 19 שותפים.

ראב"ד, מגריזו, בנקל נוסד בשנת 1990, והוא אחד המשרדים הבודדים שהצליחו לצמוח באופן משמעותי ולהפוך לאחד מהגדולים והמובילים בישראל בלי שעבר תהליך מיזוג. עם לקוחותיו נמנים בנק הפועלים, אי.די.בי פיתוח, חיפה כימיקלים, אלביט מערכות, חברת נמלי ישראל, גינדי החזקות, איש העסקים דני דנקנר ועוד.

עורכי הדין במשרד ראב
 עורכי הדין במשרד ראב