תשכחו מהראלי: קבלו 7 עובדות מדאיגות על מצבה של ספרד

באתר "ביזניס אינסיידר" ריכזו עבורכם את הבעיות המרכזיות שאיתן נאלצת כלכלת ספרד להתמודד ■ העובדות: נכסים רעילים שבהם מחזיקים הבנקים, אבטלה בשיא, מחירי הנדל"ן יורדים והכלכלה מתכווצת

למי שעוקב אחר החדשות הכלכליות באופן תדיר ספרד נראית כמי שנלחמת ביוון ואיטליה על תשומת הלב העולמית ו"נאבקת" להיות במרכז משבר החוב האירופי, בשעה שתשואות האג"ח שלה חצו את רף ה-7% המסמן כי היא קרובה לקריסה.

אומנם ההצהרות שלקובעי המדיניות באירופה, לפיהן הם יעשו הכל כדי להגן על אחדותו של גוש האירו, הזניקו את השווקים לשיאים שלא נראו במשך שבועות. אולם מומחים רבים מציינים כי הראלי הזה יהיה קצר והוא עתיד לדעוך מהר יותר ממש שחושבים. אותם מומחים מבססים את טענתם על כך שהצרות הספרדיות רבות מדי וחילוקי הדיעות בין מנהיגי אירופה עמוקים מדי. באתר "ביזניס אינסיידר" ריכזו עבורכם את הבעיות המרכזיות שאיתן נאלצת כלכלת ספרד להתמודד.

1. הנכסים הרעילים של הבנקים - הבנקים הספרדים מחזיקים בנכסים "רעילים" (הלוואות בעייתיות) בהיקף של כ-156 מיליארד אירו, מתוך סך ההלוואות שלהם שנאמדות בכ-1.75 טריליון אירו, הרמה הגבוהה ביותר מזה כ-18 שנים.

2. בעיית הנדל"ן - מישל מארקוסן, אנליסט בסוסייטה ג'נרל, כתב באחת הסקירות שלו מוקדם יותר השנה כי סביר להניח שמחירי הדיור בספרד יצנחו בכ-15% בשנה הקרובה. עד כה, צנחו מחירי הדיור בכ-25% מהשיא שרשמו בתחילת בועת הדיור שהתפוצצה והכניסה את הבנקים הספרדים למלכוד וכלכלנים בסיטי מעריכים כי הם יצנחו בעוד כ-40%.

3. החוב הפרטי גדל - תעשיות ומפעלים ממשיכים לפשוט את הרגל, למרות הסיוע הנרחב שמעניקה להם הממשלה, כאשר במקביל רמת החוב של הסקטור הפרטי גדלה למימדים עצומים.

4. הכלכלה הריאלית מתכווצת - מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור לחודש יוני רשם קריאה של 41.4 נקודות - הקריאה הנמוכה ביותר מזה כ-3 שנים המעידה על כך שכלכלת המדינה מתמתנת בקצב הולך וגדל. כלכלנים מעריכים כי כלכלת ספרד תתכווץ בכ-1.7% ב-2012.

5. העם יוצא לרחובות - הרחוב הספרדי אינו מרוצה מהרפורמות וצעדי הצנע עליהם התחייבה ספרד כדי להתאושש מממצבה. עד כה נרשמו הפגנות המוניות של כ-100 אלף בני אדם ורבים מעריכים כי במקרה שההפגנות יחריפו, קובעי המדיניות בספרד יכריזו על בחירות חדשות.

6. יעד הגרעון - ספרד נכשלה עד כה לעמוד ביעד הגרעון שהציבו לה מנגנוני גוש האירו וכעת היא שואפת ליעד גרעון של 6.3% מהתמ"ג, אך נראה כי היא תתקשה לעמוד גם ביעד זה.

7. שיעור האבטלה בשיא - בסוף השבוע דווח כי שיעור האבטלה בספרד נמצא בשיא כל הזמנים ועומד על כ-24.6%. בקרב האזרחים שמתחת לגיל 25 שיעור האבטלה אף גבוה יותר ונושק ל-50%.