הארכיטקט של גוש האירו: מדינות חלשות חייבות לעוף

הכלכלן הגרמני אוטמר איסינג פותח במתקפה חריפה על התנהלות המנהיגים בטיפול במשבר באירופה ■ הוא קורא למבקרים של מרקל "לסתום את הפה" ■ ומזהיר מהתערבות יתרה של הבנק המרכזי האירופי בטיפול במשבר

בתקופה שבה גוברים הדיבורים על יציאה אפשרית של יוון מגוש האירו והאפשרות שמדינות כמו איטליה וספרד ייצטרכו לקבל חבילות חילוץ מלאות שהיקפן מוערך במאות מיליארדי אירו, התארח הבוקר הכלכלן הגרמני אוטמר איסינג, מי שנחשב לארכיטקט של גוש האירו, ברשת CNBC ודיבר על הטעויות שנעשו בתהליך הקמת גוש האירו ואיך לדעתו צריך לפעול כעת על מנת לפתור את המשבר שנקלע אליו הגוש.

איסינג, שכיהן ככלכלן הראשי של הבנק המרכזי האירופי עם הקמתו, וגם בוועד המנהל של הבנק המרכזי הגרמני ה"בונדסבנק", סיפק במהלך הראיון תובנות מעניינות לגבי חלק מהלקחים שהופקו מהטעיות שהתרחשו בתהליך הקמת גוש האירו. איסינג מעריך שבמבט אחורה, גוש האירו היה צריך להתחיל עם מספר מצומצם יותר של חברות ועם חוקים נוקשים יותר.

"היינו צריכים להתחיל עם מספר מדינות מצומצם יותר, אין ספק לגבי כך עכשיו, היינו גם חייבים לכפות חוקים נוקשים יותר על המדינות החברות. אבל זה חלב שנשפך", אמר איסינג בראיון. "עכשיו יש לנו את ההרכב הנוכחי של הגוש, והרעיון של מדיניות לפיה שאף מדינה לא תעזוב את גוש האירו הינה הזמנה לסחיטה".

המשמעות של דבריו של איסינג הינה שעל מדינות חלשות מבחינה כלכלית לעזוב את גוש האירו כי זה פוגע גם בגוש האירו וגם במדינה עצמה. דבריו מצטרפים לאמירה של ראש ממשלת לוקסמבורג וראש הפורום של שרי האוצר של גוש האירו ג'אן קלוד יאנקר לפיהם פרישה של יוון מהגוש לא תגרום לטלטלות חזקות וניתן בעצם להתמודד איתה.

"התפרקות מוחלטת של גוש האירו תהיה הרת אסון - אין ספק לגבי כך", אמר איסינג. אך יש אלטרנטיבות לכך שהן גרועות לא פחות, כמו האפשרות של איחוד מוניטארי שיביא לפגיעה במעמדו של הבנק המרכזי האירופי. זה יביא למצב שבו מטבע האירו יקרוס, המדינות ילוו כספים בלי הגבלות. אני חושב שתסריט שכזה - תסריט האימים הזה - הינו הדבר הכי קרוב שיש להתפרקות של גוש האירו".

הדברים של איסינג מתיישבים עם דברים שאמר בשבוע שעבר נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי לפיהם תהליך הקמת גוש האירו הינו תהליך חד כיווני, כלומר אין מצב שגוש האירו יתפרק ושהבנק מוכן לעשות הכל על מנת לוודא שאכן זה מה שיקרה. אולם איסינג בדבריו הזהיר מהסתמכות יתרה על הבנק המרכזי לפתרון המשבר ביבשת וכינה מהלך שכזה כ"מסוכן מאוד". הוא אומר שצריך להימנע ממצב שבו הבנק המרכזי ייצטרך להציל את כל הגוש.

דבריו של הכלכלן הגרמני תואמים את עמדתה של הקנצלרית שלו אנגלה מרקל שמתנגדת בתוקף לכך שהבנק המרכזי האירופי ייעשה הכל על מנת לשמור על גוש האירו ודורשת ממנו שיפעל אך ורק לפי המנדט שהוענק לו ולא לחרוג ממנו. אך נראה כי המנהיגים החדשים באירופה הצליחו לכופף את ידה של מרקל במהלך ועידת המנהיגים האחרונה שבה מצאה מרקל את עצמה לבד מול נשיא צרפת פרנסואה הולנד, ראש ממשלת איטליה מריו מונטי וראש הממשלה הספרדי מריאנו ראחוי.

במהלך הראיון תקף איסינג בחריפות את המבקרים של מרקל על התנגדותה להנפקת אירו-בונדס, אגרות חוב כלל אירופאיות, שנועדו למדינות חלשות כמו יוון לגייס כספים נוספים. הכלכלן הגרמני ביקש מכל המבקרים פשוט "לסתום את הפה".

"הפוליטיקאים תמיד נותנים לך את התחושה שיש להם את התרופה הטובה ביותר לטיפול במשבר, שבמקרה הזה הינה הזרמת עוד כספים, והשווקים לעולם יבקשו עוד", אמר איסינג. "זהו משחק אינסופי והפוליטיקאים תמיד יהיו שבויים של התהליך הזה. על הפוליטיקאים להיות הפעם תקיפים ולהגיד שזה לא הולך לקרות. העניין הזה של שיתוף חובות אסור שיקרה".

הדעה של הכלכלן הראשי לשעבר של הבנק המרכזי האירופי על הבנק החלשים דומה מאוד לדעה שלו על מדינות חלשות ומבחינתו צריך לתת לאותם בנקים חלשים באירופה לקרוס מכיוון שיש עודף במספר הבנקים הקיימים ביבשת ולכן צריך לתת לבנקים החלשים להיעלם.