לנדאו: הממשלה היא זו שתקים את צינור הגז הבא לאשקלון

בתחילה דרש משרד האנרגיה והמים משותפויות "תמר" להקים את הפרויקט ■ אמש נחתם הסכם הגז בין שותפויות "תמר" לדליה אנרגיות בהיקף 5 מיליארד דולר

"הממשלה היא זו שתקים את צינור הגז הנוסף מ"תמר" לנקודת הקבלה באשקלון" כך אמר היום שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו במהלך ביקור באתר המצוף הימי לקליטת גז נוזלי מול חופי חדרה.

לנדאו הוסיף כי "באופן זה תשמר יכולת אספקה לכל צרכן, גדול או קטן שירצה להתחבר לגז הטבעי". הצורך בהשלמת צינור נוסף לצינור לאשדוד נוצר לאחר שהתברר כי הצינור שמתוכנן להוליך את הגז מ"תמר" לא יוכל לספק את כל הצריכה של המשק החל משנת 2015, המועד המשוער שבו תתחיל לפעול יזמית החשמל הפרטית דליה אנרגיות המקימה את תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל. בעת אישור התכנית לפיתוח "תמר" לא נלקחה בחשבון האפשרות שמצרים תפסיק לספק לישראל גז.

במשרד האנרגיה דרשו תחילה משותפויות "תמר" כי יקימו את הצינור הנוסף לאשקלון, אך אלה התנגדו, בין היתר על-רקע העלות הגבוה של הפרויקט, הנאמדת בכ-400 עד 500 מיליון דולר. שותפויות "תמר" מציעות במקום הנחת צינור נוסף התקנת מדחסים על-גבי הקו הקיים שיאפשרו הגדלת הקיבולת שלו בכ-25 אחוז.

חברת נתיבי הגז הממשלתית (נתג"ז) ציינה היום את תחילת הקמת פרויקט המצוף שיאפשר לישראל לייבא גז נוזלי. בנתג"ז, בניהולו של שמואל תורג'מן ובראשות רון חיימובסקי, ציינו בסיפוק כי הוחל בהקמת הפרוייקט בתוך פחות משנה, בהתאם ללוח הזמנים שקבע שר האנרגיה. לביצוע אחראית אחרת מיקופרי האיטלקית והישראלים נטלו חלק בעיקר בייעוץ המשפטי ובביצוע תכנון ראשוני ובדיקות קרקע. העלות הכוללת תעלה ככל הנראה על חצי מיליארד שקלים. הפרויקט מסוגל לספק כ-2.5 מיליארד מ"ק (BCM) גז בשנה שהם כ-40% מצריכת הגז הנוכחית של ישראל.

שותפויות "תמר" הודיעו הבוקר כי נחתם הסכם עם מיזם ים תטיס לשימוש במתקני ים תטיס להזרמת הגז מ"תמר". חתימת ההסכם היא אחד משלושת התנאים שהציבו הבנקים המלווים את "תמר" כתנאי להענקת המימון העיקרי לפרוייקט בהיקף 900 מיליון דולר לדלק קידוחים, אבנר ואלון גז ו-400 מיליון דולר לישראמקו.

אמש נחתם הסכם הגז בין שותפויות "תמר" לדליה אנרגיות בהיקף 5 מיליארד דולר למשך 17 שנה להזרמת 1.4 מיליארד מ"ק (BCM) בשנה . משותפויות תמר נמסר כי: "חתימת החוזה עם דליה אנרגיות היא צעד חשוב לביסוס והרחבת שוק יצרני החשמל הפרטיים בישראל. השותפויות מאמינות בחזון העסקי של דליה ובטוחות כי שיתוף הפעולה בין החברות יוביל את משק האנרגיה הישראלי לעתיד אנרגטי טוב יותר".