הסיבים שלא מתחברים

הסקירה של אקסלנס נשואה על בזק - מהפחות מרשימות שפורסמו לאחרונה

1. תפקידם של האנליסטים שמסקרים את שוק התקשורת הוא לפרסם עבודות אנליזה שאמורות לנתח את האירועים והמגמות בענף ולנסות לספק תחזית מושכלת לגבי העתיד. חלק מהאנליסטים מבצעים עבודה יסודית ומקצועית ואחרים מגלים חוסר הבנה ולכן מציגים ניתוח לוקה בחסר.

האנליסטים גלעד אלפר וליאת גלזר, מבית אקסלנס נשואה ברוקראז', פרסמו בשבוע שעבר אנליזה על הרשת החברתית של בזק. הסקירה קיבלה את הכותרת המפוצצת: "רשת ה-WIFI של בזק מוציאה עוד קצת אוויר מפרויקט הסיבים של חברת החשמל".

שני האנליסטים המלומדים יצרו זיקה בין הרשת החברתית של בזק, שהושקה בשבוע שעבר, לבין מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל וקבעו בפסקנות שזהו "ניסיון לטרפד את האיום האמיתי על בזק. אם בזק תקים רשת WiFi אפקטיבית ברוב האזורים האורבניים במדינה, הצורך ברשת סלולרית דור רביעי יפחת במידה ניכרת כי לכל סמארטפון יש גם מקלט WiFi. הרי מטרה עיקרית של רשת דור רביעי הינה מתן רוחב פס גדול יותר שיאפשר היקף צריכת נתונים גבוה יותר במהירויות גלישה גבוהות יותר".

מחברי העבודה ממשיכים לקשור בין הצורך ברשת הסיבים של חברת חשמל לבין הדור הרביעי ואומרים: "הצורך הפחות בדור הרביעי בשילוב עם הרצון הפחות של חברות הסלולר להקים רשת נוספת (לאור העלמות התזרים שלהן) עשוי להרתיע משקיעים פוטנציאלים בפרויקט הסיבים, כאשר הם ייראו כיצד מנוע ביקוש רציני לרשת שלהם מאבד מכוחו. גם משרד התקשורת יאבד חלק מהמוטיבציה שלו אם יתברר שרשת דור רביעי אינה כה נחוצה בישראל (אם כי אין לזלזל בעקשנות של המשרד)".

מה בעצם אומרים אלפר וגלזר? הטענה שלהם היא שרשת ה-WIFI הציבורית של בזק, שגייסה עד כה מספר זעום של מנויים ושהסיכוי שלה להתרומם נראה לא גבוה, בלשון המעטה, היא האמצעי של בזק להילחם במיזם הסיבים של חברת החשמל (חח"י) שנמצא בחיתוליו.

העמדה של האנליסטים היא שבזק, על הדרך, תסכל את התוכניות של החברות הסלולריות להשיק רשתות דור רביעי ותהפוך את הרשתות הללו למיותרות. במילים אחרות - אם יש WIFI של בזק לא צריך דור רביעי. המסר הזה, שהועבר למשקיעים ולעיתונים, עלול לגרום לפגיעה נוספת למשקיעים של בזק, שכבר איבדו עשרות אחוזים מההשקעה בחברת התקשורת.

כדאי לעשות סדר במה שנראה לנו כמו אחת הסקירות הפחות מרשימות שפורסמו בזמן האחרון. נתחיל את הדיון בדור הרביעי בסלולר. החברות הסלולריות, בניגוד מוחלט למה שכתבו האנליסטים, חייבות להצטייד בתדרי דור רביעי בהקדם האפשרי, בלי קשר ל-WIFI. הסיבה לכך פשוטה: לחברות פשוט לא יהיו מספיק תדרים על מנת להתמודד עם הביקושים - עם או בלי WIFI. מי שיוצר קשר בין ה-WIFI של בזק לבין הדור הרביעי מעורר אצלנו את התחושה שהוא לא בדיוק מבין על מה הוא כותב.

