הטלוויזיה החינוכית: הרייטינג עולה אבל ההפקות מוקפאות

מנכ"ל החינוכית אלדד קובלנץ הודיע למפיקים שביקשו להתמודד במכרז ההפקות החיצוניות כי המכרזים לא יתקיימו עד סוף השנה בשל קושי תקציבי

הטלוויזיה החינוכית מקפיאה את המכרזים שהוציאה להפקות חיצוניות. ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל החינוכית, אלדד קובלנץ, הודיע למפיקים שביקשו להתמודד במכרז שיצא בינואר שנה, כי המכרזים לא יתקיימו עד סוף השנה בשל קושי תקציבי. אלה צפויים להתחדש רק בשנה התקציבית הבאה.

הודעה זו מגיעה דווקא כשנראה כי מצבה של הטלוויזיה החינוכית משתפר. בימים האחרונים עלה ערוץ 23 על שירות "עידן+". כמו כן, משתפר מצבו של הערוץ על-פי מדידת נתוני הצפייה.

במהלך 13 השנים האחרונות, מאז תחילת המדידה על-ידי ועדת המדרוג, חל גידול משמעותי בחשיפה המצטברת שהגיעה לשיאה ביוני 2012. לפי השוואה בין יוני 2012 לבין יוני 2011, חל גידול של 26% בקרב צופים בגילאים 4+. בקרב צופים בגילאים 4-7 נרשם גידול של 15%, וגידול של 34% בקרב צופים בני 8-12.

קיצוץ בתקציב התחנה

למרות כל זאת, הטלוויזיה החינוכית סובלת ממצוקה כלכלית, הנובעת בין היתר מקיצוץ בתקציב. בשנת 2011 הוציאה הטלוויזיה החינוכית 40 מיליון שקל על הפקות, ואילו השנה הוא צפוי להיות כמחצית מכך. בין היתר, לאור הצורך שלה לשלם כ-4 מיליון שקל פיצויים לעובדי חברות קבלן בפסקי דין שהתקבלו בחודשים האחרונים.

גם התוכניות שיצאו לפגרה בטלוויזיה החינוכית, ובהן "תיק תקשורת", לא צפויות לשוב למסך השנה. התוכניות המשודרות בערוץ 2, כמו "עושים סדר", "סוגרים חשבון" ו"ערב חדש", מכניסות כספי פרסום ולא צפויות להיפגע.

תקציב הטלוויזיה החינוכית, המגיע מקופת המדינה, עומד על 63 מיליון שקל, מהם 50 מיליון שקל מיועדים למשכורות. החינוכית מחויבת להוציא 50% מהפקותיה להפקה חיצונית, והיא אמורה לעמוד במטלה זו למרות הקשיים.

מהטלוויזיה החינוכית נמסר: "בשל התחייבויות קודמות ומגבלות תקציב הנובעות מדרישות הרגולטור, בשלב זה הוחלט שלא לממש את ההתקשרויות עם המציעות במכרז. במקום זאת אנו שומרים את הזכות לממש את ההתקשרות בעתיד".