בריל לא ייסגר: משרד הביטחון יזמין נעליים ב-25 מיליון שקל

משרד הביטחון יזמין 63 אלף זוגות נעליים צבאיות ממפעל בריל במהלך השנה הבאה ■ ‎הנהלת המפעל: זה פתרון חלקי שמסדיר את הפעילות רק ל-2013

‎‎משרד הביטחון מתכוון להזמין ממפעל בריל בראשון-לציון עוד 63 אלף זוגות נעליים במהלך שנת 2013. במשרד הביטחון אומרים כי ההזמנה, שהיקפה מוערך בכ-25 מיליון שקל, אמורה להסיר את האיום לסגירת המפעל ולפיטורים של כ-120 עובדיו בשל מחסור בהזמנות.

‏בהודעה שמסר היום (ד') מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, ליו"ר וועדת הכספים, ח"כ משה גפני, נאמר כי המשרד ירחיב את הזמנות הנעליים שלו מבריל לשנה הבאה וישלם על כל זוג כ-400 שקל.

במשרד הביטחון אמרו היום כי ההזמנה החדשה מתווספת להזמנות של כ-170 אלף זוגות נעלי צבא בעלות כוללת של כ-70 מיליון שקל, שמשרד הביטחון הזמין בבריל בשנתיים האחרונות.

‏סמנכ"ל בריל, שלמה בוסקילה, בירך על החלטת משרד הביטחון, אך הדגיש כי מדובר בפתרון זמני, שיבטיח את פעילות המפעל לשנת 2013, אך לקראת 2014 החברה תידרש להתמודד במכרז על נעל צבאית חדשה, שאותה היא אמורה לפתח.

לדברי בוסקילה, המהלך של משרד הביטחון מהווה עבור בריל "פשרה כואבת", כהגדרתו, משום שהחברה עתידה לספוג קיצוץ של יותר מ-30% מההיקף הממוצע של ההזמנות שהתקבלו בשנים האחרונות.

ביקורת על ברק

‏‎‎המשבר בבריל החל בתחילת השנה, כשמשרד הביטחון החליט להקטין את הזמנותיו לנעלי צבא לשנת 2013. זאת, בעקבות העדפת המשרד לקיים את רכש הנעליים עבור חיילי צה"ל בארה"ב באמצעות כספי הסיוע האמריקני, על רקע אי-הבהירות לגבי היקף תקציב הביטחון.

הנהלת המפעל איימה כי בהיעדר הזמנות נוספות תיאלץ לסגור את המפעל ולפטר את העובדים, שרבים מהם גרים בפריפריה וגילם מתקדם, כך שהסיכויים שיצליחו להיקלט במקומות עבודה חדשים - קלושים.

‏יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, ושר הביטחון, אהוד ברק, התערבו בחודשים האחרונים במשבר, וניסו לגבש מתווה שיוביל לפתרונו. ברק הורה על עבודת מטה מקיפה במשרדו, כדי לבחון מהלכים שיאפשרו את המשך פעילות הייצור במפעל והרחבת ההזמנות אליו ב-2013.

‏הניסיון של משרד הביטחון לקיים את רכש הנעליים עבור חיילי צה"ל דווקא בארה"ב, על חשבון הייצור המקומי, העמידה אותו בפני ביקורת חריפה.

‏הצלה למתפרות המדים

‎‎בלשכת מנכ"ל משרד הביטחון אמרו היום כי הרחבת ההזמנות לבריל מבטאת את שאיפת המשרד למקד עד כמה שניתן את הרכש שלו בישראל.

‏לפני כשבועיים הודיע המשרד כי יזרים כ-5 מיליון שקל ל-11 מתפרות מדים, באופן שיאפשר להן לצלוח את שנת 2012, יציל חלק מהן מסגירה וימנע את פיטוריהם של מאות עובדים. מדובר במתפרות שפועלות בירכא, ג'וליס, בית-ג'אן, מצפה-רמון, קריית-שמונה ועוד.