נתק בין שר הרווחה לרה"מ: נתניהו "רותח" על השר כחלון

כחלון הצביע אתמול נגד הגזירות הכלכליות ■ בלשכת ראש הממשלה מכחישים היום כי קיים משבר בינו לבין כחלון ■ מקורביו של נתניהו: שר שיצביע נגד ההצעה גם בכנסת - יפוטר

כלפי חוץ, בלשכת ראש הממשלה מכחישים היום (ג') כי קיים משבר בינו לבין שר הרווחה, משה כחלון, וטוענים כי אין מקום לייחס להחלטתו של כחלון להצביע נגד העלאת המסים והגזירות הכלכליות משקל רב מדי. עם זאת, בסביבתו של ראש הממשלה מודים בשיחות סגורות שנתניהו "רותח".

גורמים פוליטיים בסביבת ראש הממשלה מספרים כי נתניהו הופתע מהמהלך והיה אמש עצבני ונרגז, לאחר שהתברר ששר הרווחה השאיר פתק הצבעה נגד הצעדים הכלכליים ועזב את הישיבה.

גורמים פוליטיים הביעו הבוקר פליאה על המהלך ותהו מדוע כחלון נהג כך, לאחר שלטענתם ראש הממשלה ושר האוצר באו לקראתו. "לא ברור למה כחלון, שחרט על דגלו את הסיוע לאנשים בעלי הכנסות נמוכות ולאוכלוסיות מוחלשות, מחליט פתאום כשהממשלה עושה צעד מאוד מאוד גדול לקראתם, להיות האתון שבעטה בממשלה, במקום להיות הראשון שנושא את הדגל".

לדבריהם, "ראש הממשלה כיסח את האוצר ולא אישר העלאה גדולה יותר של המע"מ, או צעדים אחרים חריפים יותר. הוא אפילו העלה את המדרגה של המס רק למי שמשתכר מ-8,881 שקל בחודש, ופתאום כחלון מחליט להצביע נגד. לאן נעלמו כל הנימוקים היפים שלו שהוא תומך בעניים?"

החלטתו של כחלון הצליחה להפתיע אמנם את נתניהו, אולם הרמזים לכך ניתנו יום קודם לכן, כאשר יממה לפני ההצבעה התריע בפני ראש הממשלה כי אם משרדו לא יקבל תוספת של 361 מיליון שקל עבור קשישים, לא יוכל לתמוך בצעדים.

המגעים מול כחלון נוהלו בשני מישורים: ציר אחד נוהל על ידי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, שפעל אל מול מנכ"ל הביטוח הלאומי, ובמקביל, ניהלו כחלון ונתניהו מגעים ישירים. ראש הממשלה אף יצא כמה פעמים מהדיון אתמול על מנת להמשיך את המשא ומתן מול כחלון. עד הרגע האחרון, האמינו במשרד ראש הממשלה שניתן יהיה להגיע עם השר להבנה. אולם לדברי כחלון,

ניתן היה להביא את הכסף מקידום רפורמות כדוגמת זו של הסלולר, אולם במשרד ראש הממשלה לא רצו להסכים ולכן החליט להתנגד בממשלה. החלטתו אמש הביאה כאמור לנתק בינו לבין נתניהו והשניים לא שוחחו מאז.

מקורביו של נתניהו זעמו אתמול, ובתום ההצבעה הודיעו כי שר שיצביע נגד ההצעה גם בכנסת - יפוטר. אולם כחלון אינו מתכוון לתת להם את התענוג, ובכוונתו ליישר קו במליאה ולתמוך בהצעה. "כחבר ממשלה יש לי אחריות מיניסטריאלית. אני צריך לתמוך בזה בכנסת אם זה יגיע, אני מקווה שיהיו שינויים שביקשתי. אם לא תהיה ברירה, בסוף אני אצטרך לתמוך בזה, אבל היה חשוב לי לומר את הדברים שיהיו בממשלה", הסביר אתמול שר הרווחה.

"צריך רפורמות, לא עוד מיסוי"

הבוקר, בראיון לרשת ב', הסביר כחלון כי לא יכול היה לתמוך בגזירות שפוגעות בקשישים. "יש אוכלוסיות שרמת ההכנסה שלהם היא 1,600 שקל, 1,800-2,400 שקל. האנשים האלה נפגעים בכמעט 60-70 שקל במצטבר, ואני לא לוקח בחשבון כרגע את ההתייקרויות העתידיות של הלחם, החלב, האורז והשמן. ביקשתי תוספת לאנשים האלה של כמה עשרות שקלים, כי הכסף הזה הוא משמעותי בשבילם. הכסף הזה לא הולך לא לכרטיסי טיסה ולא לסוף שבוע ביוון. הכסף הזה הולך ממש לקיום הבסיסי של האנשים האלה".

"האנשים האלה מקבלים קצבת קיום, קיום, להתקיים", הוסיף כחלון ואמר: "חשבתי שהאנשים האלה צריכים לקבל את התוספת הזאת. אני חייב לומר בצורה הכי גלויה, ראש הממשלה הסכים איתי, זה לא היה לו קל, הוא ניסה למצוא דרך".

במשרד ראש הממשלה סירבו להגיב לדברים.