מורשת חולדאי: אחרי אוסישקין - הורס גם את מגרש המכביה

עיריית ת"א: "המגרש לא עמד בתקנים הדרושים עקב תחזוקה בלתי ראויה של מועדון מכבי ולא נעשה בו כל שימוש לטובת משחקי כדורגל"‏

בעוד המשחקים האולימפיים בלונדון בעיצומם, אצטדיון המכביה המיתולוגי הופך לנחלת העבר: אחרי הריסת אולם הכדורסל אוסישקין בת"א, מוביל בימים אלה ראש העירייה, רון חולדאי, גם את הריסת מגרש המכביה באזור שפך הירקון שליד נמל ת"א. הדשא כבר הוצא ועבודות העירייה להכשרתו כגן משחקים בעיצומן.

אצטדיון המכביה הוקם בשנת 1932, והיה לאצטדיון הספורט הראשון שנבנה בארץ. בנייתו נמשכה עשרה ימים בלבד בשל לחץ זמן, לקראת משחקי המכבייה הראשונה, ועלות בנייתו, על גדותיו הדרומיים של הירקון, הייתה 3,000 לירות, סכום גבוה לימים ההם.

הוא הכיל 20 אלף מושבים, מהם 5,000 בישיבה ו-15 אלף בעמידה. אחרי שיפוצו לקראת משחקי המכביה השנייה, שימש המגרש כאצטדיון הביתי של מכבי ת"א בכדורגל כ-30 שנה (ובשנים האחרונות של קבוצות הנוער שלה), וכאצטדיון הלאומי של ישראל עד 1950, אז הפך האצטדיון ברמת גן לאצטדיון הלאומי.

היום נעשות במקום עבודות במסגרת השיפוץ הכללי שעובר אזור שפך הירקון הצמוד לנמל ת"א. הקרקע שעליה שכן אצטדיון המכביה היא בגודל 9 דונם והינה בבעלות העירייה, כשחוזה החכירה המקורי בין העירייה ואגודת מכבי ת"א נחתם עוד בתקופת המנדט הבריטי.

העירייה טענה בתביעה שהגישה אשתקד, כי תקופת החכירה הייתה אמורה להימשך עד להחזר השקעותיה של מכבי העולמית בקרקע מתוך הכנסות האצטדיון, ולאחר מכן היה עליה להשיב את הנכס לעירייה. אולם למרות שההשקעות של מכבי הוחזרו לפני עשרות שנים, האגודה המשיכה להשתמש במגרש.

מגרש המכביה פונה ממקומו לפני כארבעה חודשים במסגרת הסכם פשרה בעקבות תביעתה של עיריית ת"א נגד אגודת מכבי ת"א, לפינויו המיידי של המגרש ולתשלום של דמי שימוש בסך 2.2 מיליון שקל עבור השימוש שעשתה קבוצת הכדורגל באצטדיון בשמונה השנים האחרונות.

הריסת איצטדיון מכבי מגרש שפך הירקון ליד נמל ת"א / צילום: בן יוסטר
 הריסת איצטדיון מכבי מגרש שפך הירקון ליד נמל ת"א / צילום: בן יוסטר

עיריית ת"א מסרה בתגובה כי "מגרש המכביה לא עמד בתקנים הדרושים עקב תחזוקה בלתי ראויה של מועדון מכבי ולא נעשה בו כל שימוש לטובת משחקי כדורגל. בהתאם להסדר החתום בפסק דין משפטי, החליטה אגודת מכבי ת"א לפנות את המגרש, לאחר שסירבה להצעת העירייה להמשיך ולשחק במקום בתנאי שייערכו שיפוצים במגרש. עיריית ת"א מכשירה את המגרש לגינה בה ישולבו מתקני משחקים כחלק משיפוץ אזור שפך הירקון שהחל לפני שמונה חודשים".

זהו לא סמל הספורט הראשון שנהרס בתקופתו של חולדאי. לפני חמש שנים נהרס אולם הכדורסל אוסישקין אחרי התנגדויות רבות, בעיקר מצד אוהדי קבוצת הפועל ת"א שהשתמשה במתקן במשך שנים ארוכות, והפך לגן ציבורי.