הנה שני ספרים שלא כדאי לכם להחמיץ

"מיכאל סטרוגוב" - מסוג הספרים של ז'ול וורן השומרים על כוחם גם היום ■ "רב הנסתר" ספרו של חנוך דאום על מקרה שזעזע את החברה הדתית

הרפתקאות נצחיות

"מיכאל סטרוגוב", ז'ול וורן, כתר

מיכאל סטרוגוב הוא קצין אמיץ הנשלח מטעם יחידת השליחים של אלכסנדר השני, קיסר רוסיה, למשימה חשובה. עליו להזהיר את אחיו של הצאר - הדוכס הגדול, מפני בוגד מסוכן, קולונל לשעבר בצבא הרוסי הזומם להסגיר אותו לידי המורדים הטטרים צמאי הדם.

על ז'ול וורן עצמו אין טעם להכביר במילים. כל בן תרבות מכיר את השם, ורובם של בני התרבות גם קראו כמה וכמה מספריו. אך הזמן חלף לו, וספריו של וורן, העוסקים באמצאות חדשות התיישנו וכבר אינם מעניינים יותר איש. מאידך, ספריו העוסקים בהרפתקאות, במעללי גבורה וברגשות עדיין שומרים על כוחם. מיכאל סטרוגוב הוא אחד מאותם הספרים. חן חן להוצאת כתר על חידוש הספר. נפלא.

קרובי משפחה: "כוכב הדרום" ו"מסביב לעולם ב-80 יום" מאת אותו ז'ול וורן, "נידחים באי בודד" מאת קפטן מיין ריד. "מכרות המלך שלמה" ו"בת מונטזומה" מאת ריידר האגארד. "טרזן מלך הקופים" מאת אדגר רייס ביראוס. וממקום שונה קצת, אבל לא פחות מענג, הספר הנפלא "טליסמא" מאת וולטר סקוט.

מוזמנים להציץ

"רב הנסתר", חנוך דאום, ידיעות ספרים

הרב נריה גרוס, כוכב עולה בשמי הציונות הדתית, איש כריזמטי ואהוב שעתידו עוד לפניו, נקלע למצב מסוכן ומביך במיוחד. מכתב אנונימי הנשלח לפורום "תיקון" מצביע עליו כעל מי שמעל בתפקידו בדרך החמורה ביותר האפשרית: ניצול מרותו לצורך סיפוק צרכיו המיניים.

בחברה הדתית, שבה הנכון והלא נכון, המוסרי והלא מוסרי חקוקים באבן, דבר מעין זה מזעזע עולמות. את עולמו של הרב, את קהל המאמינים, החברים והקרובים, ואת קולו של המספר.

חנוך דאום יודע לספר סיפור. השאלה היא למי מיועד הסיפור: האם לקהל הדתי לאומי? ואולי למציצן החילוני שחובב את קלונה של החברה הדתית? כותב שורות אלו חש לא פעם בעת הקריאה שלא בנוח, כמי שתוחב את ידו במשהו לא נעים, במשהו המיועד ל...לא בטוח שהצלחתי לפענח.

קרובי משפחה: אודה ואתוודה, בעולם הספרות אינני מכיר משהו דומה. דומה כי יותר מכל - עולם הטלוויזיה וסרטי התעודה על החברה הדתית לאומית מתוצרת ערוץ 10 וערוץ 2 יתאים כאן יותר.