צה"ל מגבש תוכנית לגיוס החרדים: יבקש כחצי מיליארד שקל

כ-80% מהחרדים שיגויסו הם בעלי משפחות הזכאים לתשלומים מיוחדים ■ חייל בעל משפחה עולה לצה"ל מדי חודש כ-5,700 שקל, שהם כ-70,000 שקל בשנה ■ גורם צבאי: "נערכים לגיוס גורף של כולם"

צה"ל ממשיך בגיבוש תכנית לגיוס כללי של חרדים, על רקע פקיעת חוק טל בשבוע שעבר. את גיבוש התכנית מובילה ראש אגף כוח-אדם בצה"ל, האלוף אורנה ברביבאי, והיא תוצג בעוד פחות מחודש בפני שר הביטחון אהוד ברק והרמטכ"ל בני גנץ. עלות התכנית, כפי שעולה מתחשיבים שעשו גורמים באכ"א, מוערכת בכחצי מיליארד שקל בשנה, וזאת בעקבות הזכאות של רוב החרדים שיגויסו לצה"ל לקבלת תשלומי משפחות (תשמ"ש).

מנתוני צה"ל עולה כי מתוך כ-8,000 החרדים שנמצאים בגיל הגיוס, לכ-80% יש משפחות. חייל בעל משפחה עולה לצה"ל מדי חודש כ-5,700 שקל, שהם כ-70,000 שקל בשנה. על רקע הסכומים שעולים מהתחשיבים ומצטברים לסכום של כחצי מיליארד שקל לשנה, צה"ל מצפה שמשרד האוצר ישפה אותו על ההוצאה הבלתי צפויה בתקופה שבה הוא נדרש לקיצוצים נרחבים.

"נצטרך לקבל שיפוי ייעודי וחריג ממשרד האוצר, שכן המדינה תצטרך להגיד לעצמה שמדובר במימוש של יעד מספיק חשוב עבורה", אמר היום (א') ל"גלובס" גורם צבאי בכיר.

בצה"ל מצביעים על עלייה מתונה, אך קבועה, במספר החרדים שמתגייסים בשנים האחרונות למסגרות ייעודיות - הנח"ל החרדי או פרויקט שח"ר (שילוב חרדים במקצועות טכנולוגיים). על פי תוכנית שגיבש בעבר אכ"א, ובלי קשר לביטול חוק טל, בשנת 2015 צה"ל שאף לקלוט לשורותיו כ-2,400 חרדים, שיתייצבו לשירות מתוך רצון. כיום משרתים בצה"ל כ-1,300 חרדים.

הגורם מוסיף כי "היינו בדרך למימוש היעד של גיוס שליש מהחרדים בגיל גיוס בשנת 2015. עכשיו אנחנו מעדכנים את התוכנית, ונערכים לגיוס גורף של כולם על פי חוק שירות הביטחון, והמהלך מחייב להסדיר פלטפורמות שיתאימו לכך, בין אם בתוך צה"ל ובין אם במקומות אחרים, כמו במשטרה, בכיבוי אש או במד"א. הצבא עושה ניתוח יסודי, ובוחן היכן אפשר להעמיק ולהרחיב מסגרות כדי לאייש אותן בחרדים".

ניתוחים אודות השתלבות החרדים בצה"ל מצביעים על הצלחה דרמטית, שיש בה כדי לעורר את התיאבון של מקבלי ההחלטות לתמו בהרחבת גיוס החרדים. כ-85% מבוגרי הגדוד החרדי או בוגרי פרויקט שח"ר השתלבו עם שחרורם בשוק העבודה: "הנתון הזה מעודד בכל קנה מידה ויש לו משמעות חברתית וכלכלית מרחיקת לכת, על רקע העובדה שחלקם היחסי של החרדים באוכלוסייה נמצא במגמה של עלייה קבועה, ובשנת 2020 30% מתלמידי כיתה א' ישתייכו למגזר החרדי", אמר הגורם.