מבקרת המדינה לשעבר, השופטת מרים בן-פורת, הלכה לעולמה

בן-‎‎פורת, בת 94 במותה, כלת פרס ישראל, הייתה האישה הראשונה שכיהנה כשופטת בעליון ובתפקיד מבקרת המדינה‏ ■ רה"מ נתניהו: "אישה פורצת דרך"‏

‎‎הגברת הראשונה של המשפט הישראלי איננה: שופטת בית המשפט העליון בדימוס ומבקרת המדינה לשעבר, מרים בן-פורת, הלכה הבוקר (ה') לעולמה, בגיל 94, בביתה בירושלים.

בן-פורת כיהנה במשך 12 שנים כשופטת בבית המשפט העליון - האישה הראשונה בתפקיד זה, עד לפרישתה בשנת 1988, ולאחר מכן כיהנה במשך 10 שנים כמבקרת המדינה - האישה הראשונה גם בתפקיד זה.

הלווייתה של השופטת בן-פורת תתקיים הערב בשעה 19:00 בבית ההספדים "קהילת ירושלים" בהר המנוחות בגבעת-שאול בירושלים.

‏ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביע צער עמוק על פטירתה של השופטת בן-פורת. "השופטת בן-פורת הייתה אישה פורצת דרך, שופטת מוערכת בבית המשפט העליון, מבקרת מדינה שקידשה את ערכי היושרה והשקיפות, כלת פרס ישראל. בצניעותה, בדבקותה בעקרונות ובמסירותה למדינה היא נתנה דוגמה ומופת לשוויון ההזדמנויות ולעליונות שלטון החוק במדינת ישראל", הודיע ראש הממשלה.

גם מערכת בתי המשפט פירסמה הודעה רשמית, שלפיה היא "אבלה ומרכינה ראש על פטירתה של כבוד השופטת בן-פורת".

‏בן-פורת מונתה לכהונת שפיטה ב-1958 בבית המשפט המחוזי בירושלים, וב-1975 החלה לכהן כנשיאת בית המשפט. ב-1976, מונתה לכהונה בפועל כשופטת בבית משפט העליון, ובשנה שלאחר מכן מונתה במינוי קבע והייתה לאישה הראשונה שמונתה לבית המשפט העליון.

ב-1988, בהגיעה לגיל 70, פרשה בן-פורת מכס השיפוט. בהמשך אותה שנה מונתה לתפקיד מבקר המדינה, והייתה לאישה הראשונה שכיהנה גם בתפקיד זה. ב-1991 זכתה בפרס ישראל על מפעל חיים, וב-2004 קיבלה את תואר "יקירת ירושלים".

"לוחמת עשויה ללא חת"

‎‎אילן אלמוג, אחד מנכדיה של בן-פורת, אמר היום ל"גלובס": "היום הלכה לעולמה דמות ציבורית מכובדת, ואנחנו איבדנו סבתא קרובה ואהובה. מדינת ישראל איבדה היום את אחת הנשים החזקות שהיו, ואנחנו הרגשנו זאת עד הדקה האחרונה".

נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, מסר כי "היום הלכה לעולמה אחת מחלוצות המשפט הישראלי. מרים בן-פורת סללה את הדרך לנשים במשפט. כשעשתה את צעדיה הראשונים בעולם המשפט היו לצידה נשים בודדות. בסביבה שהייתה גברית ברובה ובמקצוע שנחשב אז גברי, היא הצליחה, בזכות כשרונה, יכולותיה ועמידתה האיתנה על עקרונותיה, לפלס לעצמה 'מקום משלה' במסגרת המשפטית".

שר המשפטים, יעקב נאמן, מסר כי "השופטת בן-פורת הצטיינה בידע משפטי, בנועם הליכותיה ובכבוד האדם. היא היתה פרקליטה, שופטת ומבקרת מדינה אמיצה, מסורה, ופועלת ללא חת ומורא למען שלטון החוק, שמירת כבוד האדם ועמידה על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל. זכיתי להיות מתמחה של השופטת בן-פורת וללמוד מהידע המשפטי, מניסיונה העשיר בעשיית צדק. השופטת בן-פורת ז"ל הנחילה מורשת משפטית של צדק ויושר ושמירה על כבוד האדם".

נשיא המדינה, שמעון פרס, שלח היום איגרת תנחומים למשפחתה של השופטת מרים בן-פורת עם היוודע דבר מותה. באיגרת כתב נשיא המדינה: "השופטת מרים בן-פורת הייתה אחת מאבני-היסוד של מערכת המשפט והביקורת בישראל. בכל תפקידיה הפגינה מנהיגות, יושרה, אמינות ואומץ-לב ציבורי. השופטת בן-פורת קבעה הלכות משפטיות שעיצבו במידה רבה את דמותה של ישראל, ובפסיקותיה ובחריצותה הציבה רף חדש בביקורת המדינה, בביקורת הציבורית".

‏ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, מסר: "הלשכה וחבריה מרכינים את ראשם עם לכתה של כבוד השופטת בן-פורת, זיכרונה לברכה. השופטת בן-פורת הייתה מעמודי התווך של המשפט החוקתי בישראל, אישה פורצת דרך עבור נשים בציבוריות הישראלית ולוחמת עשויה ללא חת בשחיתות הציבורית. אצילותה עוררה יראת-כבוד בלבו של כל אזרח במדינת ישראל, ומורשתה המשפטית, החברתית והציבורית תמשיך להיות לנר לרגלי עורכי הדין, השופטים ונבחרי הציבור בישראל לדורות רבים".

‏יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', הביעה צער על פטירתה של מבקרת המדינה לשעבר, השופטת בן-פורת, "אחת הדמויות האקטיביות והאידיאליסטיות שידעה החברה הישראלית. בן-פורת היוותה מודל לחיקוי, כאשר הייתה האישה הראשונה והיחידה בתפקיד מבקר המדינה, כשהעלתה את רמת הביקורת הציבורית לעין שיעור וכשנלחמה בכל כוחה בשחיתות השלטונית. כולי תקווה שישראל תדע עוד דמויות ציבוריות מרשימות כבן-פורת".

‏יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל, מסר: "השופטת בן-פורת הייתה ממבקרי המדינה המשפיעים ביותר. בתקופתה נוצקו תכנים חדשים למוסד המבקר, היא הייתה גורם בעל השפעה ופעלה למינהל תקין בכל מוסדות השלטון. בן-פורת הייתה ממובילי המאבק במלחמה בשחיתויות השלטון והמינהל הציבורי". ‏‎‎‏

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף חיים שפירא, הביע צער עמוק על מותה של בן-פורת. לדבריו, "בן-פורת, אשר כיהנה במשך 10 שנים כמבקרת המדינה (בשנים 1988- 1998), יצקה יסודות חדשים למוסד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור והפכה אותו למוסד בעל השפעה מרכזית בחיי מדינת ישראל. בתקופת כהונתה עסקה ביקורת המדינה רבות בסוגיות של הון ושלטון; טוהר המידות במגזר הציבורי, מינויים פוליטיים וכספים ייחודיים. בכך קבעה במידה רבה את תחומי הפעילות של משרד מבקר המדינה לשנים הבאות. היא לא נרתעה מפרסום דוחות ביקורת נוקבים ולא נכנעה ללחצים. הגברת מרים בן-פורת תרמה רבות גם לתורת הביקורת. המאמרים פרי עטה והספר שפרסמה 'חוק יסוד: מבקר המדינה' מהווים במידה רבה מורה-דרך לכל העוסקים בתחומי הביקורת".