משפחת מנור תיאלץ למכור 1.5% מאי.די.בי בתוך כחודש

‎‎המפקח על הבנקים האריך בשנה את התקופה שבה על המשפחה לבחור בין חברת ההחזקות לבנק אגוד, אך היא תיאלץ למכור עד ה-12 בספטמבר מניות אי.די.בי השוות כ-12 מ' ש'‏

‎‎המפקח על הבנקים, דודו זקן, מאלץ את משפחת מנור למכור 1.5% ממניות אי.די.בי השוות כיום כ-12 מיליון שקל בתוך כחודש. כמו כן, הוא יאפשר לה להחליט עד אוגוסט 2013 האם היא יוצאת מגרעין השליטה באגוד או מגרעין השליטה באי.די.בי. כך עולה ממכתב ששלח בנק ישראל למשפחת מנור בסוף השבוע האחרון.

רות ויצחק מנור מחזיקים גם בגרעין השליטה בקונצרן אי.די.בי (11.5% מהמניות), והם גם חלק מגרעין השליטה בבנק אגוד (11.4% מהמניות). אי.די.בי, נזכיר, היא גם בעלת השליטה בכלל ביטוח, ולפי רפורמת בכר לא ניתן להחזיק בו זמנית הן בבנק והן בחברת ביטוח המנהלת נכסים פנסיונים. הרפורמה, שנכנסה לתקופה בשנת 2005, קצבה למי שמחזיק בשני גופים מן הסוג הזה פרק זמן של שש שנים כדי למכור את אחת ההחזקות.

אך למרות ששש השנים חלפו באוגוסט אשתקד, בני הזוג מנור עדיין לא מכרו את החזקותיהם באחד מן הגופים. בנק ישראל העניק להם הארכה של שנה נוספת, אך במקביל חייב את מנור להתפטר מדירקטוריון הבנק ולהעביר את מניות המשפחה בו לנאמן.

כעת חלפה גם השנה הנוספת מבלי שבמשפחת מנור התקבלה החלטה בעניין. במהלך השנה הזו צנחה מניית בנק אגוד ביותר מ-30%, ומניית אי.די.בי, שבשליטת נוחי דנקנר, התרסקה ביותר מ-70%. ייתכן שבמשפחת מנור העריכו שדנקנר ימכור את כלל ביטוח, וכך תיפתר הבעיה שלהם. אך למרות מגעים מתקדמים שהתרחשו למכירת חברת הביטוח לקרן פרמירה, העסקה לא הבשילה, ומשפחת מנור חזרה לנקודת ההתחלה.

כעת, כאמור, מגביר המפקח על הבנקים את הלחץ, אך עדיין לא מאיים בצעדים דרמטיים כמו מכירת המניות עבור המשפחה או שלילת היתר השליטה שלהם. על משפחת מנור לרדת להחזקה של מתחת ל-10% ממניות קונצרן אי.די.בי עד 12 בספטמבר, ובמקביל בני המשפחה לא יוכלו לכהן כדירקטורים בחברות הפיננסיות של אי.די.בי (כלל ביטוח ואפסילון בית השקעות). כיום מכהן יצחק מנור כדירקטור בכלל ביטוח. במקביל, נקצבה למשפחה שנה נוספת, עד אוגוסט 2013, שבמהלכה היא תצטרך לצאת מאחד מגרעיני השליטה.

‎‎פתרון פשוט לפלונטר

מבני השליטה בבנק אגוד ובאי.די.בי עוברים בימים אלה שינויים, ללא קשר למשפחת מנור: משפחת לבנת, השותפה הוותיקה של נוחי דנקנר, יצאה לאחרונה מגרעין השליטה של הקונצרן על רקע חילוקי דעות מקצועיים עם דנקנר, ובמקביל למכירת כלל תעשיות ללן בלווטניק. אם גם משפחת מנור תצא מגרעין השליטה, יישאר דנקנר לבדו בתקופה לא פשוטה עבור הקבוצה, במסגרתה היא מתמודדת עם מבנה פיננסי רעוע ועם חשש כבד של שוק ההון מפני יכולתה לעמוד בפירעון חובותיה.

בבנק אגוד הודיע בשבוע שעבר שלמה אליהו, המחזיק ב-27% ממניות הבנק, כי הוא מעביר אותן לנאמן בועז אוקון. העברת המניות נעשית כחלק מהתקדמות העסקה לרכישת חברת הביטוח מגדל על ידי אליהו מידי קבוצת ג'נרלי האיטלקית. במסגרת העסקה יצטרך אליהו לוותר על החזקתו באגוד. אם עסקת מגדל אכן תצא אל הפועל, ייאלץ אליהו למכור את המניות, כך שבפועל מעל ל-30% ממניות הבנק נמצאות על המדף.

כאמור, ההמתנה הארוכה של משפחת מנור לא שיחקה לטובתה, מכיוון שגם שווין של מניות בנק אגוד וגם שוויה של אי.די.בי נשחק משמעותית, ולכן כל מכירה שכזו תיעשה כיום במחיר הצפוי להיות נמוך משמעותית מהמחיר שבו ניתן היה למכור את המניות לפני שנה.

יחד עם זאת, ישנו פתרון פשוט יחסית לפלונטר של משפחת מנור: מכיוון שכבר בחודש הקרוב היא תצטרך לרדת להחזקה של מתחת ל-10% באי.די.בי, הרי שלמעשה אם רק תוותר פורמלית על השתתפותה בגרעין השליטה בקונצרן, היא תוכל להמשיך להחזיק גם במניות בנק אגוד וגם ב-10% ממניות אי.די.בי.