ביהמ"ש אכף חוזה השקעות בלתי חוקי בין מולקנדוב ללקוחות

‎‎ביהמ"ש חייב את חברת "לב התמר השקעות" לשלם ללקוחות 1.8 מיליון שקל, למרות שההסכם בין הצדדים כלל הבטחת תשואה - שהינה עבירה פלילית ‏

‎‎בית משפט השלום בראשון-לציון הורה בשבוע שעבר לאכוף הסכם השקעות, שנערך בין יועץ ההשקעות לשעבר דניאל מולקנדוב, מטעם חברת "לב התמר השקעות" שהייתה בבעלותו, לבין 4 לקוחות. זאת, למרות שההסכם היה לא חוקי, כיוון שכלל מרכיב של הבטחת תשואה.

השופטת יעל בלכר חייבה את "לב התמר" לשלם ללקוחות כ-1.8 מיליון שקל מכוח ההסכם. "העובדה שהבטחת תשואה הינה עבירה פלילית לכאורה מצד של הנתבעת, איננה מחייבת פסילת תוקפה של ההתחייבות במישור החוזי", קבעה השופטת.

‏השופטת ציינה אמנם כי גם הלקוחות היו מודעים לכך שמדובר בהסכמה בלתי חוקית, אך הבהירה כי "מצד שני, מדובר באיסור שחל על הנתבעת ולא על התובעים ונועד להגנתם של התובעים ומשקיעים אחרים שכמותם... הנתבעת מבקשת לנצל את אי-החוקיות על מנת להתחמק מהתחייבויותיה".

‏‎‎הבטחת קרן פלוס תשואה

‏פסק הדין העקרוני בתחום ניירות ערך וניהול תיקים ניתן בתביעה שהגישו לקוחות של "לב התמר". באמצעות עו"ד תומר ברם ממשרד ברם, סלוקי ושות', הגישו 4 משקיעים של החברה תביעה בסך כ-1.8 מיליון שקל, לאכיפת התחייבות עליה חתמה החברה לטובתם, במסגרתה הובטח להם בכל מקרה את קרן השקעתם פלוס תשואה מינימלית (לפי הריבית של בנק הפועלים).

מספר ימים לאחר מסירת התחייבות החברה, נחתם בין הצדדים הסכם לניהול תיקים. אלא שבחלוף תקופה קצרה מיום שהעבירו התובעים את כספיהם אל "לב התמר", ירדו אלה לטימיון בפעילות בשוק ההון.

‏‏"לב התמר" ביקשה לדחות את התביעה, בטענה כי ההתחייבות שנתנה למשקיעים מהווה הסכם בלתי חוקי, ולכן, לפי דיני החוזים, יש לבטלו. בנוסף, טען מולקנדוב כי חתימתו על ההתחייבות זויפה.

‏‎‎הבטחה כוזבת

‏‎‎השופטת בלכר שללה את טענת מולקנדוב, לפיה לא הוא חתם על ההתחייבות בשם החברה. ואולם, היא קיבלה את הטענה כי ההתחייבות להבטחת תשואה מינימלית מצד בית השקעות כלפי לקוחותיה הינה בלתי חוקית לפי חוק ניירות ערך.

למרות זאת, השופטת קבעה כי במקרה זה יש ליישם את סעיף 31 לחוק החוזים, שעניינו קיום סעיפי חוזה, למרות היותם בלתי חוקיים, והורתה על אכיפת ההתחייבות.

‏בית המשפט ציין כי מטרת האיסור על הבטחת תשואה מצידו של מנהל תיקים היא לתת בידי המשקיעים את כל המידע הדרוש לקבלת החלטה מושכלת כיצד להשקיע את כספם. הבטחה לתשואה עתידית מסוימת על הכסף היא הבטחה כוזבת, שכן מדובר בנתון עתידי שלא ידוע למנהל התיקים ואינו בשליטתו.

"האיסור מוטל על הנתבעת (חברת ניהול התיקים) בלבד, ותכליתו היא להגן על קבוצת האנשים עליה נמנים התובעים, לבל יתפתו להשקיע מתוך הנחה שכספם והתשואה עליהם מובטחים", כתבה השופטת. "אם כך, הנתבעת מנועה מלהתגונן כנגד התביעה לאכיפת ההסכם". החברה גם חויבה לשלם לתובעים הוצאות משפט בסך 185 אלף שקל.

‏‏מולקנדוב, ששימש בעבר כמנהל השקעות וכמנכ"ל ודירקטור בחברות גרינלייט, "לב התמר" וטי.אי.אם, נידון באוקטובר 2010 ל-20 חודשי מאסר בפועל. זאת, לאחר שהורשע כי רימה לקוחות בקרן "רעם 90", כשנטל מהם עמלות מנופחות ואת רוב ההפרש שנוצר שילשל לכיסו.

מולקנדוב הורשע בעבירות של קבלת דבר במירמה, קשירת קשר לביצוע פשע, רישום כוזב במסמכי תאגיד ובעבירות על חוק ההשקעות, שעניינן איסור קבלת טובות הנאה, אי-דיווח במטרה להטעות ופרסום תשקיף חסר ומטעה. ‏‎‎‏