הסיפורים מאחורי 10 ההשקעות הרווחיות ביותר אי פעם

היה צריך הרבה מאוד אומץ להשקיע באג"ח ממשלתיות ארוכות של המימשל האמריקני ב-1981 ■ מייקל שטיינהארט, שהיה מומחה להשקעה במניות, קנה את עולמו והשקיע במינוף של 1 ל-4 באג"חים

כמעט כל משקיע חולם על ה"טרייד" של חייו, כזה שיניב לו תשואה של מאות או אלפי אחוזים ו"יסדר" אותו לכל החיים. הרוב המוחלט של המשקיעים והסוחרים אינו מצליח, כמובן, לשים את היד על השקעות כאלה (אחוז גבוה מאוד מתיק ההשקעות עם קניה ויציאה בזמן) אלא מסתפק באחוזים בודדים מדי שנה, או במקרה הטוב יותר 10%-20% לשנה.

עדיין, לקרוא על אלה שכן הצליחו לבצע מהלכים מרשימים בשווקים ואולי להפיק לקחים וללמוד מהם יכולה להיות חוויה מהנה ואולי גם מתגמלת.

באתר Gresham's Law פרסמו כתבה על 10 המהלכים הרווחיים ביותר ב-300 השנים האחרונות. כמובן שהיו עוד הרבה מאוד אחרים שהצליחו לא פחות מאלה שפורסמו כאן (כמו למשל המהלך של ג'ורג' סורוס מול הבנק המרכזי של אנגליה שהניב לו רווח מהיר של כמיליארד דולר בשוק הפורקס) אבל גם אלה מעניינות. 5 בלונג ו-5 בשורט.

לונג:

1. הנרי אוהרה (Henry Hoare) מנווט בתוך בועת הים הדרומי. בשעה ששחקנים בעולם השתתפו בלא ידיעתם ביצירת בועה גדולה אוהרה (חי בשנים 1677-1725) הצליח להרוויח כ-20 אלף ליש"ט (שווה ערך ל-4,700 אונקיות זהב - כ-7.4 מיליון דולר בערכים של היום) מהתפתחות הבועה.

2. יעקב מיכאל ( Jacob Michael ) עשה הון מהתפתחות ההיפר-אינפלציה בגרמניה ברפובליקת ווימאר. היהודי מפרנקפורט הצליח לצבור הון רב ולנצל את הפיחות החד במארק הגרמני בשנות ה-20' וה-30' של המאה הקודמת ולאחר מכן גם לשמור על ההון שצבר.

3. מייקל שטיינהארט (Michael Steinhardt). היה צריך הרבה מאוד אומץ להשקיע באג"ח ממשלתיות ארוכות של המימשל האמריקני ב-1981, שנסחרו אז בתשואה של כ-15%. שטיינהארט, שהיה מומחה להשקעה במניות, קנה את עולמו והשקיע במינוף של 1 ל-4 באג"חים למרות ביקורת רבה מצד עמיתים ולקוחות. בחודשים הראשונים הוא היה מופסד על ההשקעה אולם המשיך להחזיק במשך קרוב ל-3 שנים ומכר ברווח של מאות אחוזים.

4. ג'ון טמפלטון (John Templeton). ב-1939 התקשר טמפלטון לברוקר שלו עם בקשה מאוד ספציפית: קנה כל מניה שמחירה נמוך מ-1 דולר בבורסות הגדולות בארה"ב. לאחר הסברים הודיע לו הברוקר שהוא רכש מניות בכל החברות שנסחרות מתחת לדולר ושלא צפויות לפשוט רגל. טמפלטון זעם והורה לו לרכוש את כולם! כולל אלה שצפויות לפשוט רגל. 4 שנים מאוחר יותר הוא הכפיל את ההשקעה פי 4.

5. ג'יימס קין (James Keene). שלוש שנים אחרי הפאניקה הגדולה של 1873 החליט לשוט לחופשה ארוכה באירופה. אולם, הוא התעכב בניו-יורק ושם לב שמחירי הנכסים בעיר וגם מחירי המניות עדיין לא התאוששו. קין זיהה הזדמנות, רכש מניות גדולות רבות בכ-4 מיליון דולר והפליג לבסוף לאירופה שנתיים מאוחר יותר ועשיר בכ-10 מיליון דולר.

שורט:

1. ג'ייקוב ליטל (Jacob Little). ליטל, "הדוב הגדול", ניצל את הפאניקה של 1837 ואת תקופת הדפלציה הארוכה והרוויח הון גדול מביצוע מכירות בחסר על מניות רבות, שחלקן הגיע לאפס. הפעולה שלו הייתה מרשימה במיוחד מכיוון שעד אז לא בוצעו עסקאות שורט בקנה מידה כזה.

2. ג'סי ליוורמור (Jesse L. Livermore). חי בשנים 1877-1940. התפרסם כאחד הבודדים שחזו את המפולת של 1929 אולם הרוויח כסף גדול כבר ב-1907 כשנכנס לפוזיציות שורט בעת שהשוק צנח בכ-50%. באותה תקופה הוא קיבל מסר ממורגן סטנלי שמבקש ממנו להפסיק למכור בחסר מחשש שהמערכת הפיננסית תתרסק.

3. קייל באס (Kyle Bass - נולד ב-1969). באס, מנהל קרן גידור, צפה את משבר הסאב-פריים בארה"ב ואת משבר החובות באירופה. לאחרונה הוא אמר כי "אני חושב שכל האסימטריה בעולם נמצאת ביפן".

4. ברנרד סמית' (bernard smith). חי בשנים 1888-1961. ברנרד התפרסם באמרה שלו "תמכור את כולם, הם לא שווים כלום". בתחילת המפולת הגדולה של 1929 הוא שינה את השקפתו והפך משור לדוב וממש בדקה ה-90' הצליח להרוויח כ-10 מיליון דולר (שווה ערך לכ-480 אלף אונקיות זהב). לאחר מכן, ב-1934, הוא הפך לשור על הזהב וגרף רווח גדול נוסף.

5. צ'רלס ירקס (Charles Yerkes). ירקס הקים חברת ברוקרים בגיל 22, הפיק לקחים מהפסדים שרשם מהשקעות לונג ב-1871 וגרף רווח של מיליון דולר בנצלו את הפאניקה של 1873.