נובל אנרג'י תפרסם מכרז לאוניית הפקה ל"לוויתן"

(עדכון) - בחברת החשמל ממתינים לאישור תוכנית הפיתוח של מאגר "לוויתן" על מנת להתחיל במו"מ לרכישת גז טבעי

חברת החשמל החלה לבחון רכישת גז טבעי ממאגר "לוויתן", כך נודע ל"גלובס". בחברה ממתינים לאישור תוכנית הפיתוח של המאגר על מנת להתחיל במשא ומתן עם השותפים בו, חברת נובל אנרג'י (39.66%), דלק קידוחים ואבנר (22.67% כל אחת) ורציו (15%).

נובל אישרה בסופ"ש כי החליטה להקדים את הזרמת הגז מלוויתן לישראל ל-2016, עוד לפני שימומשו התוכניות לייצא ממנו גז. "לגלובס" נודע כי נובל תפרסם בקרוב מכרז לחכירת אוניית הפקה, אחסון ופריקה (FPSO) שתשמש לפיתוח המאגר ולהזרמת הגז לישראל. ע"פ הערכות, אוניית ה-FPSO תוכל להזרים כמות גז יומית של 1.2 מיליארד רגל מעוקבת (BCF), ולספק את כל צורכי המשק. מדובר בכמות שנתית של עד 16 BCM.

הקדמת הזרמת הגז מלוויתן היא בשורה חיובית למשק כיוון שללא מקורות אספקה נוספים צפוי במשק מחסור בגז מ-2015. הסיבה לכך היא שהביקוש במשק גדל בקצב מהיר בעוד שצינור הגז מתמר לא תוכנן לספק לבדו את מלוא הצריכה של המשק. הגז מלוויתן יתחרה לפיכך מול הגז מתמר על כמויות הגז הנותרות שחברת החשמל תזדקק להן, אם תחליט שלא לממש את האופציות בהסכם בינה לתמר.

יפותח ב-2016

אנליסטים בישראל העריכו עד כה כי מאגר לוויתן יפותח ב-2016-2017, אך נובל לא פירטה מהן תוכניותיה לפיתוח המאגר, שכמות הגז בו כפולה מתמר. ואולם בשיחה עם אנליסטים לרגל פרסום תוצאות הרבעון השני של החברה, אמר מנכ"ל נובל צ'רלס דיווידסון כי "הביקוש לגז טבעי במשק הישראלי גדל לאחרונה במידה ניכרת. אנו רואים היקפי ביקוש גבוהים מאלה שצפינו כשתכננו את תמר, ובודקים כמה אופציות לספק את הצריכה". דיווידסון הוסיף כי ועדת צמח למבנה משק הגז העתידי צפויה לחייב כל מאגר לפצל את הרזרבה שלו בין גז המיועד ליצוא לבין גז המיועד לצריכת השוק המקומי. "ללוויתן יהיה רכיב שמיועד לשוק המקומי, ולכן אנו עובדים כדי לדעת כיצד לפתח את לוויתן, לפני פרויקט היצוא, כי היצוא הוא יותר ארוך טווח. 2016 היא אפשרות. הפקה מוקדמת מלוויתן צפויה להציף ערך".

שותף ללוויתן

בשיחה בסופ"ש הביעו ראשי נובל שביעות רצון מהתקדמות ההליכים להכנסת שותף אסטרטגי ללוויתן שצפויים להסתיים לקראת סוף השנה. כפי שנחשף ב"גלובס", בכוונת השותפות בלוויתן לצרף חברת ענק בינלאומית שתחזיק כ-25% מהזכויות במאגר. ראשי נובל אישרו כי קידוח "לוויתן 1" לא יחודש לפני 2013. בנוסף הם מסרו פרטים על תוכניות ההפקה של ים תטיס ממאגרי מארי-B, נועה והפינקלס, שבשליטתה. להערכת נובל קצב ההפקה הנוכחי, העומד על 320 מיליון רגל מעוקבת ליום (BCF), יפחת לאחר שיאי הביקוש של הקיץ ל-200-250 BCF, שהם כ-230 BCF בממוצע. נובל מחזיקה בים תטיס, 47% יחד עם דלק קידוחים (25.5%), אבנר (23%) ודלק השקעות (4.4%).