ה"בוס" הקודם של הבנק העולמי: הדפסות הכספים לא יעזרו

רוברט זואליק, הנשיא הקודם של הבנק העולמי, טוען בראיון ל-CNBC כי המדיניות המרחיבה שבה מתכוונים הבנקים המרכזיים לנקוט אינה תסייע לפתור את המשבר ולכל היותר רק תקנה קצת זמן

בעוד השווקים ממתינים בדריכות לקראת הפעולות המרחיבות של הבנקים המרכזיים באירופה וארה"ב, רוברט זואליק, הנשיא הקודם של הבנק העולמי, מזהיר היום (ב') כי מדיניות של הקלה כמותית אינה תסייע לפתור את משבר גוש האירו.

"המדיניות המוניטארית רק קונה קצת זמן", אמר זואליק שרבים ראו בו כ"בוס" הבלתי מעורער של הבנק העולמי. בראיון ל-CNBC זואליק טען כי המדיניות המוניארית המרחיבה אינה מתיישבת עם הנתונים הכלכליים כך שהשפעתה על הבעיות המרכזיות מהן סובלת אירופה, מועטה ורק קונה קצת זמן.

דבריו של זואליק מגיעים לאחר שלפני מספר ימים יצאו קובעי המדיניות של גוש האירו, במרכזן יו"ר הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי, שהצהיר כי בכוונתו לעשות כל מה שנדרש כדי להגן על האירו. דרגי אומנם לא פירט באילו צעדים בכוונתו לנקוט אך לפי הערכות בשווקים מדובר בהורדת ריבית נוספת (עליה יחליט ביום חמישי), ביחד עם רכישות אג"ח והלוואות נוספות לבנקים ברחבי היבשת.

אולם, ה"בוס" של הבנק העולמי גורס כי מה שחשוב כעת, יותר מהמדיניות המרחיבה, הן הרפורמות הפיסקאליות והמבניות עליהן התחייבו המדינות הבעייתיות של גוש האירו - ספרד ואיטליה. "הגרמנים צודקים. הם (ספרד ואיטליה) חייבות לבצע רפורמות כדי 'לתקן' את המצב הפיסקאלי שלהן. בנוסף, הן חייבות גם לבצע רפורמות מבניות כדי לעודד את התחרות".

זואליק תומך בצעדים נוספים המנוגדים לגישה שמובילה קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, תוך שהוא טוען כי מדינות גוש האירו חייבות להעניק לאיטליה וספרד גישה למימון הרפרומות שלהן באמצעות הנפקת אג"ח משותפות או סיוע של קרן החילוץ האירופית (ESM). בנוסף, זואליק אמר גם כי גוש האירו חייב לרפא את הבנקים הספרדים והאיטלקים ה"חולים" ולהעניק להם חילוץ מלא.

ומה בנוגע לארה"ב? זואליק לא חוסך את שבטו גם מהכלכלה הגדולה בעולם וגורס כי במקרה שקובעי המדיניות בארה"ב לא יסכימו על יעדי התקציב אז הכלכלה תיכנס לסיחרור גדול יותר, עם ביטולם של הטבות המס הנרחבות (ה"צוק הפיסקאלי"). "הנטייה בארה"ב היא לשמר את הסטטוס קוו, אך זה לא יעזור הפעם", הוא מציין.