נאס"א תשלם כמיליארד ד' ל-3 חברות לפיתוח קפסולת חלל

יצרנית המטוסים בואינג תקבל 460 מיליון דולר להמשך פיתוח הקפסולה שלה ■ חברת ספייס אקס תקבל 440 מיליון דולר לשידרוג הקפסולה שלה שכבר הספיקה להגיע לתחנת החלל הבינלאומית

סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) הודיעה אתמול שהיא מתכוונת לשלם 1.1 מיליארד דולר על פני 21 חודשים ל-3 חברות פרטיות על מנת לפתח חלליות מסחריות שיקחו את האוסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית.

חלק הארי של הסכום יתחלק בין יצרנית המטוסים בואינג וחברת Space Exploration Technologies הידועה בשם SpaceX של היזם אילון מסק. חברת בואינג תקבל 460 מיליון דולר להמשך פיתוח קפסולת ה-CST-100 שלה שתשוגר לחלל על גבי טיל מדגם "אטלס 5" של חברת United Launch Alliance, שהינה מיזם משותף של בואינג ולוקהיד מרטין.

חברת SpaceX קיבלה מנאס"א 440 מיליון דולר לשידרוג קפסולת ה"דראגון" שלה שמשוגרת לחלל באמצעות טיל מסוג "פאלקון 9" שגם הוא שייך לחברה. בחודש מאי הצליחה קפסולת הדרגון להיכנס להיסטוריה בתור החללית הפרטית הראשונה שעגנה בתחנת החלל הבינלאומית.

שלוש החברות קיבלו בעבר מענקים מסוכנות החלל האמריקאית לפיתוח חלליות במסגרת התוכנית של נאס"א לבניית מעבורת שתשמש אותה ככלי תחבורה לתחנת החלל הבינלאומית. המענקים האחרונים של נאס"א מגדילים את היקף ההשקעה של הסוכנות בפרוייקט ביותר מפי 3 שעמדה עד כה על 365 מיליון דולר. חידוש נוסף בפרוייקט הנוכחי הינו העובדה שעלויות הפיתוח של החלליות מתחלקות בין החברות הפרטיות לבין הממשלה האמריקאית.

"במקרה הזה גם החברות שמים כספים על השולחן. זאת אחת הדרכים שיאפשרו לארצות הברית להוביל בפיתוח מערכות חלל חדשות, שישמשו למטרות מסחריות כמו גם לשימושים של נאס"א בעתיד", אמר מנהל התוכנית אד מנגו.