ואי אפשר בלי הערה נוספת לגבי מיזם התקשורת של חח"י. זה נכון שהמיזם עשוי לאיים על בזק, אבל יש מרחק משמעותי בין איום אמיתי ומוחשי לבין העובדה שהמיזם הזה עדיין לא יצא לדרך וספק אם ייצא לפועל. גם לאחר שהמיזם ייצא לדרך, אם בכלל, יעברו שנים עד שהוא יוכל "לדגדג" את רשת הסיבים של בזק.

המיזם האמור גדול ובעל משמעויות מרחיקות לכת. הרווחיות שלו מוטלת בספק על-ידי כל גורם רציני שבדק אותו. גם בכירי משרד התקשורת והאוצר מודעים לכך שהחשיבות של המיזם היא באיום הסמוי שהוא מהווה על בזק. המיזם הזה אמור, וכנראה מצליח, לגרום לבזק ולהוט להשקיע מהר יותר בסיבים עד הבית. משיחות עם גורמים במשרדי הממשלה ועם בכירים בחברת החשמל עצמה אפשר לקבל את הרושם שאפילו הם לא ממש מאמינים שהמיזם ייפרס ויגיע לכל הבתים במדינת ישראל בתקופה הקרובה.

זאת ועוד. המחשבה לפיה הרשת החברתית של בזק תשפיע על המשקיעים הפוטנציאליים במכרז, האם להתמודד או לא, היא לא רצינית לדעתנו. המשקיעים חוששים הרבה יותר מאלף ואחת בעיות אחרות שקשורות במיזם לפני הרשת החברתית של בזק, שקשה לנו להבין מה הקשר בין הדברים.

נסיים בהערה בנוגע להתייחסות למשרד התקשורת. אם אנליסטים בוחרים להסתמך על דברים שנמסרים להם על-ידי משרד התקשורת מן הראוי שיצליבו את המידע ויבדקו את הנתונים שנמסרים להם. האינטרסים שהמשרד מנסה לקדם לא אמורים להופיע בסקירות אנליסטים במסווה של עמדה מקצועית.

הדוחות המבלבלים של בזק

2. הדוחות של בזק לרבעון השני מבלבלים. מצד אחד החברה מציגה ירידה משמעותית ברווחיות. מצד שני, איתנותה של החברה והיציבות שלה הם מושא לקנאה. לא לחינם בחר מנכ"ל בזק, אבי גבאי, להאיר את שני צידי המטבע במכתב ששלח לעובדים בעקבות הדוחות.

העובדה הבולטת בנוגע לבזק היא שהתחרות בשוק הסלולרי צפויה להמשיך ולהכות בה בעוצמה רבה. בתוך זמן קצר ציבור הלקוחות הסלולריים יפנים לחלוטין את העובדה שאין סיבה להמשיך ולשלם עבור קו הטלפון הביתי של בזק. כאשר הלקוח מחזיק מכשיר סלולרי עם שיחות ללא הגבלה, מה הטעם להמשיך ולהחזיק את הטלפון של בזק ולשלם עבורו תשלום קבוע של 50 שקל בחודש?

הבעיה הזו תחריף יותר ויותר ברבעונים הבאים ובזק יודעת את זה. עד עכשיו החברה איבדה מנויים בטלפוניה בקצב משתנה להוט, אך המשיכה לגייס מנויים באינטרנט, שהסכימו לשלם פרמיה עבור השירות האיכותי שלה. אבל הטלפוניה הפכה לסוג של קומודיטי במסגרת החבילות שמציעות היום הקבוצות שמתחרות בבזק, שמובלות על-ידי הסלולר, ובזק תלך ותיפגע יותר ויותר באחד ממרכזי הרווח המרכזיים שלה - הטלפוניה.

המצב הזה דומה להשפעה של החבילות הסלולריות החדשות על השוק הבינלאומי. ברגע שהמפעילים הסלולריים הציעו במסגרת החבילות שלהם שיחות לחו"ל, חברות השיחות הבינלאומיות נפגעות קשה, וזה בדיוק מה שקורה לטלפוניה של בזק. אין ספק שהשפעת המפץ הסלולרי גדולה מסך חלקיו.