"אם ה-ECB לא יפעל באגרסיביות בקרוב - גוש האירו יתפרק"

גרג פטר, אנליסט במורגן סטנלי, על ההרעה במשבר החוב: "הלחץ חזר לאירופה, והסיכונים גדולים יותר; ספרד מתקשה להשיג נגישות לשווקים ולא בטוח שקרן החילוץ תוכל לסייע"

בבנקי ההשקעות הגדולים בארה"ב מודאגים מאד מההרעה במשבר החוב באירופה. במחלקת האסטרטגיה והנכסים של מורגן סטנלי, הוציאו היום (ה') סקירה מדאיגה על המשבר, בציינם כי הדברים הולכים להיעשות רעים יותר, בייחוד בכל הקשור לאיטליה וספרד, המהוות סיבה גדולה יותר לדאגה מאשר יוון.

"הלחץ חזר לאירופה, והסיכונים גדולים יותר. ספרד ואיטליה אינן יוון - גודל הכלכלה שלהן, עלות החילוץ שלהן, והספק בשווקים לגבי יכולת המנהיגים להגיב כרגע להחרפת המצב הכלכלי בשתי המדינות - שונות לחלוטין", כך כתב גרג פטר מבנק ההשקעות.

"המצב צפוי להיעשות רע יותר בטווח הקצר", המשיך פטר. "סוכנויות הדירוג כבר הזהירו את המשקיעים מהורדות דירוג נוספות, לא רק של ממשלות, אלא גם של קרנות החילוץ".

באשר לספרד, ציינו במורגן סטנלי כי "זו מתקשה להשיג נגישות לשווקים, ולא בטוח שתמיכה מצד קרן המטבע (EFSF) תהיה אפקטיבית".

"כדי לסיים את המשבר נדרשים צעדים נחושים לקראת איחוד פיסקאלי, וכן נדרש כי הבנק האירופי יפעל לריסון המשבר, יחד עם הפדרל ריזרב בארה"ב, סיכם פטר. "מהלך אגרסיבי של ה-ECB יצית ראלי, אך אם הוא לא יגיע - יהיה בלאגן גדול ופירוק של גוש האירו".