פיץ' על גזירות הממשלה: "מהלך חיובי אך לא מספיק"

סוכנות הדירוג פיץ' הגיבה היום לצעדים הפיסקליים, ביניהם העלאת מסים וקיצוצים במשרדי הממשלה ■ "לא סביר שהצעדים יספיקו כדי לעמוד ביעד הגרעון של 2% ב-2012, והיעד של השנה הבאה, 3%, גם הוא בסכנה"

"המהלך של ממשלת ישראל להגדיל את ההכנסות ולחתוך את ההוצאות הוא חיובי, אולם לא סביר שהצעדים יספיקו כדי לעמוד ביעד הגרעון של 2% מהתמ"ג ב-2012, והיעד של השנה הבאה, 3%, גם הוא בסכנה", כך הודיעה היום (ד') סוכנות הדירוג פיץ' בתגובה לצעדים הפיסקליים האחרונים עליהם הכריזה הממשלה.

פיץ' מציינת כי האיום העיקרי לדירוג היציב של ישראל ("A") הוא החוב הציבורי הגבוה, מפני שהחוב הממשלתי, שעמד על 74.2% מהתמ"ג ב-2011 היה גבוה בהרבה מממוצע החוב של המדינות בדירוג הזה - 48%.

עוד נכתב בסקירה כי "הגרעון הממשלתי בשנה שעברה התרחב ל-3.3% לעומת 3% בשנה שלפני כן ומעבר ליעד הממשלתי של 3%. האשמה היא בהכנסות שנפלו, בין היתר בשל ביטול העלאות מסים על הדלק ופחם".

בסוכנות מציינים כי בשל הרקע הזה המאמץ הפיסקלי הנוכחי הוא התפתחות חיובית. עם זאת, מציינים בפיץ', יעד הגרעון של 2% ב-2012 נראה לא סביר, והם צופים גירעון תקציבי של 3.7% מהתמ"ג בשל ההאטה הכלכלית ושהצעדים החדשים יורגשו בעיקר בשנה הבאה.

בפיץ' מסכמים כי מהלך חיובי עבור דירוג ישראל יחייב הפחתה של יחס החוב-תוצר לרמה שתתקרב יותר ליעד הממשלתי של 60% וכי עלייה בשיעור החוב הלאומי תביא למהלך שלילי.