הקנס הגבוה בתולדות ספורט המכללות: 60 מיליון דולר לפן-סטייט

ארגון ספורט המכללות האמריקני (NCAA) קבע עונש חסר תקדים, בעקבות פרשת ההתעללות המינית בילדים בה היה מעורב עוזר המאמן בקבוצת הפוטבול

מכללת פן-סטייט ספגה אתמול (ב') את העונש הכבד ביותר בהיסטוריה של ספורט המכללות בארה"ב, בעקבות פרשה של התעללות מינית בילדים בה היה מעורב עוזר המאמן של קבוצת הפוטבול של המכללה.

פן סטייט ספגה קנס של 60 מיליון דולר מארגון ספורט המכללות האמריקני (NCAA), ובנוסף נקבע כי קבוצת הפוטבול, ה"ניטאני לאיונס", לא תוכל להשתתף בארבע השנים הבאות במשחקי ה-Bowl Games, משחקי ההכרעה של סוף העונה הנחשבים למשחקים המכניסים ביותר מבחינה כלכלית.

בנוסף נקבע כי כל הניצחונות של קבוצות הפוטבול בין 1998-2011, שנים בהן אימן ג'ון פטרנו את המכללה, יימחקו מהרשומות. בכך גם יאבד המאמן האגדי פטרנו את התואר "המאמן המנצח בהיסטוריה של פוטבול המכללות" (המאמן עם כמות הניצחונות הגדולה בהיסטוריה של הפוטבול).

הפרשה התפוצצה לפני למעלה משנה. ביוני האחרון הואשם בבית המשפט עוזר המאמן לשעבר של קבוצת הפוטבול, ג'רי סנדוסקי (בתמונה), כי התעלל מינית בילדים. המקרה תפס נפח תקשורתי אדיר אחרי שהתברר כי גורמים נוספים באוניברסיטה ידעו על הפעילות של סנדוסקי, ובכלל זה המאמן האגדי ג'ון פטרנו שלפי כתב האישום העדיף להעלים עין מהפעילות של עוזרו. במסגרת החקירה התברר כי גם נשיא האוניברסיטה וראש תוכנית האתלטיקה בפן-סטייט, העדיפו לטפל בפרשה בתוך כותלי האוניברסיטה ולא לדווח הלאה.

פטרנו נפטר בינואר האחרון ממחלת הסרטן, אחרי שאימן את ה"ניאטני לאיונס" במשך 45 עונות רצופות. הוא הוביל את קבוצת הפוטבול לשני התארים הארציים היחידים שלה - ב-1982 ו-1986. בשבוע האחרון אף הוסר פסל הברונזה שלו שהוצב באוניברסיטה, בעקבות האירועים.

ב-NCAA ציינו כי הקנס בסך 60 מיליון דולר נקבע על בסיס הכנסה שנתית שמייצרת קבוצת הפוטבול של פן-סטייט.