דודו זקן: "יש לעקוב אחר הגידול בהלוואות לדיור"

עוד אמר הערב המפקח על הבנקים, בכנס באוניברסיטת ת"א: "אני מצפה שהבנקים ינקטו צעדים יזומים לקידום התחרות ולהגברתה ולא יחכו לרגולציה או חקיקה" ■ "יש אתגר גדול מאוד, להתמודד עם אי הוודאות הגלובלית"

"אני מצפה שהבנקים ינקטו צעדים יזומים לקידום התחרות ולהגברתה ולא יחכו לרגולציה או חקיקה", כך אמר הערב (ה') המפקח על הבנקים דודו זקן בפורום למדיניות כלכלית שהתקיים באוניברסיטת ת"א.

"חלק מהבנקים כבר התחילו, למשל בנק אחד נקט יוזמות בתחום העסקים הקטנים". זקן לא ציין למי התכוון, אך ככל הנראה הכוונה היא לבנק הפועלים שהרחיב לאחרונה את הפעילות בתחום זה.

זקן ציין בדבריו את הסיכונים המשפיעים על המערכת הבנקאית ובראשם ריכוזיות שוק האשראי (הן בלווים והן בענפים), השפעת המשבר באירופה והמתיחות הגיאופוליטית. "לבנקים יש אתגר גדול מאוד, להתמודד עם אי הוודאות הגלובלית. אי הוודאות מקשה על תכנון פעילות עסקית. הבנקים מושפעים לא רק מחשיפתם הישירה שהיא נמוכה אלא מהחשיפה העקיפה דרך חשיפת המשק הריאלי לאירופה", אמר זקן. "למשבר באירופה השפעה על יכולת הלווים הגדולים במשק לשרת את חובותיהם".

זקן ציין כי הבנקים צריכים להיערך למצב בעיקר באמצעות התייעלות. "כדי לעמוד בכל האתגרים, הבנקים יידרשו להתייעל. ההוצאות התפעוליות שלהם גבוהות. הגברת היעילות תאפשר לבנקים גם לעמוד באתגרים וגם להציע שירותים בנקאיים במחיר נמוך יותר מבלי לפגוע ברווחיות וביציבות שלהם".

באשר למצב שוק המשכנתאות, ציין זקן כי: "קצב הגידול בהלוואות לדיור מחייב זהירות ומעקב. התערבנו כבר בשוק זה לאחרונה, כשהגבלנו את הרכיב של הריבית המשתנה במשכנתאות".